Wrakkenberger Friendship verwerkt wrak in thuishaven

Offshorebedrijf Friendship op Terschelling heeft donderdag 12 maart het 15 meter lange wrak van de Franse viskotter Lucky uit Le Havre, de haven van Terschelling binnengebracht.

Wrakkenberger Friendship verwerkt wrak in thuishaven

Het polyester schip zonk 6 januari in de Seinebaai als gevolg van brand. De drie opvarenden konden zich destijds met een reddingvlot in veiligheid brengen. Omdat de Franse wet bepaalt dat alles wat op de zeebodem terechtkomt moet worden opgeruimd, kreeg Friendship als subcontractor opdracht voor de berging. Het is al het zesde schip dat door de Terschellingers voor de Franse kust naar boven wordt gehaald.
Hoewel het wat omslachtig lijkt dat een waardeloos wrak, dat op luttele mijlen van de thuishaven wordt geborgen helemaal mee naar Terschelling wordt genomen, is dat volgens Johan Meerkerk van Friendship toch de makkelijkste weg. ‘We hebben hier onze eigen ligplaats, TripHek lost het schip en knipt het in stukken en we scheiden het afval en diverse soorten metalen in containers’, zegt Meerkerk. ‘Hier kennen we de juiste weg voor een snelle en schone afhandeling; in Frankrijk niet.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Wrakkenberger Friendship verwerkt wrak in thuishaven | Schuttevaer.nl

Wrakkenberger Friendship verwerkt wrak in thuishaven

Offshorebedrijf Friendship op Terschelling heeft donderdag 12 maart het 15 meter lange wrak van de Franse viskotter Lucky uit Le Havre, de haven van Terschelling binnengebracht.

Wrakkenberger Friendship verwerkt wrak in thuishaven

Het polyester schip zonk 6 januari in de Seinebaai als gevolg van brand. De drie opvarenden konden zich destijds met een reddingvlot in veiligheid brengen. Omdat de Franse wet bepaalt dat alles wat op de zeebodem terechtkomt moet worden opgeruimd, kreeg Friendship als subcontractor opdracht voor de berging. Het is al het zesde schip dat door de Terschellingers voor de Franse kust naar boven wordt gehaald.
Hoewel het wat omslachtig lijkt dat een waardeloos wrak, dat op luttele mijlen van de thuishaven wordt geborgen helemaal mee naar Terschelling wordt genomen, is dat volgens Johan Meerkerk van Friendship toch de makkelijkste weg. ‘We hebben hier onze eigen ligplaats, TripHek lost het schip en knipt het in stukken en we scheiden het afval en diverse soorten metalen in containers’, zegt Meerkerk. ‘Hier kennen we de juiste weg voor een snelle en schone afhandeling; in Frankrijk niet.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer