Grootste composiet sluisdeuren geplaatst in Wilhelminakanaal

De grootste kunststof-composietdeuren ter wereld zijn zaterdag 9 januari geplaatst in de nieuwe sluis III van het Wilhelminakanaal in Tilburg. Niet eerder werden sluisdeuren van composiet van deze afmetingen (6,2 bij 12,9 meter) geplaatst. De puntdeuren kunnen een verschil in waterstand van 7,90 meter keren. Het project verbreding van het Wilhelminakanaal van Rijkswaterstaat heeft hiermee een duurzame wereldprimeur.

Grootste composiet sluisdeuren geplaatst in Wilhelminakanaal

Composiet is een vezelsterke kunststof, die sterk, licht en onderhoudsarm is. Een belangrijk duurzaam voordeel is dat de sluisdeuren een twee- tot driemaal langere levensduur hebben dan conventionele deuren van hout of staal, omdat composiet niet vergaat. Daarnaast is er veel minder slijtage op de draaipunten van de deuren, doordat de deuren een zelfde soortelijk gewicht hebben als water.

De keuze voor composiet voor de sluisdeuren is een gezamenlijk initiatief van de provincie Noord-Brabant, Rijkswaterstaat en aannemer Combinatie Heijmans/Boskalis. De sluisdeuren zijn geproduceerd door het Nederlandse bedrijf FiberCore Europe, constructiebedrijf Hillebrand zorgt voor de montage. In oktober vorig jaar werden in sluis III al de kleinere sluisdeuren geplaatst van 5 meter bij 6,2 meter.

Waterinnovatieprijs

In 2014 hebben de composiet sluisdeuren de Waterinnovatieprijs van de Unie van Waterschappen gewonnen. In het juryrapport worden de composietdeuren omschreven als een ‘krachtige en doelmatige innovatie’. Ook werd daarbij de hoge kwaliteit van het product genoemd, dat daarnaast duurzaam is en kostenbewust. Bovendien hebben de composietdeuren volgens het rapport als voordeel dat het op brede schaal kan worden toegepast. ‘Door de grootte en de daarmee gepaard gaande kennisopbouw, heeft het potentie voor export.’

Internationale belangstelling

Dat de sluisdeuren internationaal hoge ogen gooien, bleek ook tijdens de Smart Rivers Conferentie in Buenos Aires, in september 2015. De presentatie van de deuren door Rijkswaterstaat werd op het congres door internationale overheden en producenten met belangstelling gevolgd. De innovatie was voor PIANC (de organisator van de conferentie) aanleiding om een nieuwe, internationale werkgroep ‘Composites for Hydraulic Structures’ in het leven te roepen, waarin naast Rijkswaterstaat, ook onder meer de Amerikaanse overheid vertegenwoordigd is.

Verbreding Wilhelminakanaal

Het Wilhelminakanaal bij Tilburg wordt breder en dieper gemaakt. Ook worden huidige sluizen II en III vervangen door één nieuwe sluis, nieuwe damwanden geplaatst  en natuurvriendelijke oevers aangelegd. Verder komt er een zwaaikom waar schepen kunnen keren. Rijkswaterstaat werkt zo samen met gemeente Tilburg, provincie Noord-Brabant en Heijmans/Boskalis aan een beter bevaarbaar Wilhelminakanaal. Een breder en dieper kanaal leidt tot een duurzamer en beter bereikbaar Brabant over water. Na de verbreding kunnen grotere schepen (klasse IV-schepen) sneller door het Wilhelminakanaal in Tilburg varen. Dit betekent minder vrachtverkeer op de weg, minder files en minder uitstoot van CO2 en fijnstof. De verruiming van het kanaal schept ook kansen voor de Brabantse economie. Veel bedrijven maken voor de aan- en afvoer van goederen steeds vaker gebruik van de Brabantse kanalen.Wereldprimeur: grootste composiet sluisdeuren geplaatst in Wilhelminakanaal Tilburg. (EvH)

Grootste composiet sluisdeuren geplaatst in Wilhelminakanaal | Schuttevaer.nl

Grootste composiet sluisdeuren geplaatst in Wilhelminakanaal

De grootste kunststof-composietdeuren ter wereld zijn zaterdag 9 januari geplaatst in de nieuwe sluis III van het Wilhelminakanaal in Tilburg. Niet eerder werden sluisdeuren van composiet van deze afmetingen (6,2 bij 12,9 meter) geplaatst. De puntdeuren kunnen een verschil in waterstand van 7,90 meter keren. Het project verbreding van het Wilhelminakanaal van Rijkswaterstaat heeft hiermee een duurzame wereldprimeur.

Grootste composiet sluisdeuren geplaatst in Wilhelminakanaal

Composiet is een vezelsterke kunststof, die sterk, licht en onderhoudsarm is. Een belangrijk duurzaam voordeel is dat de sluisdeuren een twee- tot driemaal langere levensduur hebben dan conventionele deuren van hout of staal, omdat composiet niet vergaat. Daarnaast is er veel minder slijtage op de draaipunten van de deuren, doordat de deuren een zelfde soortelijk gewicht hebben als water.

De keuze voor composiet voor de sluisdeuren is een gezamenlijk initiatief van de provincie Noord-Brabant, Rijkswaterstaat en aannemer Combinatie Heijmans/Boskalis. De sluisdeuren zijn geproduceerd door het Nederlandse bedrijf FiberCore Europe, constructiebedrijf Hillebrand zorgt voor de montage. In oktober vorig jaar werden in sluis III al de kleinere sluisdeuren geplaatst van 5 meter bij 6,2 meter.

Waterinnovatieprijs

In 2014 hebben de composiet sluisdeuren de Waterinnovatieprijs van de Unie van Waterschappen gewonnen. In het juryrapport worden de composietdeuren omschreven als een ‘krachtige en doelmatige innovatie’. Ook werd daarbij de hoge kwaliteit van het product genoemd, dat daarnaast duurzaam is en kostenbewust. Bovendien hebben de composietdeuren volgens het rapport als voordeel dat het op brede schaal kan worden toegepast. ‘Door de grootte en de daarmee gepaard gaande kennisopbouw, heeft het potentie voor export.’

Internationale belangstelling

Dat de sluisdeuren internationaal hoge ogen gooien, bleek ook tijdens de Smart Rivers Conferentie in Buenos Aires, in september 2015. De presentatie van de deuren door Rijkswaterstaat werd op het congres door internationale overheden en producenten met belangstelling gevolgd. De innovatie was voor PIANC (de organisator van de conferentie) aanleiding om een nieuwe, internationale werkgroep ‘Composites for Hydraulic Structures’ in het leven te roepen, waarin naast Rijkswaterstaat, ook onder meer de Amerikaanse overheid vertegenwoordigd is.

Verbreding Wilhelminakanaal

Het Wilhelminakanaal bij Tilburg wordt breder en dieper gemaakt. Ook worden huidige sluizen II en III vervangen door één nieuwe sluis, nieuwe damwanden geplaatst  en natuurvriendelijke oevers aangelegd. Verder komt er een zwaaikom waar schepen kunnen keren. Rijkswaterstaat werkt zo samen met gemeente Tilburg, provincie Noord-Brabant en Heijmans/Boskalis aan een beter bevaarbaar Wilhelminakanaal. Een breder en dieper kanaal leidt tot een duurzamer en beter bereikbaar Brabant over water. Na de verbreding kunnen grotere schepen (klasse IV-schepen) sneller door het Wilhelminakanaal in Tilburg varen. Dit betekent minder vrachtverkeer op de weg, minder files en minder uitstoot van CO2 en fijnstof. De verruiming van het kanaal schept ook kansen voor de Brabantse economie. Veel bedrijven maken voor de aan- en afvoer van goederen steeds vaker gebruik van de Brabantse kanalen.Wereldprimeur: grootste composiet sluisdeuren geplaatst in Wilhelminakanaal Tilburg. (EvH)