BCTN Nijmegen vernieuwd voor ‘glorieuze toekomst’

Terminal operator BCTN Nijmegen werkt aan ‘een glorieuze toekomst’. De heropening van de containerterminal is maandag 28 september door minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu). Daar gingen maanden van verbouwingen, het verlengen van de kade naar ruim 300 meter en het plaatsen van een tweede kraan heeft terminal operator BCTN aan vooraf.

BCTN Nijmegen vernieuwd voor ‘glorieuze toekomst'

De reden voor de uitbreiding is het toenemende volume van import en export in containers in de Benelux, Duitsland maar ook Zwitserland. Het netwerk van inland terminals van BCTN anticipeert hierop door verscheidene uitbreidingen waar de vernieuwingen in Nijmegen onderdeel van uitmaakt. Met een doelstelling van 230.000 containers per jaar via de terminal in Nijmegen zet BCTN haar standaard hoog, meldt de terminal operator in een persbericht.

Huzarenstukje

De nieuwe kade is een huzarenstukje geworden aan de zuidoever van de Waal. De kade is dusdanig gebouwd dat deze zonder problemen de sterk wisselende waterstanden van de rivier de Waal aankan. Geheel in lijn met de grote bouwprojecten die Gemeente Nijmegen onderneemt in gebiedsontwikkeling ‘Nijmegen omarmt de Waal’. Een tweede kraan is geplaatst op de nieuw gerealiseerde kade waar vier schepen tegelijkertijd kunnen aanmeren.

Sinds 1987 is BCTN actief met een terminal in Nijmegen, de eerste watergebonden terminal in Nederland. Het netwerk kent inmiddels terminals in Venray, Den Bosch, Meerhout (B) en een Container Transferium in Alblasserdam. De terminals dragen bij aan de bereikbaarheid van bedrijven in stad en regio. Daarnaast zorgen zij voor werkgelegenheid en lopen voorop wat betreft innovatie.

Het vervoer van containers via de binnenvaart is een milieubewust en betrouwbaar alternatief op vervoer via de weg. In plaats van vrachtwagens die van en naar de havens in Rotterdam en Antwerpen rijden met een of twee containers, varen schepen de rivieren af met meerdere containers tegelijkertijd. De uitbreiding van de terminal in Nijmegen zorgt dat het netwerk van BCTN nog beter kan inspelen op de groeiende vraag naar container binnenvaart. (DvdM)

 

BCTN Nijmegen vernieuwd voor ‘glorieuze toekomst’ | Schuttevaer.nl

BCTN Nijmegen vernieuwd voor ‘glorieuze toekomst’

Terminal operator BCTN Nijmegen werkt aan ‘een glorieuze toekomst’. De heropening van de containerterminal is maandag 28 september door minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu). Daar gingen maanden van verbouwingen, het verlengen van de kade naar ruim 300 meter en het plaatsen van een tweede kraan heeft terminal operator BCTN aan vooraf.

BCTN Nijmegen vernieuwd voor ‘glorieuze toekomst'

De reden voor de uitbreiding is het toenemende volume van import en export in containers in de Benelux, Duitsland maar ook Zwitserland. Het netwerk van inland terminals van BCTN anticipeert hierop door verscheidene uitbreidingen waar de vernieuwingen in Nijmegen onderdeel van uitmaakt. Met een doelstelling van 230.000 containers per jaar via de terminal in Nijmegen zet BCTN haar standaard hoog, meldt de terminal operator in een persbericht.

Huzarenstukje

De nieuwe kade is een huzarenstukje geworden aan de zuidoever van de Waal. De kade is dusdanig gebouwd dat deze zonder problemen de sterk wisselende waterstanden van de rivier de Waal aankan. Geheel in lijn met de grote bouwprojecten die Gemeente Nijmegen onderneemt in gebiedsontwikkeling ‘Nijmegen omarmt de Waal’. Een tweede kraan is geplaatst op de nieuw gerealiseerde kade waar vier schepen tegelijkertijd kunnen aanmeren.

Sinds 1987 is BCTN actief met een terminal in Nijmegen, de eerste watergebonden terminal in Nederland. Het netwerk kent inmiddels terminals in Venray, Den Bosch, Meerhout (B) en een Container Transferium in Alblasserdam. De terminals dragen bij aan de bereikbaarheid van bedrijven in stad en regio. Daarnaast zorgen zij voor werkgelegenheid en lopen voorop wat betreft innovatie.

Het vervoer van containers via de binnenvaart is een milieubewust en betrouwbaar alternatief op vervoer via de weg. In plaats van vrachtwagens die van en naar de havens in Rotterdam en Antwerpen rijden met een of twee containers, varen schepen de rivieren af met meerdere containers tegelijkertijd. De uitbreiding van de terminal in Nijmegen zorgt dat het netwerk van BCTN nog beter kan inspelen op de groeiende vraag naar container binnenvaart. (DvdM)