Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

Planningstool Terneuzen nu beschikbaar voor binnenvaart

TERNEUZEN

De binnenvaart kan zich vanaf nu tot 24 uur van tevoren aanmelden voor een schutting in de sluizen van Terneuzen. Doel is een zo efficiƫnt mogelijke sluisplanning te realiseren.

1 / 1
AWE SLUIS TERNEUZEN

AWE SLUIS TERNEUZEN

Hiervoor heeft Rijkswaterstaat de Planningstool Terneuzen ontwikkeld. De zeevaart maakt er al sinds 2012 gebruik van, maar het systeem is nu ook klaar voor de binnenvaart. Schepen kunnen zich melden via BICS, telefonisch of via de website www.sluisplanning.nl. Op de website kunnen schippers vervolgens zien hoe laat en in welke kolk ze zijn ingedeeld. Idee is dat de reisplanning aan boord hierop wordt aangepast, zodat het schip precies op tijd bij het sluiscomplex arriveert. In verband met de bouw van de nieuwe zeesluis in het Kanaal Gent-Terneuzen, zijn de ruimte bij en schutcapaciteit van het sluiscomplex beperkt.

Gebruik van de tool is overigens niet verplicht. Schepen kunnen zich ook nog gewoon via de marifoon melden, maar lopen dan het risico op langere wachttijden, omdat schepen die via de Planningstool al eerder zijn ingedeeld eerder invaren, ook al komen ze later aan.
De komende tijd wordt ervaring opgedaan met de Planningstool. Op 1 januari 2018 wordt het systeem officieel in gebruik genomen. Tot dat moment gelden nog de bestaande regels voor het indelen van schuttingen. Vanaf 1 januari 2018 hanteert het sluispersoneel de werkafspraken die zijn gemaakt door Havenbedrijf GentZeeland SeaportsKenniscentrum Binnenvaart VlaanderenKoninklijke BLN-SchuttevaerMaritieme Dienstverlening en Kust en Rijkswaterstaat. (JL)

Reacties (4)
  • H.A. Hoogeveen

    Even serieus. Dus als ik op het IJsselmeer zit savonds dan moet ik al een sluis voor morgenavond bestellen. Wie kan dat? Als je s,morgens vertrekt vanaf de Sumatrakade heb je nogal wat sluiscomplexen te gaan voor je in Terneuzen bent. Ik noem een Vreeswijk en een Krammer die nog al tijd kunnen roven. Ik doe die reizen vaker en wij varen 14 uur per dag. de ene keer stranden wij in Hansweert de andere hebben wij dikke massel en liggen we in Evergem. Dus hoe moet je een dag van te voren daar je planning op maken? oftewel een kansloos idee

  • J. DOELEMAN

    Door deze maatregel word je gedwongen om bij wat voor tij of weersomstandigheden te vertrekken, anders word je weer achteraan de lijst geplaatst.
    Ook wordt er geen rekening mee gehouden dat er ook schepen gaan vertrekken als ze geladen of gelost hebben in Terneuzen of Sluiskil.
    24 uur van te voren melden ? Wie kan dat ?
    Dat gaat weer een zooitje worden.

  • a.o stienstra

    Terneuzen is van alle sluizen in Nederland , wat ik denk zelfs wel van Europa het meest gehate sluiscomplex door de vaarweggebruikers. Domme planning , een sluismeester die weer word aangestuurd door de post maar niet zelf de sluisplanningen maakt . Idem met de brugwachters . Ze hebben een marifoon ZONDER hoorn . Ze kunnen uitluisteren maar iedere draai word weer via de havendienst geregeld. Het is toch van de zotte

  • a.o stienstra

    Das hartstikke mooi . Meld je je standaard een paar uur eerder dan dat je er bent . Heb je altijd voorrang.
    Ik snap niet dat rws eens wat nuttig gaat verzinnen in plaats van deze onzin. Gewoon schepen indelen op beurt van aankomst

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook