Herbouw Sluis II in Wilhelminakanaal

Sluis II in het Wilhelminakanaal in Tilburg wordt herbouwd. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de provincie Noord-Brabant en de gemeente Tilburg hebben hier definitief voor gekozen. Herbouw van de sluis heeft volgens hen het meeste draagvlak om het Wilhelminakanaal op te waarderen naar klasse IV.

Herbouw Sluis II in Wilhelminakanaal

In eerste instantie zou voor de verruiming van het kanaal vanaf de instroom van de Donge tot aan het oostelijke einde van de kade Kraaiven de huidige sluizen II en III door één nieuwe sluis III worden vervangen. Voordelen hiervan waren dat grotere schepen (1500 ton) over het kanaal konden en de vaartijd zou worden verkort. Maar door de sloop van Sluis II zou het kanaalpeil in het Wilhelminakanaal ook met 2,55 meter dalen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Herbouw Sluis II in Wilhelminakanaal | Schuttevaer.nl

Herbouw Sluis II in Wilhelminakanaal

Sluis II in het Wilhelminakanaal in Tilburg wordt herbouwd. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de provincie Noord-Brabant en de gemeente Tilburg hebben hier definitief voor gekozen. Herbouw van de sluis heeft volgens hen het meeste draagvlak om het Wilhelminakanaal op te waarderen naar klasse IV.

Herbouw Sluis II in Wilhelminakanaal

In eerste instantie zou voor de verruiming van het kanaal vanaf de instroom van de Donge tot aan het oostelijke einde van de kade Kraaiven de huidige sluizen II en III door één nieuwe sluis III worden vervangen. Voordelen hiervan waren dat grotere schepen (1500 ton) over het kanaal konden en de vaartijd zou worden verkort. Maar door de sloop van Sluis II zou het kanaalpeil in het Wilhelminakanaal ook met 2,55 meter dalen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer