Evergem gaat met halve kolk schutten

De grote kolk van sluis Evergem bij Gent wordt in de loop van volgende week (week 39) weer gedeeltelijk in gebruik genomen. Er wordt straks met een halve kolk geschut, waardoor twee schepen van klasse Va tegelijk kunnen passeren.

De sluis is sinds 27 augustus gestremd nadat een ernstig defect was ontdekt aan een van de deurscharnieren aan de benedenzijde. Al het scheepvaartverkeer moet sindsdien met veel vertraging door de oude kolk.

De nieuwe sluis is drooggezet voor tijdelijke reparatie. Er waren al eerder problemen met de deuren. Vermoedelijk is sprake van een constructiefout, waarvoor op termijn een definitieve oplossing moet worden gezocht.

Vaarwegbeheerder Waterwegen en Zeekanaal NV (W&Z) probeert de schippers op de hoogte te houden en deelt folders uit, onder meer op de Volkeraksluizen. Via VHF 10 en 24 (Oostende Radio) worden meerdere keren per dag updates omgeroepen over de wachttijden in Evergem. Schepen tot 95 x 10,5 meter kunnen, nadat ze toestemming daarvoor hebben gekregen, omvaren via de sluizen van Merelbeke en de Boven-Zeeschelde. Schade die vervoerders als gevolg van de stremming oplopen, is volgens W&Z niet verhaalbaar.

BLN-Koninklijke Schuttevaer heeft W&Z gevraagd of bij extreme drukte (meer dan vijf schuttingen bijvoorbeeld) op zondag al vanaf 6 uur kan worden geschut in plaats van vanaf 10 uur. Volgens W&Z is het niet zo druk dat dat nodig is. ‘Maar mocht het wel nodig worden dan moet met de vakorganisaties worden overlegd.’

Evergem gaat met halve kolk schutten | Schuttevaer.nl

Evergem gaat met halve kolk schutten

De grote kolk van sluis Evergem bij Gent wordt in de loop van volgende week (week 39) weer gedeeltelijk in gebruik genomen. Er wordt straks met een halve kolk geschut, waardoor twee schepen van klasse Va tegelijk kunnen passeren.

De sluis is sinds 27 augustus gestremd nadat een ernstig defect was ontdekt aan een van de deurscharnieren aan de benedenzijde. Al het scheepvaartverkeer moet sindsdien met veel vertraging door de oude kolk.

De nieuwe sluis is drooggezet voor tijdelijke reparatie. Er waren al eerder problemen met de deuren. Vermoedelijk is sprake van een constructiefout, waarvoor op termijn een definitieve oplossing moet worden gezocht.

Vaarwegbeheerder Waterwegen en Zeekanaal NV (W&Z) probeert de schippers op de hoogte te houden en deelt folders uit, onder meer op de Volkeraksluizen. Via VHF 10 en 24 (Oostende Radio) worden meerdere keren per dag updates omgeroepen over de wachttijden in Evergem. Schepen tot 95 x 10,5 meter kunnen, nadat ze toestemming daarvoor hebben gekregen, omvaren via de sluizen van Merelbeke en de Boven-Zeeschelde. Schade die vervoerders als gevolg van de stremming oplopen, is volgens W&Z niet verhaalbaar.

BLN-Koninklijke Schuttevaer heeft W&Z gevraagd of bij extreme drukte (meer dan vijf schuttingen bijvoorbeeld) op zondag al vanaf 6 uur kan worden geschut in plaats van vanaf 10 uur. Volgens W&Z is het niet zo druk dat dat nodig is. ‘Maar mocht het wel nodig worden dan moet met de vakorganisaties worden overlegd.’