Haropa-havens willen meer containerbinnenvaart

In Rotterdam en Antwerpen wordt zo’n 35% van alle zeecontainers af- en aangevoerd via de binnenvaart, in Le Havre is dat slechts 9% (180.000 TEU). De havens van Le Havre, Rouen en Parijs, verenigd in Haropa, willen nu, mede met het oog op Seine-Nord en de volgend jaar verwachte nieuwe transportwet, het aandeel van de binnenvaart gaan vergroten naar 15% in 2025. Hiertoe start binnenkort een publieksraadpleging over drie mogelijke oplossingen.

Haropa-havens willen meer containerbinnenvaart

Grootste belemmering is volgens Haropa het nog steeds ontbreken van een directe binnenvaartverbinding tussen de Seine en de in 2006 gereedgekomen zeeterminal Port 2000 in Le Havre. De bediening van deze terminal wordt nu verzorgd door een zestal estuaire schepen, die afhankelijk van de weersomstandigheden ofwel via de Seine-monding, ofwel via het kanaal van Tancarville varen, waarbij de containers via de wal overgeslagen worden.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Haropa-havens willen meer containerbinnenvaart | Schuttevaer.nl

Haropa-havens willen meer containerbinnenvaart

In Rotterdam en Antwerpen wordt zo’n 35% van alle zeecontainers af- en aangevoerd via de binnenvaart, in Le Havre is dat slechts 9% (180.000 TEU). De havens van Le Havre, Rouen en Parijs, verenigd in Haropa, willen nu, mede met het oog op Seine-Nord en de volgend jaar verwachte nieuwe transportwet, het aandeel van de binnenvaart gaan vergroten naar 15% in 2025. Hiertoe start binnenkort een publieksraadpleging over drie mogelijke oplossingen.

Haropa-havens willen meer containerbinnenvaart

Grootste belemmering is volgens Haropa het nog steeds ontbreken van een directe binnenvaartverbinding tussen de Seine en de in 2006 gereedgekomen zeeterminal Port 2000 in Le Havre. De bediening van deze terminal wordt nu verzorgd door een zestal estuaire schepen, die afhankelijk van de weersomstandigheden ofwel via de Seine-monding, ofwel via het kanaal van Tancarville varen, waarbij de containers via de wal overgeslagen worden.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer