Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk

CLIP #29 IJ-brug (6): Bruggenbouwers met tunnelvisie

AMSTERDAM

In de voorlopig laatste aflevering van zijn videodossier over de geplande fiets- en voetgangersbrug over het IJ spreekt Heere Heeresma jr. met Marcel Oomen, voorzitter van de wijkraad van Overhoeks, een wat duurdere woonwijk op de noordelijke oever van het IJ.

1 / 1
CLIP #29 IJ-brug (6): Bruggenbouwers met tunnelvisie

CLIP #29 IJ-brug (6): Bruggenbouwers met tunnelvisie

Tekst en video Heere Heeresma jr
In een glashelder betoog schetst Oomen de tunnelvisie van de voorstanders van een brug, die het alternatief van een tunnel nooit serieus hebben overwogen, en somt een aantal argumenten op voor de aanleg van een tunnel.

Woensdagavond is er in de Passengers Terminal Amsterdam een inloopavond over de mogelijke verplaatsing van de PTA.

Eerder in de Clipserie IJ-brug:

  1. Andries de Weerd, Koninklijke BLN-Schuttevaer
  2. Bewoners van de wijk Overhoeks
  3. Cruiseterminal PTA
  4. Walther Ploos van Amstel: ‘Alle ruimte aan de binnenvaart’
  5. Hans Gerson: ‘Niet al je kaarten op een brug zetten’

Onze Amsterdamse verslaggever Heere Heeresma jr. maakt korte video’s (clips) voor Schuttevaer.nl. Is er een kwestie waarover u zich in een video-interview zou willen uitspreken? Dan kunt u contact opnemen met Heere Heeresma jr. via heeresma@hotmail.com. Zijn ‘clips’ zijn terug te vinden bij Schuttevaer Dossiers.

Reacties (1)
  • J. Huisman

    De heer Oomen (en vele anderen) vergeten een belangrijk nadeel van een brug over het IJ. Ik heb een bescheiden zeilboot met een masthoogte van 15 meter en ik vaar regelmatig over het IJ richting Noordzee en terug. Komend vanaf het IJsselmeer moet ik dan de Schellingwouderbrug passeren en die gaat twee keer per uur open. Met het normale jachtenverkeer in de zomermaanden duurt elke opening dan 15 minuten, hetgeen betekent dat de brug de helft van de tijd voor het wegverkeer gesloten is. Ik zie hetzelfde verschijnsel bij de Ketelbrug, ook twee openingen per uur van ca. 15 minuten. Niet aan te raden, zo’n brug. Of je moet hem zo hoog maken dat een fatsoenlijk jacht of charterschip er onderdoor kan. Voor de bruine vloot denk je dan wel aan meer dan 20 meter…

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook