Drie extra ligplaatsen bij Prins Bernhardsluis

Rijkswaterstaat maakt nog dit jaar drie extra ligplaatsen bij de Prins Bernhardsluis in het Amsterdam-Rijnkanaal ter hoogte van Tiel. ‘Met de aanleg willen we nautisch onveilige situaties voorkomen in de omgeving van de remmingwerken’, zegt Ype Heijsman, directeur Netwerkmanagement Rijkswaterstaat.

Drie extra ligplaatsen bij Prins Bernhardsluis

Aannemer Hakkers uit Werkendam kreeg het werk 17 juni gegund en begint met het aanbrengen van meerpalen en loopbruggen. De loopbruggen staan in verbinding met een te verlengen ontsluitingsweg naar de openbare weg. De ligplaatsen hebben na aanleg een levensduur van 50 jaar en zijn naar verwachting minimaal 10 jaar onderhoudsvrij. In totaal wordt er 620 meter aan ligplaatsen aangelegd met een maximale breedte van 25 meter. Daarvan wordt 440 meter ontsloten door de loopbruggen, het resterende gedeelte krijgt geen walaansluiting.

Weinig hinder

Schippers ondervinden weinig hinder en dienen alleen hun snelheid aan te passen bij het passeren van het werk. Zij worden via borden geïnformeerd. Het werk wordt grotendeels vanaf het water gedaan. Het eventuele werkverkeer rijdt niet over de Oude Medelsestraat en Kanaalstraat, maar zal over het industrieterrein ‘Kellen’ gaan. Op deze manier probeert Rijkswaterstaat de overlast voor omwonenden tot een minimum te beperken.

De Prins Bernhardsluis in het Amsterdam-Rijnkanaal bij Tiel bestaat uit twee schutkolken. De oudste stamt uit 1952 en is 350 m lang en 18 m breed. De tweede kolk is gebouwd in 1974 en is 260 m lang en 24 m breed. De bredere kolk is geschikt voor de vierbaks duwvaart met een CEMT-klasse VIb.

Drie extra ligplaatsen bij Prins Bernhardsluis | Schuttevaer.nl

Drie extra ligplaatsen bij Prins Bernhardsluis

Rijkswaterstaat maakt nog dit jaar drie extra ligplaatsen bij de Prins Bernhardsluis in het Amsterdam-Rijnkanaal ter hoogte van Tiel. ‘Met de aanleg willen we nautisch onveilige situaties voorkomen in de omgeving van de remmingwerken’, zegt Ype Heijsman, directeur Netwerkmanagement Rijkswaterstaat.

Drie extra ligplaatsen bij Prins Bernhardsluis

Aannemer Hakkers uit Werkendam kreeg het werk 17 juni gegund en begint met het aanbrengen van meerpalen en loopbruggen. De loopbruggen staan in verbinding met een te verlengen ontsluitingsweg naar de openbare weg. De ligplaatsen hebben na aanleg een levensduur van 50 jaar en zijn naar verwachting minimaal 10 jaar onderhoudsvrij. In totaal wordt er 620 meter aan ligplaatsen aangelegd met een maximale breedte van 25 meter. Daarvan wordt 440 meter ontsloten door de loopbruggen, het resterende gedeelte krijgt geen walaansluiting.

Weinig hinder

Schippers ondervinden weinig hinder en dienen alleen hun snelheid aan te passen bij het passeren van het werk. Zij worden via borden geïnformeerd. Het werk wordt grotendeels vanaf het water gedaan. Het eventuele werkverkeer rijdt niet over de Oude Medelsestraat en Kanaalstraat, maar zal over het industrieterrein ‘Kellen’ gaan. Op deze manier probeert Rijkswaterstaat de overlast voor omwonenden tot een minimum te beperken.

De Prins Bernhardsluis in het Amsterdam-Rijnkanaal bij Tiel bestaat uit twee schutkolken. De oudste stamt uit 1952 en is 350 m lang en 18 m breed. De tweede kolk is gebouwd in 1974 en is 260 m lang en 24 m breed. De bredere kolk is geschikt voor de vierbaks duwvaart met een CEMT-klasse VIb.