Hamburg verliest zwaar

De haven van Hamburg is met een overslag van 8,8 miljoen teu in 2017 (-1%) teruggezakt naar het niveau van voor 2012. De totale hoeveelheid lading bedroeg 136,5 miljoen ton, een min van 1,2%. Gelijktijdig konden Rotterdam en Antwerpen plussen noteren van respectievelijk 10 en 4%.

Als oorzaken voor de malaise in Hamburg worden genoemd de teruggevallen handel met China en Rusland en het nog steeds niet op diepte en breedte zijn van de Elbe. De havenautoriteiten hopen dit jaar groen licht te krijgen voor het uitbaggeren en verbreden van de vaargeul, een investering van circa 200 miljoen euro. Ander baggerwerk dat constant aandacht vraagt is het verwijderen van baggerspecie uit de havens zelf. Dat wordt in de komende tijd duurder nu Hamburg niet alle bagger meer voor Helgoland kan storten maar buiten de 15-mijlsgrens op volle zee moet brengen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Hamburg verliest zwaar | Schuttevaer.nl

Hamburg verliest zwaar

De haven van Hamburg is met een overslag van 8,8 miljoen teu in 2017 (-1%) teruggezakt naar het niveau van voor 2012. De totale hoeveelheid lading bedroeg 136,5 miljoen ton, een min van 1,2%. Gelijktijdig konden Rotterdam en Antwerpen plussen noteren van respectievelijk 10 en 4%.

Als oorzaken voor de malaise in Hamburg worden genoemd de teruggevallen handel met China en Rusland en het nog steeds niet op diepte en breedte zijn van de Elbe. De havenautoriteiten hopen dit jaar groen licht te krijgen voor het uitbaggeren en verbreden van de vaargeul, een investering van circa 200 miljoen euro. Ander baggerwerk dat constant aandacht vraagt is het verwijderen van baggerspecie uit de havens zelf. Dat wordt in de komende tijd duurder nu Hamburg niet alle bagger meer voor Helgoland kan storten maar buiten de 15-mijlsgrens op volle zee moet brengen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer