Nieuwe Bediencentrale Tilburg in gebruik

Istimewa Elektro heeft de nieuwe Bediencentrale Tilburg (BCT) en de bijbehorende objecten opgeleverd aan Rijkswaterstaat. Het is een belangrijke mijlpaal voor de bediening op afstand in de regio.

Nieuwe Bediencentrale Tilburg in gebruik

Istimewa Elektro maakt deel uit van het Stork-concern en kreeg de klus in 2012. Het project omvatte onder meer een ingrijpende verbouwing van de bedienruimte in Tilburg en het upgraden van 12 bruggen in de regio Tilburg, twee bruggen in Weert, zes bruggen in de regio Helmond en de Amertakbrug voor de bediening op afstand vanuit Tilburg. De afgelopen periode is ook het merendeel van de objecten van derden op de bediencentrale aangesloten en de komende tijd zal er nog een aantal volgen. Istimewa Elektro speelt ook hierin een coördinerende rol.

Omgeving

‘Rijkswaterstaat heeft ons veel vrijheid gegeven om het project zelfstandig uit te voeren’, zegt projectmanager Wilco van Genderen van Istimewa Elektro. ‘Belangrijk aandachtspunt was de relatie met de operators in de centrale. Zij bedienen een deel van de bruggen en sluizen op kanalen in Noord-Brabant en Midden-Limburg op afstand. Ook de contacten met de omgeving, partners in de regio en andere belanghebbenden speelden een belangrijke rol. Als hoofdaannemer waren wij de spin in het web. Eén van de opdrachten was de hinder voor het weg- en scheepvaartverkeer te minimaliseren en om de hinder die niet te voorkomen was, goed te communiceren met de belanghebbenden. Om dat te realiseren, maakte een omgevingsmanager deel uit van ons team.’

Verhuizing

De bedienaars moesten eerst verhuizen naar een tijdelijke huisvesting en daarna terugverhuizen naar het vernieuwde onderkomen. ‘Tijdens de verbouwing moest de bediening gewoon doorgaan. De verhuizingen zijn dan ook zonder stremmingen verlopen en de hinder voor de scheepvaart is minimaal geweest.’

De medewerkers zijn volgens Van Genderen intensief betrokken geweest bij de inrichting van de nieuwe centrale. De elektrotechnische installaties van de nieuwe nautische bediening zijn ontworpen volgens de methodiek van ‘systems engineering’.

Senior adviseur Techniek Paul Bruinsma van Rijkswaterstaat vindt dat het Istimewa Elektro goed is gelukt Rijkswaterstaat te ‘ontzorgen’. ‘We kennen Istimewa Elektro van andere projecten en hadden bepaalde verwachtingen van het bedrijf. De medewerkers van Istimewa Elektro waren de oren en ogen van dit project. De uitvoering verliep gestructureerd en bij sommige testen is Rijkswaterstaat zelfs helemaal niemand aanwezig geweest. Wij hadden er vertrouwen in dat het goed zou komen.’

Bijzonder aan dit project is volgens Istimewa Elektro dat het bedrijf zowel de hard- als software in eigen beheer heeft ontwikkeld. Het systeem voorziet er in dat de bruggen en sluizen zowel lokaal als op afstand bediend kunnen worden. (PN)

Nieuwe Bediencentrale Tilburg in gebruik | Schuttevaer.nl

Nieuwe Bediencentrale Tilburg in gebruik

Istimewa Elektro heeft de nieuwe Bediencentrale Tilburg (BCT) en de bijbehorende objecten opgeleverd aan Rijkswaterstaat. Het is een belangrijke mijlpaal voor de bediening op afstand in de regio.

Nieuwe Bediencentrale Tilburg in gebruik

Istimewa Elektro maakt deel uit van het Stork-concern en kreeg de klus in 2012. Het project omvatte onder meer een ingrijpende verbouwing van de bedienruimte in Tilburg en het upgraden van 12 bruggen in de regio Tilburg, twee bruggen in Weert, zes bruggen in de regio Helmond en de Amertakbrug voor de bediening op afstand vanuit Tilburg. De afgelopen periode is ook het merendeel van de objecten van derden op de bediencentrale aangesloten en de komende tijd zal er nog een aantal volgen. Istimewa Elektro speelt ook hierin een coördinerende rol.

Omgeving

‘Rijkswaterstaat heeft ons veel vrijheid gegeven om het project zelfstandig uit te voeren’, zegt projectmanager Wilco van Genderen van Istimewa Elektro. ‘Belangrijk aandachtspunt was de relatie met de operators in de centrale. Zij bedienen een deel van de bruggen en sluizen op kanalen in Noord-Brabant en Midden-Limburg op afstand. Ook de contacten met de omgeving, partners in de regio en andere belanghebbenden speelden een belangrijke rol. Als hoofdaannemer waren wij de spin in het web. Eén van de opdrachten was de hinder voor het weg- en scheepvaartverkeer te minimaliseren en om de hinder die niet te voorkomen was, goed te communiceren met de belanghebbenden. Om dat te realiseren, maakte een omgevingsmanager deel uit van ons team.’

Verhuizing

De bedienaars moesten eerst verhuizen naar een tijdelijke huisvesting en daarna terugverhuizen naar het vernieuwde onderkomen. ‘Tijdens de verbouwing moest de bediening gewoon doorgaan. De verhuizingen zijn dan ook zonder stremmingen verlopen en de hinder voor de scheepvaart is minimaal geweest.’

De medewerkers zijn volgens Van Genderen intensief betrokken geweest bij de inrichting van de nieuwe centrale. De elektrotechnische installaties van de nieuwe nautische bediening zijn ontworpen volgens de methodiek van ‘systems engineering’.

Senior adviseur Techniek Paul Bruinsma van Rijkswaterstaat vindt dat het Istimewa Elektro goed is gelukt Rijkswaterstaat te ‘ontzorgen’. ‘We kennen Istimewa Elektro van andere projecten en hadden bepaalde verwachtingen van het bedrijf. De medewerkers van Istimewa Elektro waren de oren en ogen van dit project. De uitvoering verliep gestructureerd en bij sommige testen is Rijkswaterstaat zelfs helemaal niemand aanwezig geweest. Wij hadden er vertrouwen in dat het goed zou komen.’

Bijzonder aan dit project is volgens Istimewa Elektro dat het bedrijf zowel de hard- als software in eigen beheer heeft ontwikkeld. Het systeem voorziet er in dat de bruggen en sluizen zowel lokaal als op afstand bediend kunnen worden. (PN)