Het onderhandelingsresultaat werd bereikt na lang onderhandelen en stakingen in de Rotterdamse haven. De komst van twee nieuwe, sterk geautomatiseerde terminals op Maasvlakte 2 deed de afgelopen jaren de zorg toenemen dat als gevolg van het verschuiven van lading van de bestaande terminals naar de nieuwe, een verlies van banen zou optreden op terminals op Maasvlakte 1. Ramingen geven aan dat het in totaal tot 2020 kan gaan om 200 tot 800 banen. In dezelfde periode gaan ook enkele honderden mensen met pensioen. Inmiddels werken bij de twee nieuwe terminals in totaal nu meer dan 500 mensen.
Werkgelegenheidsgarantie
De bij het overleg betrokken containerbedrijven zijn ECT, APM Terminals, RWG, Matrans, ILS en Unilash. Daar werken ruim 3700 personen. Het belangrijkste onderdeel van het onderhandelingsresultaat is een werkgelegenheidsgarantie tot 1 juli 2020 voor werknemers van de containerbedrijven die reeds per 1 januari 2015 voor onbepaalde tijd in dienst waren en onder een cao vallen.
Daarnaast wordt de Senioren Haven Fitregeling uitgebreid voor medewerkers vanaf 60 jaar. Tevens is afgesproken dat de 120 medewerkers van het noodlijdende RPS een maatwerkoplossing krijgen aangeboden. De bedrijven en het Havenbedrijf hebben onderling afspraken gemaakt over de financiering van bovenstaande maatregelen. Het gaat om twintig tot dertig miljoen euro.
RPS
Ten opzichte van een halfjaar geleden, toen de bonden een voorstel van de werkgevers afwezen, zijn twee zaken wezenlijk anders. De belangrijkste is dat nu voor de 120 medewerkers van RPS, een bedrijf dat uitzendwerk verricht voor met name containerbedrijven, een maatwerkoplossing is gevonden. RPS stevent op een faillissement af en kan zijn medewerkers dan ook geen werkzekerheidsgaranties bieden zoals de andere bedrijven dat kunnen. De vakbonden stonden erop dat er tegelijk met het sluiten van het werkzekerheidsakkoord een oplossing zou komen voor de medewerkers van RPS. De afgelopen maanden is geïnventariseerd wat een dergelijke oplossing inhoudt en wat dit kost. Het Havenbedrijf Rotterdam en de aandeelhouder van RPS stellen de financiële middelen beschikbaar om deze maatwerkoplossing mogelijk te maken.
‘Ongekend’
De afgelopen periode is ook gebleken dat groei in de containersector verre van vanzelfsprekend is. Vorig jaar daalde de overslag van containers in Rotterdam 0,5%. Het afgelopen halfjaar waren de cijfers ook negatief. Dit zet de hiervoor genoemde werkzekerheidsgarantie van vier jaar in een ander licht dan een halfjaar geleden. ‘Het is ongekend dat vakbonden en bedrijven erin geslaagd zijn deze afspraak te maken terwijl de markt zo onder druk staat’, meldt het Havenbedrijf Rotterdam.
Dat geldt ook voor de uitbreiding van de Senioren Haven Fitregeling. Deze wordt van toepassing voor medewerkers die in de jaren 1952 tot en met 1956 geboren zijn. Zij kunnen vanaf hun 60e 60% werken tegen een salaris van 95% en 100% pensioenopbouw. Dit zorgt voor een substantiële reductie van de arbeidscapaciteit. Voorwaarde om gebruik te kunnen maken van de regeling is dat men op zijn 65e met pensioen gaat.
Vanwege de vakantieperiode duurt het tot de tweede helft van augustus voor de ledenraadplegingen kunnen worden afgerond. (EvH)