Dit contract is de bezegeling van de hoofdlijnenovereenkomst die in november 2014 is getekend. Provinciale Staten hebben het contract als voorwaarde gesteld om tot gunning over te kunnen gaan na de aanbesteding. De selectie van de aannemer vindt plaats in februari 2016, waarna de bouw van de haven in april 2016 zal starten. Vanaf eind 2017 exploiteert CTU 200 meter kade in de Flevolandse haven voor de komende 20 jaar.
Overslaghaven en agrohub
Flevokust is een nieuwe buitendijkse, multimodale overslaghaven met containerterminal en industrieterrein ten noorden van Lelystad. Flevokust versterkt de logistieke positie en de concurrentiekracht van ondernemers en geeft daarmee een belangrijke impuls aan de economie van de regio.
Door de vestiging van CTU als exploitant van Flevokust wordt ook de Flevolandse agrohub versterkt. Gedeputeerde Jan-Nico Appelman: ‘Door de bouw van Flevokust kunnen we een groot agro-exportgebied over het water gaan ontsluiten. CTU zal deze agrarische producten naar zeehavens vervoeren, van waaruit ze geëxporteerd worden. Hierdoor draagt Flevokust ook bij aan de duurzaamheidsdoelstellingen van de provincie en het Rijk.’
Vergroten bedieningsgebied
Met de terminal in Lelystad voegt CTU een derde vestiging toe aan de organisatie, die al terminals heeft in Tiel (CTU Rivierenland) en Utrecht (Amsterdam-Rijnkanaal).. Voor directeur Theo Pouw is Flevokust een interessante locatie gezien de ontwikkelingen in Lelystad en de regio. Lelystad is zich aan het ontwikkelen tot een logistiek knooppunt, dat wordt ontsloten via weg, water, lucht en in de toekomst spoor. ‘Wij vinden de locatie Flevokust een mooie aanvulling op ons bestaande netwerk van terminals. Dit stelt ons in staat om ons bedieningsgebied te vergroten en zo nog beter onze klanten te kunnen bedienen.’