Miljard euro extra nodig voor doorstroming

Het Centraal Overleg Vaarwegen (COV) maakt zich samen met andere organisaties uit het bedrijfsleven hard voor een extra investering van minstens één miljard euro in slimmere en nieuwe infrastructuur. De brede coalitie ‘Handel en Logistiek Nederland’ of Mobiliteitsalliantie zet de noodzakelijke investeringen uiteen in een brief aan informateur Edith Schippers.

Miljard euro extra nodig voor doorstroming
  • Mobiliteitsalliantie pleit bij informateur Schippers voor meer vervoer over water

De brief van de Mobiliteitsalliantie valt samen met de publicatie van de Nationale Markt- en Capaciteitsanalyse (NMCA) door demissionair minister Schultz van Haegen (Infrastructuur). Het vierjaarlijks rapport brengt potentiële ontwikkelingen op de lange termijn in beeld voor wegen, vaarwegen, spoorwegen en het regionaal openbaar vervoer in beeld. De analyse richt zich daarbij zowel op personenvervoer als op goederenvervoer. De brede coaliteit sluit in de brief aan informateur Schippers aan bij de conclusie van het NMCA, dat goederenstromen in Nederland bij meer economische groei verder vastlopen.

Kansen oppakken

Het COV roept, als deelnemer in de brede coalitie, het nieuwe kabinet op de kansen voor meer vervoer over water op te pakken. Dit kan door betere achterlandverbindingen, meer geld voor onderhoud, aandacht voor capaciteitsvergroting van sluizen en bruggen en financiële ondersteuning bij vergroening van de binnenvaart.

De extra investeringen zijn onder meer noodzakelijk om het vervoer over water aantrekkelijk te houden. Vervoer over water kent vele voordelen, stelt het COV in een binnenvaarttoelichting aan de informateur. Zo wordt het wegennet ontlast en is de uitstoot van CO2 aanzienlijk lager.

Het COV bestaat uit evofenedex, de Vereniging van Waterbouwers, het CBRB, de Nederlandse Vereniging van Binnenhavens en Koninklijke BLN-Schuttevaer. Samen met ondermeer Havenbedrijf Rotterdam, Havenbedrijf Amsterdam en de KVNR, maar ook organisaties van weg- en spoorvervoer, heeft het COV deze oproep aan het toekomstige kabinet gedaan.

Stimuleer vervoer over water

Om de concurrentiekracht van het in Nederland gevestigde bedrijfsleven te versterken, is een netwerk van hoogwaardige internationale wegen, spoorwegen en vaarwegen alsook zee- en binnenhavens nodig. De brede coalitie stelt dat door schaalvergroting, 24 uurs economie, nieuwe logistieke concepten, containerisatie en ‘just in time deliveries’ het transport constant aan verandering onderhevig is. Daardoor zal de vraag naar flexibel en betrouwbaar vervoer alleen maar toenemen.

Goederenvervoer over water is daarbij een belangrijke schakel om slimme multimodale vervoersconcepten mogelijk te maken. Ook is het goederenvervoer over binnenwater een voorwaarde voor de sterke positie en groei van de mainports. Binnen de logistieke keten vormen de binnenhavens een onmisbare schakel. Als belangrijke economische knooppunten vormen zij een wezenlijk onderdeel van de achterlandverbindingen.

CO2-reductie

Om de verwachte groei in het goederenvervoer te kunnen accommoderen is het goed het potentieel van het vervoer over water beter te benutten. Dat vergroot de kans de bereikbaarheid van Nederland te verbeteren en zorgt voor CO2-reductie in logistieke ketens. Het netwerk van aansluitingen van de verschillende modaliteiten binnen regionale en stedelijke (natte) overslagpunten moeten daarom worden uitgebreid.

Tussen inland terminals kan het aantal shuttlediensten over water uitgebreid worden. Het Rijk kan hierin bijdragen door synchromodaal en multimodaal transport te stimuleren.

Meer voor onderhoud

Het Nederlandse vaarwegennet staat internationaal model als een adequaat en vitaal infrastructureel netwerk en het COV wil dat graag zo houden. Veel infrastructurele kunstwerken zijn in de 19e en 20e eeuw aangelegd en naderen het einde van hun levensduur. Onderhoud aan vaarwegen en renovatie van kunstwerken wordt in de toekomst steeds belangrijker. Het is volgens het COV van vitaal belang het Nederlandse vaarwegennetwerk goed op peil te houden, aan te passen en waar nodig op te waarderen om groei te faciliteren.

Enkele procenten verschuiving van het water naar de weg door achterstallig onderhoud kan leiden tot onnodige congestie op de weg. Op de vaarwegen is nog reservecapaciteit beschikbaar. Een gemiddeld schip vervoert circa 2700 ton en dat zijn al 120 vrachtwagens. Er moet daarom meer financiële ruimte gemaakt voor onderhoud aan vaarwegen en kunstwerken. Ook dienen er structureel middelen te worden vrijgemaakt om op alle interregionale vaarwegen kunstwerken te voorzien van 24-uursbediening.

Vergroot natte capaciteit

Met het oog op de noodzakelijke toekomstige capaciteit op de Nederlandse vaarwegen, is een investeringsslag noodzakelijk. De havens van Antwerpen en Rotterdam willen meer samenwerken om hun positie in toekomstige groeimogelijkheden op Midden-Europese markten te versterken. Hier hebben de handels- en productiebedrijven die in Nederland zijn gevestigd veel baat bij. De logistieke groei van de zeehavens manifesteert zich voor het overgrote deel in de containeroverslag waarin onder andere veel stukgoed vervoerd wordt.

De afvoer per binnenvaart vanuit Antwerpen wordt belemmerd door te lage bruggen op de Schelde-Rijnverbinding. Op zo’n belangrijk traject moet vier lagen (high-cube) containervervoer mogelijk worden. Om de groei in deze regio op te vangen is daarnaast op korte termijn capaciteitsuitbreiding nodig bij de sluizen in de zuid-westelijke delta (Volkerak, Kreekrak en Krammer). Zeker wanneer de Seine-Nordverbinding vanaf 2023 ook de regio Parijs voor Nederlandse en Vlaamse zeehavens binnen bereik brengt.

Vergroening binnenvaart

De binnenvaart heeft een gunstige CO2-footprint per vervoerd gewicht. Maar de Nederlandse binnenvaart kan met behulp van nieuwe innovaties nog schoner worden. Een verdere CO2-reductie is haalbaar met nieuwe aandrijflijnen waarmee ook de uitstoot van NOx en fijnstof omlaag kan. Het Rijk dient hier de binnenvaartsector bij te ondersteunen zodat zij de benodigde investeringen kunnen financieren, aldus het COV in de Mobiliteitsalliantie.

 

Miljard euro extra nodig voor doorstroming | Schuttevaer.nl

Miljard euro extra nodig voor doorstroming

Het Centraal Overleg Vaarwegen (COV) maakt zich samen met andere organisaties uit het bedrijfsleven hard voor een extra investering van minstens één miljard euro in slimmere en nieuwe infrastructuur. De brede coalitie ‘Handel en Logistiek Nederland’ of Mobiliteitsalliantie zet de noodzakelijke investeringen uiteen in een brief aan informateur Edith Schippers.

Miljard euro extra nodig voor doorstroming
  • Mobiliteitsalliantie pleit bij informateur Schippers voor meer vervoer over water

De brief van de Mobiliteitsalliantie valt samen met de publicatie van de Nationale Markt- en Capaciteitsanalyse (NMCA) door demissionair minister Schultz van Haegen (Infrastructuur). Het vierjaarlijks rapport brengt potentiële ontwikkelingen op de lange termijn in beeld voor wegen, vaarwegen, spoorwegen en het regionaal openbaar vervoer in beeld. De analyse richt zich daarbij zowel op personenvervoer als op goederenvervoer. De brede coaliteit sluit in de brief aan informateur Schippers aan bij de conclusie van het NMCA, dat goederenstromen in Nederland bij meer economische groei verder vastlopen.

Kansen oppakken

Het COV roept, als deelnemer in de brede coalitie, het nieuwe kabinet op de kansen voor meer vervoer over water op te pakken. Dit kan door betere achterlandverbindingen, meer geld voor onderhoud, aandacht voor capaciteitsvergroting van sluizen en bruggen en financiële ondersteuning bij vergroening van de binnenvaart.

De extra investeringen zijn onder meer noodzakelijk om het vervoer over water aantrekkelijk te houden. Vervoer over water kent vele voordelen, stelt het COV in een binnenvaarttoelichting aan de informateur. Zo wordt het wegennet ontlast en is de uitstoot van CO2 aanzienlijk lager.

Het COV bestaat uit evofenedex, de Vereniging van Waterbouwers, het CBRB, de Nederlandse Vereniging van Binnenhavens en Koninklijke BLN-Schuttevaer. Samen met ondermeer Havenbedrijf Rotterdam, Havenbedrijf Amsterdam en de KVNR, maar ook organisaties van weg- en spoorvervoer, heeft het COV deze oproep aan het toekomstige kabinet gedaan.

Stimuleer vervoer over water

Om de concurrentiekracht van het in Nederland gevestigde bedrijfsleven te versterken, is een netwerk van hoogwaardige internationale wegen, spoorwegen en vaarwegen alsook zee- en binnenhavens nodig. De brede coalitie stelt dat door schaalvergroting, 24 uurs economie, nieuwe logistieke concepten, containerisatie en ‘just in time deliveries’ het transport constant aan verandering onderhevig is. Daardoor zal de vraag naar flexibel en betrouwbaar vervoer alleen maar toenemen.

Goederenvervoer over water is daarbij een belangrijke schakel om slimme multimodale vervoersconcepten mogelijk te maken. Ook is het goederenvervoer over binnenwater een voorwaarde voor de sterke positie en groei van de mainports. Binnen de logistieke keten vormen de binnenhavens een onmisbare schakel. Als belangrijke economische knooppunten vormen zij een wezenlijk onderdeel van de achterlandverbindingen.

CO2-reductie

Om de verwachte groei in het goederenvervoer te kunnen accommoderen is het goed het potentieel van het vervoer over water beter te benutten. Dat vergroot de kans de bereikbaarheid van Nederland te verbeteren en zorgt voor CO2-reductie in logistieke ketens. Het netwerk van aansluitingen van de verschillende modaliteiten binnen regionale en stedelijke (natte) overslagpunten moeten daarom worden uitgebreid.

Tussen inland terminals kan het aantal shuttlediensten over water uitgebreid worden. Het Rijk kan hierin bijdragen door synchromodaal en multimodaal transport te stimuleren.

Meer voor onderhoud

Het Nederlandse vaarwegennet staat internationaal model als een adequaat en vitaal infrastructureel netwerk en het COV wil dat graag zo houden. Veel infrastructurele kunstwerken zijn in de 19e en 20e eeuw aangelegd en naderen het einde van hun levensduur. Onderhoud aan vaarwegen en renovatie van kunstwerken wordt in de toekomst steeds belangrijker. Het is volgens het COV van vitaal belang het Nederlandse vaarwegennetwerk goed op peil te houden, aan te passen en waar nodig op te waarderen om groei te faciliteren.

Enkele procenten verschuiving van het water naar de weg door achterstallig onderhoud kan leiden tot onnodige congestie op de weg. Op de vaarwegen is nog reservecapaciteit beschikbaar. Een gemiddeld schip vervoert circa 2700 ton en dat zijn al 120 vrachtwagens. Er moet daarom meer financiële ruimte gemaakt voor onderhoud aan vaarwegen en kunstwerken. Ook dienen er structureel middelen te worden vrijgemaakt om op alle interregionale vaarwegen kunstwerken te voorzien van 24-uursbediening.

Vergroot natte capaciteit

Met het oog op de noodzakelijke toekomstige capaciteit op de Nederlandse vaarwegen, is een investeringsslag noodzakelijk. De havens van Antwerpen en Rotterdam willen meer samenwerken om hun positie in toekomstige groeimogelijkheden op Midden-Europese markten te versterken. Hier hebben de handels- en productiebedrijven die in Nederland zijn gevestigd veel baat bij. De logistieke groei van de zeehavens manifesteert zich voor het overgrote deel in de containeroverslag waarin onder andere veel stukgoed vervoerd wordt.

De afvoer per binnenvaart vanuit Antwerpen wordt belemmerd door te lage bruggen op de Schelde-Rijnverbinding. Op zo’n belangrijk traject moet vier lagen (high-cube) containervervoer mogelijk worden. Om de groei in deze regio op te vangen is daarnaast op korte termijn capaciteitsuitbreiding nodig bij de sluizen in de zuid-westelijke delta (Volkerak, Kreekrak en Krammer). Zeker wanneer de Seine-Nordverbinding vanaf 2023 ook de regio Parijs voor Nederlandse en Vlaamse zeehavens binnen bereik brengt.

Vergroening binnenvaart

De binnenvaart heeft een gunstige CO2-footprint per vervoerd gewicht. Maar de Nederlandse binnenvaart kan met behulp van nieuwe innovaties nog schoner worden. Een verdere CO2-reductie is haalbaar met nieuwe aandrijflijnen waarmee ook de uitstoot van NOx en fijnstof omlaag kan. Het Rijk dient hier de binnenvaartsector bij te ondersteunen zodat zij de benodigde investeringen kunnen financieren, aldus het COV in de Mobiliteitsalliantie.