Zienswijze ASV tegen geplande terminal Haaften

De Algemeene Schippers Vereeniging (ASV) heeft in een zienswijze gereageerd op de plannen van Van Uden om in de overnachtingshaven Haaften een containeroverslag te bouwen. Volgens de ASV veroorzaakt een terminal te veel lawaai in de rusthaven.

In het Voorontwerp Bestemmingsplan Kerkewaard valt volgens de ASV te lezen dat containeroverslag verenigbaar is met de functie als rusthaven omdat schepen op basis van bestaande regelgeving goed geïsoleerd zijn. ‘De ASV deelt die mening niet’, zegt voorzitter Sunniva Fluitsma. ‘Men is wellicht vergeten dat schippers mensen zijn, die bij mooi weer ook graag buiten willen zijn. En als men slaapt hebben schippers misschien wel een raam open. Dit geld ook voor de bewoners van de wijk die naast de haven ligt.’

De ASV is er blij mee dat Van Uden kiest voor vervoer over water en zegt ook geen nee tegen een terminal, maar wel tegen de locatie. ‘Er kan beter worden gezocht naar een plek verder van de bebouwde kom en niet naast een rusthaven. Wij willen graag meedenken bij het zoeken naar een goed alternatief.’

De ASV vraagt het College van B en W van de Kerkewaard in de zienswijze onder meer of het mogelijk is de geluidsoverlast te beperken, of de terminal verder kan groeien, of de invaart van de overnachtingshaven wel geschikt is voor de extra schepen en of de overnachtingshaven wellicht wordt opgeofferd voor de terminal.

De ASV werd door bezorgde buurtbewoners op de hoogte gesteld van de plannen en kon nog net op tijd, voor 20 april, de zienswijze indienen.

Zienswijze ASV tegen geplande terminal Haaften | Schuttevaer.nl

Zienswijze ASV tegen geplande terminal Haaften

De Algemeene Schippers Vereeniging (ASV) heeft in een zienswijze gereageerd op de plannen van Van Uden om in de overnachtingshaven Haaften een containeroverslag te bouwen. Volgens de ASV veroorzaakt een terminal te veel lawaai in de rusthaven.

In het Voorontwerp Bestemmingsplan Kerkewaard valt volgens de ASV te lezen dat containeroverslag verenigbaar is met de functie als rusthaven omdat schepen op basis van bestaande regelgeving goed geïsoleerd zijn. ‘De ASV deelt die mening niet’, zegt voorzitter Sunniva Fluitsma. ‘Men is wellicht vergeten dat schippers mensen zijn, die bij mooi weer ook graag buiten willen zijn. En als men slaapt hebben schippers misschien wel een raam open. Dit geld ook voor de bewoners van de wijk die naast de haven ligt.’

De ASV is er blij mee dat Van Uden kiest voor vervoer over water en zegt ook geen nee tegen een terminal, maar wel tegen de locatie. ‘Er kan beter worden gezocht naar een plek verder van de bebouwde kom en niet naast een rusthaven. Wij willen graag meedenken bij het zoeken naar een goed alternatief.’

De ASV vraagt het College van B en W van de Kerkewaard in de zienswijze onder meer of het mogelijk is de geluidsoverlast te beperken, of de terminal verder kan groeien, of de invaart van de overnachtingshaven wel geschikt is voor de extra schepen en of de overnachtingshaven wellicht wordt opgeofferd voor de terminal.

De ASV werd door bezorgde buurtbewoners op de hoogte gesteld van de plannen en kon nog net op tijd, voor 20 april, de zienswijze indienen.