Maiden call voor Höegh Tracer in Amsterdam

De Höegh Tracer, een van ‘s werelds grootste schepen puur bestemd voor auto’s en vrachtwagens, de Horizon-class PCTC (Pure Car and Truck Carrier), is vrijdag 29 april voor het eerst aangekomen in de haven van Amsterdam.

Maiden call voor Höegh Tracer in Amsterdam

Het schip is de derde in een reeks die rederij Höegh Autoliners onder haar ‘New Horizon’-design zal opleveren dit jaar. Met een dekoppervlak van 71.400 m2 en een draagcapaciteit van 8.500 (vracht)auto’s is de Höegh Tracer één van de grootste roro schepen voor auto’s ter wereld.
Anthony van der Hoest, Clustermanager Logistics van Havenbedrijf Amsterdam: ‘We zijn als haven trots op de komst van dit nieuwe vlaggenschip van Höegh. Ze is niet alleen een van de grootste in haar soort, maar kent door het bijzondere ontwerp ook een brandstofgebruik dat lager ligt dan vergelijkbare schepen. Bovendien is de CO2 uitstoot van deze serie New Horizon schepen ongeveer 50% minder dan de standaard roro schepen. Daarmee past de komst van dit schip ook goed in onze ambitie van een schonere haven.’

Minimale impact op milieu

Het ontwerp van de Höegh Tracer en haar zusterschepen is erop gericht de impact op het milieu te beperken. Tijdens het gehele ontwerpproces van het schip is gebruikgemaakt van energie-efficiënte oplossingen en zijn de nieuwste technologieën toegepast. Ook is de vorm van de romp door het ontwerpteam geoptimaliseerd om het grote laadvermogen te combineren met een zo laag mogelijk brandstofverbruik.

Höegh Autoliners is al sinds de jaren 70 een toonaangevend vervoersbedrijf voor voertuigen. Historisch gezien is Amsterdam een belangrijke locatie voor Höegh Autoliners. De roro-schepen van het bedrijf vervoeren voornamelijk nieuwe auto’s, trucks en grote en zware machines. Op de route van Amsterdam worden hoofdzakelijk nieuwe auto’s en zware machines van Japanse fabrikanten vervoerd. De vracht wordt op de Waterland terminal geladen en gelost met als eindbestemming de Koopman Car Terminal. De Höegh Tracer zal enkele malen per jaar de Amsterdamse haven aandoen als onderdeel van de East Asia to Europe service van Höegh. (DvdM

Maiden call voor Höegh Tracer in Amsterdam | Schuttevaer.nl

Maiden call voor Höegh Tracer in Amsterdam

De Höegh Tracer, een van ‘s werelds grootste schepen puur bestemd voor auto’s en vrachtwagens, de Horizon-class PCTC (Pure Car and Truck Carrier), is vrijdag 29 april voor het eerst aangekomen in de haven van Amsterdam.

Maiden call voor Höegh Tracer in Amsterdam

Het schip is de derde in een reeks die rederij Höegh Autoliners onder haar ‘New Horizon’-design zal opleveren dit jaar. Met een dekoppervlak van 71.400 m2 en een draagcapaciteit van 8.500 (vracht)auto’s is de Höegh Tracer één van de grootste roro schepen voor auto’s ter wereld.
Anthony van der Hoest, Clustermanager Logistics van Havenbedrijf Amsterdam: ‘We zijn als haven trots op de komst van dit nieuwe vlaggenschip van Höegh. Ze is niet alleen een van de grootste in haar soort, maar kent door het bijzondere ontwerp ook een brandstofgebruik dat lager ligt dan vergelijkbare schepen. Bovendien is de CO2 uitstoot van deze serie New Horizon schepen ongeveer 50% minder dan de standaard roro schepen. Daarmee past de komst van dit schip ook goed in onze ambitie van een schonere haven.’

Minimale impact op milieu

Het ontwerp van de Höegh Tracer en haar zusterschepen is erop gericht de impact op het milieu te beperken. Tijdens het gehele ontwerpproces van het schip is gebruikgemaakt van energie-efficiënte oplossingen en zijn de nieuwste technologieën toegepast. Ook is de vorm van de romp door het ontwerpteam geoptimaliseerd om het grote laadvermogen te combineren met een zo laag mogelijk brandstofverbruik.

Höegh Autoliners is al sinds de jaren 70 een toonaangevend vervoersbedrijf voor voertuigen. Historisch gezien is Amsterdam een belangrijke locatie voor Höegh Autoliners. De roro-schepen van het bedrijf vervoeren voornamelijk nieuwe auto’s, trucks en grote en zware machines. Op de route van Amsterdam worden hoofdzakelijk nieuwe auto’s en zware machines van Japanse fabrikanten vervoerd. De vracht wordt op de Waterland terminal geladen en gelost met als eindbestemming de Koopman Car Terminal. De Höegh Tracer zal enkele malen per jaar de Amsterdamse haven aandoen als onderdeel van de East Asia to Europe service van Höegh. (DvdM