Zomerbed IJssel bij Kampen verdiept

Het baggeren van het zomerbed in de IJssel bij Kampen over een lengte van zeven kilometer is afgerond. Op een klein deel na: onder de Stadsbrug wordt nog tot in april gewerkt. Dat moet voorzichtig vanwege de vondst van eeuwenoude palen.

Zomerbedverlaging IJssel (video)

De grijper van de PLM-kraan op kraanschip Novamente schept stenen van de bodem van de IJssel. Die liggen er ter bescherming van het fundament van de Stadsbrug. Op de achtergrond is vanaf een ponton een graafmachine bezig de vaargeul rond de Stadsbrug in Kampen te verdiepen waar die stenen al zijn verwijderd. Midden op de rivier, ter hoogte van de plek waar een middeleeuws wrak naar boven werd getakeld, is een snijkopzuiger bezig met het laatste te baggeren deel van het zomerbed. De boorkop draaide zijn laatste meters: de IJssel is over een lengte van zeven kilometer zeker twee meter verdiept.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zomerbed IJssel bij Kampen verdiept | Schuttevaer.nl

Zomerbed IJssel bij Kampen verdiept

Het baggeren van het zomerbed in de IJssel bij Kampen over een lengte van zeven kilometer is afgerond. Op een klein deel na: onder de Stadsbrug wordt nog tot in april gewerkt. Dat moet voorzichtig vanwege de vondst van eeuwenoude palen.

Zomerbedverlaging IJssel (video)

De grijper van de PLM-kraan op kraanschip Novamente schept stenen van de bodem van de IJssel. Die liggen er ter bescherming van het fundament van de Stadsbrug. Op de achtergrond is vanaf een ponton een graafmachine bezig de vaargeul rond de Stadsbrug in Kampen te verdiepen waar die stenen al zijn verwijderd. Midden op de rivier, ter hoogte van de plek waar een middeleeuws wrak naar boven werd getakeld, is een snijkopzuiger bezig met het laatste te baggeren deel van het zomerbed. De boorkop draaide zijn laatste meters: de IJssel is over een lengte van zeven kilometer zeker twee meter verdiept.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer