De resultaten van de haalbaarheidsstudie worden in de tweede helft van dit jaar bekend. De Köhlbandbrücke kan nog tot 2030 mee, zij het met een aantal beperkingen. Sinds 2012 geldt een inhaalverbod voor vrachtwagens op de brug en volgens experts valt niet uit te sluiten dat er gewichtsbeperkingen moeten worden ingesteld. Mocht tot nieuwbouw van de in 1974 geopende brug worden besloten, dan zal die een 20 meter hogere doorvaart moeten krijgen om de steeds grotere containerschepen ruimte te bieden. Momenteel is de doorvaart 53 meter hoog. Bij het onderzoek naar de tunnel worden twee varianten bekeken, een boortunnel of een tunnel van afzinkbare tunneldelen. Voor de ‘containermetro’ zouden zelfrijdende elektrische voertuigen worden ingezet. In de toekomst zou het ondergrondse net verschillende terminals kunnen gaan verbinden.
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?