Antwerpse haven boekt nieuw overslagrecord in 2014

Niet zonder enige trots maakte de haven Antwerpen dinsdag 30 december de (voorlopige) trafiekcijfers voor 2014 bekend: 198,8 miljoen ton overslag. Dat is een stijging van 4,2% in vergelijking met vorig jaar en meteen een nieuw overslagrecord voor Antwerpen.

Antwerpse haven boekt nieuw overslagrecord in 2014
  • Containertrafieken stijgen maar stukgoed daalt

Het Havenbedrijf dankt dit aan de gestegen overslag van containers (+5,6%) en van vloeibaar massagoed dat met 5,4% steeg; met dank aan de uitdieping van de Schelde, die er net op tijd is gekomen en waardoor Antwerpen bereikbaar werd voor de grootste containerschepen; aldus directeur-generaal Bruyninckx die de cijfers toelichtte.

Rondje baggeren

Hij herinnerde aan een passage uit de Scheldeverdragen met Nederland: ‘De Schelde aanpassen aan de evoluerende behoefte van de scheepvaart.’ Bruyninckx: ‘Voor een substantiële verbetering van de vaarweg zal een aftopping van de drempels in de Schelde alleen, niet volstaan. Antwerpen is (nog) geen vragende partij voor een nieuw rondje baggeren maar we moeten een verdere uitdieping van de rivier wel al conceptueel voorbereiden.

‘Inmiddels zullen we ook ijveren om de minimale kielspeling op de Schelde met één voet op te trekken terwijl een meer geoliede ketenwerking van alle dienstverleners, sleepvaartbedrijven, loodsen, radarbegeleiding, coördinatie eveneens van belang is om de bevaarbaarheid van de Schelde te verbeteren’, aldus Eddy Bruyninckx.

Woensdag 7 januari ontvangt de haven van Antwerpen de Morten Maersk. Dit schip heeft een capaciteit van 18.000 teu en is daarmee nog steeds een van de grootste containerschepen die momenteel wereldwijd in de vaart zijn.

Stakingsdagen

In 2014 behandelde Antwerpen 8,96 miljoen teu, een stijging met 4,5%. Bruyninckx verwacht dat de Scheldehaven volgend jaar voor het eerst de kaap van 9 miljoen teu zal ronden. Dit had dit jaar al gekund maar vakbondsacties met twee stakingsdagen hebben dat feestje verbruid. In tonnage groeide met 5,6% naar 108,1 miljoen ton.

Maar er was in 2014 in Antwerpen ook kommer en kwel. Zo daalde de overslag van het arbeidsintensieve stukgoed met 3,3% en zou nog uitkomen op 9,75 miljoen ton. Oorzaak is ondermeer een terugval van de staaltrafieken. Dat is slecht nieuws voor de havenarbeiders in Antwerpen die voor 40% in het stukgoed zijn tewerkgesteld.

Ook de droge bulk liep met 4,9% terug door een verminderde invoer van ertsen na sluiting van de staalfabrieken in Luik en Charleroi. En in de kolenimport, die terugviel op een historisch laag niveau, kon Antwerpen de havens van Rotterdam en Amsterdam niet bijbenen. Terwijl in België een aantal steenkoolcentrales sloten, heropenden vergelijkbare centrales in Duitsland die via Nederlandse zeehavens aanvoeren.

‘Gesublimeerde afval’

Het roro-verkeer via Antwerpen liep terug met 1,2% tot 4,51 miljoen ton. In 2014 werden 1,2 miljoen auto’s aan- en afgevoerd, 7,8% minder dan vorig jaar. Vooral de uitvoer van gebruikte auto’s liep terug na de uitbraak van de ebola-ziekte in West-Afrika. De onrust in het Midden-Oosten en de slechte economische omstandigheden in Argentinië en Brazilië, belangrijke afnemers van tweedehands wagens, werkten de teruggang van de autotrafieken in de hand. Komt daarbij ook de strengere controles op tweedehands auto’s. Bepaalde trafieken vergeleek Bruyninckx met ‘gesublimeeerde afval’.

Voor het vloeibaar massagoed, dat in 2013 al piekte met 31,4%, kwam daar in 2014 nog 5,4% bovenop om te stijgen tot 62,7 miljoen ton.

Bruyninckx verheugde zich ook in het steeds groter wordend aandeel van de binnenvaart in Antwerpen die nu al instaat voor 36% van de aan- en afvoer van zeegoederen. De modal shift van de weg naar het water verloopt succesvol terwijl de shift van de weg naar het spoor slechts 9% verbeterde.

In 2014 legden in Antwerpen 13.978 zeeschepen aan, 1,7% minder dan in 2013, terwijl de bruto tonnenmaat steeg met 1,5%. Dat bewijst dat de schaalvergroting in de zeescheepvaart onverminderd doorzet. De verwachtingen van havenbaas Bruyninckx voor 2015: ‘Gematigd positief en relatief optimistisch.’ (JG)

Antwerpse haven boekt nieuw overslagrecord in 2014 | Schuttevaer.nl

Antwerpse haven boekt nieuw overslagrecord in 2014

Niet zonder enige trots maakte de haven Antwerpen dinsdag 30 december de (voorlopige) trafiekcijfers voor 2014 bekend: 198,8 miljoen ton overslag. Dat is een stijging van 4,2% in vergelijking met vorig jaar en meteen een nieuw overslagrecord voor Antwerpen.

Antwerpse haven boekt nieuw overslagrecord in 2014
  • Containertrafieken stijgen maar stukgoed daalt

Het Havenbedrijf dankt dit aan de gestegen overslag van containers (+5,6%) en van vloeibaar massagoed dat met 5,4% steeg; met dank aan de uitdieping van de Schelde, die er net op tijd is gekomen en waardoor Antwerpen bereikbaar werd voor de grootste containerschepen; aldus directeur-generaal Bruyninckx die de cijfers toelichtte.

Rondje baggeren

Hij herinnerde aan een passage uit de Scheldeverdragen met Nederland: ‘De Schelde aanpassen aan de evoluerende behoefte van de scheepvaart.’ Bruyninckx: ‘Voor een substantiële verbetering van de vaarweg zal een aftopping van de drempels in de Schelde alleen, niet volstaan. Antwerpen is (nog) geen vragende partij voor een nieuw rondje baggeren maar we moeten een verdere uitdieping van de rivier wel al conceptueel voorbereiden.

‘Inmiddels zullen we ook ijveren om de minimale kielspeling op de Schelde met één voet op te trekken terwijl een meer geoliede ketenwerking van alle dienstverleners, sleepvaartbedrijven, loodsen, radarbegeleiding, coördinatie eveneens van belang is om de bevaarbaarheid van de Schelde te verbeteren’, aldus Eddy Bruyninckx.

Woensdag 7 januari ontvangt de haven van Antwerpen de Morten Maersk. Dit schip heeft een capaciteit van 18.000 teu en is daarmee nog steeds een van de grootste containerschepen die momenteel wereldwijd in de vaart zijn.

Stakingsdagen

In 2014 behandelde Antwerpen 8,96 miljoen teu, een stijging met 4,5%. Bruyninckx verwacht dat de Scheldehaven volgend jaar voor het eerst de kaap van 9 miljoen teu zal ronden. Dit had dit jaar al gekund maar vakbondsacties met twee stakingsdagen hebben dat feestje verbruid. In tonnage groeide met 5,6% naar 108,1 miljoen ton.

Maar er was in 2014 in Antwerpen ook kommer en kwel. Zo daalde de overslag van het arbeidsintensieve stukgoed met 3,3% en zou nog uitkomen op 9,75 miljoen ton. Oorzaak is ondermeer een terugval van de staaltrafieken. Dat is slecht nieuws voor de havenarbeiders in Antwerpen die voor 40% in het stukgoed zijn tewerkgesteld.

Ook de droge bulk liep met 4,9% terug door een verminderde invoer van ertsen na sluiting van de staalfabrieken in Luik en Charleroi. En in de kolenimport, die terugviel op een historisch laag niveau, kon Antwerpen de havens van Rotterdam en Amsterdam niet bijbenen. Terwijl in België een aantal steenkoolcentrales sloten, heropenden vergelijkbare centrales in Duitsland die via Nederlandse zeehavens aanvoeren.

‘Gesublimeerde afval’

Het roro-verkeer via Antwerpen liep terug met 1,2% tot 4,51 miljoen ton. In 2014 werden 1,2 miljoen auto’s aan- en afgevoerd, 7,8% minder dan vorig jaar. Vooral de uitvoer van gebruikte auto’s liep terug na de uitbraak van de ebola-ziekte in West-Afrika. De onrust in het Midden-Oosten en de slechte economische omstandigheden in Argentinië en Brazilië, belangrijke afnemers van tweedehands wagens, werkten de teruggang van de autotrafieken in de hand. Komt daarbij ook de strengere controles op tweedehands auto’s. Bepaalde trafieken vergeleek Bruyninckx met ‘gesublimeeerde afval’.

Voor het vloeibaar massagoed, dat in 2013 al piekte met 31,4%, kwam daar in 2014 nog 5,4% bovenop om te stijgen tot 62,7 miljoen ton.

Bruyninckx verheugde zich ook in het steeds groter wordend aandeel van de binnenvaart in Antwerpen die nu al instaat voor 36% van de aan- en afvoer van zeegoederen. De modal shift van de weg naar het water verloopt succesvol terwijl de shift van de weg naar het spoor slechts 9% verbeterde.

In 2014 legden in Antwerpen 13.978 zeeschepen aan, 1,7% minder dan in 2013, terwijl de bruto tonnenmaat steeg met 1,5%. Dat bewijst dat de schaalvergroting in de zeescheepvaart onverminderd doorzet. De verwachtingen van havenbaas Bruyninckx voor 2015: ‘Gematigd positief en relatief optimistisch.’ (JG)