Ophaalbrug Wilhelminakanaal Tilburg snel vervangen

De markante ophaalbrug in de Dr. Deelenlaan over het Wilhelminakanaal in Tilburg is in twee maanden tijd volledig vervangen en vrijdag 3 april officieel geopend. Wethouder Mario Jacobs van Tilburg, directeur Willem Wagenaars van aannemer Heijmans Civiel en Frank Schrover, directeur Netwerkmanagement Rijkswaterstaat Zuid-Nederland, voeren de brug open.

Ophaalbrug Wilhelminakanaal Tilburg in 2 maanden vervangen

Begin januari werd gestart met de sloop van de oude brug, begin maart is de nieuwe brug in gebruik genomen. Door de snelle vervanging was de afsluitingsperiode voor het verkeer relatief kort. De brug vormt een belangrijke verbinding tussen het centrum van Tilburg, Tilburg Noord en het TweeSteden ziekenhuis voor voetgangers, fietsers, het openbaar vervoer en taxi’s.

De technische staat van de brug Dr. Deelenlaan was verouderd en te smal voor het toekomstige scheepvaartverkeer. De nieuwe heeft een grotere doorvaarbreedte (14m), geschikt voor grotere klasse IV-schepen. Ook zijn er nieuwe remmingwerken en een nieuw bedieningshuisje geplaatst. In de oever is een deel van de damwanden vervangen. Bijzonder is dat voor de nieuwe brug een aantal onderdelen, zoals de betonnen landhoofden waar de brug op rust en het brugdek, grotendeels is geprefabriceerd op de wal en in zijn geheel op locatie is geplaatst. Dit geldt ook voor het bedieningshuisje.

Oorspronkelijk is de brug over het Wilhelminakanaal , precies 100 jaar geleden, in 1915 gebouwd. In 1945 is de brug herbouwd, nadat deze gebombardeerd was in de Tweede Wereldoorlog. Nu, 70 jaar later, is de brug Dr. Deelenlaan volledig vervangen. De nieuwe doorvaarbreedte is 14 meter (voorheen 8,75m). De vervanging kostte 4,8 mln. euro en is betaald door Rijkswaterstaat (4,4 mln. euro) en de gemeente Tilburg (0,4 mln. euro). (DvdM

Ophaalbrug Wilhelminakanaal Tilburg snel vervangen | Schuttevaer.nl

Ophaalbrug Wilhelminakanaal Tilburg snel vervangen

De markante ophaalbrug in de Dr. Deelenlaan over het Wilhelminakanaal in Tilburg is in twee maanden tijd volledig vervangen en vrijdag 3 april officieel geopend. Wethouder Mario Jacobs van Tilburg, directeur Willem Wagenaars van aannemer Heijmans Civiel en Frank Schrover, directeur Netwerkmanagement Rijkswaterstaat Zuid-Nederland, voeren de brug open.

Ophaalbrug Wilhelminakanaal Tilburg in 2 maanden vervangen

Begin januari werd gestart met de sloop van de oude brug, begin maart is de nieuwe brug in gebruik genomen. Door de snelle vervanging was de afsluitingsperiode voor het verkeer relatief kort. De brug vormt een belangrijke verbinding tussen het centrum van Tilburg, Tilburg Noord en het TweeSteden ziekenhuis voor voetgangers, fietsers, het openbaar vervoer en taxi’s.

De technische staat van de brug Dr. Deelenlaan was verouderd en te smal voor het toekomstige scheepvaartverkeer. De nieuwe heeft een grotere doorvaarbreedte (14m), geschikt voor grotere klasse IV-schepen. Ook zijn er nieuwe remmingwerken en een nieuw bedieningshuisje geplaatst. In de oever is een deel van de damwanden vervangen. Bijzonder is dat voor de nieuwe brug een aantal onderdelen, zoals de betonnen landhoofden waar de brug op rust en het brugdek, grotendeels is geprefabriceerd op de wal en in zijn geheel op locatie is geplaatst. Dit geldt ook voor het bedieningshuisje.

Oorspronkelijk is de brug over het Wilhelminakanaal , precies 100 jaar geleden, in 1915 gebouwd. In 1945 is de brug herbouwd, nadat deze gebombardeerd was in de Tweede Wereldoorlog. Nu, 70 jaar later, is de brug Dr. Deelenlaan volledig vervangen. De nieuwe doorvaarbreedte is 14 meter (voorheen 8,75m). De vervanging kostte 4,8 mln. euro en is betaald door Rijkswaterstaat (4,4 mln. euro) en de gemeente Tilburg (0,4 mln. euro). (DvdM