Snelheidscontroles Hartelkanaal

De haven van Rotterdam gaat controleren en handhaven op de dynamische maximale snelheid van 13 kilometer per uur op het Hartelkanaal en de Nieuwe Maas ter hoogte van het Noordereiland.

De snelheidsbeperking was één van de maatregelen om de luchtkwaliteit in het havengebied te verbeteren, ter compensatie van de extra uitstoot als gevolg van Maasvlakte II (Luchtovereenkomst MVII). De binnenvaart houdt zich volgens het Havenbedrijf over het algemeen goed aan de snelheidsbeperking. Maar na de gewenningsperiode gaat er nu toch gehandhaafd worden in de vorm van trajectcontroles.

De luchtkwaliteit in het havengebied werd in 2010 voor het eerst gemeten en uitgewerkt in een effectrapportrage. Bij herhaalde metingen in 2011 en 2012 bleek dat het meeviel met de luchtverontreiniging door de binnenvaart en dat daarom geen snelheidsbeperking nodig was op de Oude Maas. Over 2015 komt een nieuwe effectrapportage.

Koninklijke BLN-Schuttevaer moedigt schippers aan te kijken bij welk toerental of verbruik hun schip ongeveer 13 kilometer per uur vaart op stil water en die snelheid aan te houden op het Hartelkanaal en op de Nieuwe Maas bij het Noordereiland. (MdV) 

Snelheidscontroles Hartelkanaal | Schuttevaer.nl

Snelheidscontroles Hartelkanaal

De haven van Rotterdam gaat controleren en handhaven op de dynamische maximale snelheid van 13 kilometer per uur op het Hartelkanaal en de Nieuwe Maas ter hoogte van het Noordereiland.

De snelheidsbeperking was één van de maatregelen om de luchtkwaliteit in het havengebied te verbeteren, ter compensatie van de extra uitstoot als gevolg van Maasvlakte II (Luchtovereenkomst MVII). De binnenvaart houdt zich volgens het Havenbedrijf over het algemeen goed aan de snelheidsbeperking. Maar na de gewenningsperiode gaat er nu toch gehandhaafd worden in de vorm van trajectcontroles.

De luchtkwaliteit in het havengebied werd in 2010 voor het eerst gemeten en uitgewerkt in een effectrapportrage. Bij herhaalde metingen in 2011 en 2012 bleek dat het meeviel met de luchtverontreiniging door de binnenvaart en dat daarom geen snelheidsbeperking nodig was op de Oude Maas. Over 2015 komt een nieuwe effectrapportage.

Koninklijke BLN-Schuttevaer moedigt schippers aan te kijken bij welk toerental of verbruik hun schip ongeveer 13 kilometer per uur vaart op stil water en die snelheid aan te houden op het Hartelkanaal en op de Nieuwe Maas bij het Noordereiland. (MdV)