Laagwater remt vervoer over Moezel in 2015

De binnenvaart heeft in 2015 over de Moezel 11,1 miljoen ton vervoerd, het laagste niveau in 28 jaar. Ter vergelijking: in 2013 ging 14,1 miljoen ton over de Moezel en in 2014 was dat 13,2 miljoen ton.

Dat heeft het Wasser- und Schifffahrtsamt (WSA) bekendgemaakt. Oorzaak is de langdurig lage waterstand in de Rijn. Op de Moezel zelf kan het hele jaar door een diepgang van drie meter worden gegarandeerd, maar als de Rijnpegel bij Koblenz onder de 1,30 meter komt (3 meter diepgang), dan kunnen afgeladen schepen de Moezel niet meer in of uit. En dat was in 2015 135 dagen het geval, dus meer dan een derde van het jaar. De laagwaterperiode was van augustus tot en met november. Vanwege de lucratieve KWZ-toeslagen op de Rijn was het voor de binnenvaart aantrekkelijker om op de Rijn te varen dan op de Moezel.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Laagwater remt vervoer over Moezel in 2015 | Schuttevaer.nl

Laagwater remt vervoer over Moezel in 2015

De binnenvaart heeft in 2015 over de Moezel 11,1 miljoen ton vervoerd, het laagste niveau in 28 jaar. Ter vergelijking: in 2013 ging 14,1 miljoen ton over de Moezel en in 2014 was dat 13,2 miljoen ton.

Dat heeft het Wasser- und Schifffahrtsamt (WSA) bekendgemaakt. Oorzaak is de langdurig lage waterstand in de Rijn. Op de Moezel zelf kan het hele jaar door een diepgang van drie meter worden gegarandeerd, maar als de Rijnpegel bij Koblenz onder de 1,30 meter komt (3 meter diepgang), dan kunnen afgeladen schepen de Moezel niet meer in of uit. En dat was in 2015 135 dagen het geval, dus meer dan een derde van het jaar. De laagwaterperiode was van augustus tot en met november. Vanwege de lucratieve KWZ-toeslagen op de Rijn was het voor de binnenvaart aantrekkelijker om op de Rijn te varen dan op de Moezel.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer