Composiet sluisdeuren voor sluis III Wilhelminakanaal

Aannemerscombinatie Heijmans/Boskalis heeft zaterdag 10 oktober in de nieuwe sluis III van het Wilhelminakanaal in Tilburg de eerste sluisdeuren van composiet geplaatst. In januari 2016 worden de twee andere sluisdeuren gezet. Dit zijn de grootste composiet sluisdeuren ter wereld.

Composiet sluisdeuren voor sluis III Wilhelminakanaal

De provincie Noord-Brabant en Rijkswaterstaat kozen voor de vezelsterke kunststof omdat deze duurzaam, licht en onderhoudsarm is. De sluisdeuren van composiet hebben bijna hetzelfde gewicht als water. Dat zorgt voor minimale wrijving voor de scharnieren en dat leidt weer tot minder slijtage. De sluisdeuren gaan twee- tot driemaal langer mee dan conventionele sluisdeuren.

De sluisdeuren die nu zijn geplaatst, hebben een hoogte van 5 meter en zijn 6,2 meter breed. Medio januari 2016 worden de sluisdeuren aan de andere kant van sluis III geplaatst. Met een breedte van 6,20 meter en een hoogte van 12,5 meter zijn dat ’s werelds grootste composiet sluisdeuren.
De sluisdeuren zijn ontwikkeld in samenwerking met het Nederlandse bedrijf FiberCore Europe . Constructiebedrijf Hillebrand zorgt voor de montage van de deuren.

Verbreding Wilhelminakanaal

Het Wilhelminakanaal bij Tilburg wordt breder en dieper gemaakt. Ook worden de huidige sluizen II en III vervangen door één nieuwe sluis, worden nieuwe damwanden aangebracht en natuurvriendelijke oevers aangelegd. Verder komt er een zwaaikom waar schepen kunnen keren. Na de verbreding kunnen schepen van klasse IV over het Wilhelminakanaal in Tilburg varen. (EvH )

Composiet sluisdeuren voor sluis III Wilhelminakanaal | Schuttevaer.nl

Composiet sluisdeuren voor sluis III Wilhelminakanaal

Aannemerscombinatie Heijmans/Boskalis heeft zaterdag 10 oktober in de nieuwe sluis III van het Wilhelminakanaal in Tilburg de eerste sluisdeuren van composiet geplaatst. In januari 2016 worden de twee andere sluisdeuren gezet. Dit zijn de grootste composiet sluisdeuren ter wereld.

Composiet sluisdeuren voor sluis III Wilhelminakanaal

De provincie Noord-Brabant en Rijkswaterstaat kozen voor de vezelsterke kunststof omdat deze duurzaam, licht en onderhoudsarm is. De sluisdeuren van composiet hebben bijna hetzelfde gewicht als water. Dat zorgt voor minimale wrijving voor de scharnieren en dat leidt weer tot minder slijtage. De sluisdeuren gaan twee- tot driemaal langer mee dan conventionele sluisdeuren.

De sluisdeuren die nu zijn geplaatst, hebben een hoogte van 5 meter en zijn 6,2 meter breed. Medio januari 2016 worden de sluisdeuren aan de andere kant van sluis III geplaatst. Met een breedte van 6,20 meter en een hoogte van 12,5 meter zijn dat ’s werelds grootste composiet sluisdeuren.
De sluisdeuren zijn ontwikkeld in samenwerking met het Nederlandse bedrijf FiberCore Europe . Constructiebedrijf Hillebrand zorgt voor de montage van de deuren.

Verbreding Wilhelminakanaal

Het Wilhelminakanaal bij Tilburg wordt breder en dieper gemaakt. Ook worden de huidige sluizen II en III vervangen door één nieuwe sluis, worden nieuwe damwanden aangebracht en natuurvriendelijke oevers aangelegd. Verder komt er een zwaaikom waar schepen kunnen keren. Na de verbreding kunnen schepen van klasse IV over het Wilhelminakanaal in Tilburg varen. (EvH )