-
Seinebekken alleen nog bereikbaar via Canal de Saint-Quentin
-
Noodsituatie bij stuw Champagne
Door Annemarie van Oers
Het water zakt doordat een klep van de stuw van Champagne-sur-Seine niet meer omhoog kan. Bij het laatste hoogwater zijn de cilinders van deze klep verbogen. Nu de wateraanvoer daalt, leidt dit tot problemen en reparatie laat nog zeker 10 tot 15 dagen op zich wachten. Maandagochtend was de diepte tussen Champagne en Varennes nog 2,60 meter in plaats van 3,20 meter. Vaarwegbeheerder VNF adviseert (geladen) schepen dan ook het pand maandag tijdens een speciale avondopening nog te passeren of te verlaten, of zo mogelijk elders te lossen. Schepen boven dit pand lopen het risico tenminste een week opgesloten te raken. Ook de sluis van Vives-Eaux, waar de bovendeur bij het laatste hoogwater ontzet raakte, is nog niet hersteld. De scheepvaart moet hier sinds begin maart via de oude sluis, waarvoor een diepgangsbeperking van geldt van twee meter.
Maas gestremd
Doordat sluis Don en het Canal du Nord deze maand gestremd zijn voor onderhoud, vormen de Schelde en het Canal de Saint-Quentin momenteel de enige verbinding tussen België en het Seinebekken. De Franse Sambre zit immers al sinds 2006 dicht vanwege een ingestort aquaduct bij Vadencourt. En de Franse Maas, en daarmee ook de route via het Canal des Ardennes, is sinds december gestremd vanwege hoogwater en problemen bij de stuw van Dames de Meuse. Op de Boven-Maas geldt een diepgangsbeperking van 1,60 meter.
Omdat ook het Canal entre Champagne et Bourgogne deze maand is gestremd voor onderhoud, vormt de ‘Centre-route’ de enige verbinding tussen België en het Rhône-Saônebekken, maar ook hier zijn de nodige problemen.
Zo verlengde VNF de onderhoudsstremming van het Canal du Centre, Canal latéral à la Loire en Canal de Briare, die 18 maart voorbij zou zijn, vanwege ‘slecht weer’ tot 30 maart, terwijl er al schepen onderweg waren. Vervolgens werd de stremming van het Canal du Centre plaatselijk nogmaals verlengd tot 13 april, en toen tot 16 april. Daarna bleken er op diverse plaatsen nog onpasseerbare verondiepingen te zijn. Door de waterstandsverlaging bij Champagne is deze route echter ook niet meer bereikbaar voor geladen schepen.
Het Canal du Rhône au Rhin (Doubs) is 13 april weer open gegaan, na een stremming van twee maanden vanwege werkzaamheden, gevolgd door nog eens twee maanden stremming vanwege meerdere instortingen.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?