ECT slaat 150.000.000ste TEU over

ECT in Rotterdam heeft dinsdag 2 september de 150 miljoenste TEU (Twenty feet Equivalent Unit, de rekeneenheid voor containers) overgeslagen sinds haar oprichting in 1967. ECT is daarmee de eerste containerterminaloperator in Europa die deze unieke mijlpaal bereikt.

ECT slaat 150.000.000ste TEU over

150 miljoen TEU komt overeen met een rij containers van ruim 900.000 kilometer lang. Oftewel van hier naar de maan en terug en dan nog een paar keer de wereld rond, duidt ECT de mijlpaal.

Eerste in 1967

De allereerste container sloeg ECT in 1967 over in de Eemhaven, het havengebied dicht bij de stad, nu de ECT City Terminal. Het zwaartepunt van de containeroverslag ligt tegenwoordig echter op de Maasvlakte, waar ECT als pionier al in de vorige eeuw het concept van de geautomatiseerde terminal introduceerde op de ECT Delta Terminal. In 2008 volgde op de Maasvlakte de Euromax Terminal Rotterdam. De ECT Delta Terminal en de Euromax Terminal Rotterdam kunnen de grootste schepen ter wereld afhandelen.

Jan Westerhoud, president-directeur van ECT, zegt in een persbericht: ‘De mijlpaal van 150 miljoen TEU symboliseert voor mij de kracht van teamwork: van onze medewerkers die 24 uur per dag, 7 dagen per week het lossen en laden organiseren én met onze klanten die ECT al bijna 50 jaar het vertrouwen geven.’

Schaalvergroting

ECT investeert continu met name met het oog op de snel doorzettende schaalvergroting in de containerscheepvaart. Op de ECT Delta Terminal loopt een groot investeringsprogramma in onder andere nieuwe kadekranen, hybride Automatisch Gestuurde Voertuigen (AGV’s) en Automatische Stapelkranen (ASC’s). Onlangs is aan de zuidzijde van de ECT Delta Terminal de Amazonehaven verbreed, zodat ECT ook hier onder praktisch alle omstandigheden de allergrootste schepen kan ontvangen.

Dat de groei niet zonder groeistuipen gaat, bleek de voorbije maanden uit de congestie die binnenvaart- en shortseaschepen aan de ECT-terminals tientallen uren oponthoud bezorgde. Die situatie lijkt intussen onder controle. In een circulaire aan zijn klanten liet ECT weten dat naar verwachting het grootste deel van de binnenvaart de komende tijd volgens planning wordt afgehandeld.

Fluctuaties

In antwoord op schriftelijke vragen van VVD-Tweede Kamerlid Betty de Boer lijkt minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) niet onder de indruk van de congestieproblemen. ‘Fluctuaties in ladingstromen zijn als gevolg van marktwerking aan de orde van de dag. Alhoewel er zeker zorgen zijn onder de verladers en cargadoors, wordt op dit moment door geen van de partijen een wezenlijke uitwijk van lading naar Antwerpen waargenomen. Betrokken partijen in de Rotterdamse haven doen er daarbij alles aan om de congestie terug te dringen’, schreef de minister op 27 augustus.

Ze wees in dat verband ook op de opening van de nieuwe terminals van RWG en APMT op Maasvlakte 2 dit najaar. ‘Daarmee zal de overslagcapaciteit voor containers in de Rotterdamse havens aanzienlijk toenemen. Volledigheidshalve merk ik op dat van congestie op de achterlandverbindingen (weg, spoor, binnenvaart en short sea) in de Rotterdamse haven geen sprake is.’

ECT slaat 150.000.000ste TEU over | Schuttevaer.nl

ECT slaat 150.000.000ste TEU over

ECT in Rotterdam heeft dinsdag 2 september de 150 miljoenste TEU (Twenty feet Equivalent Unit, de rekeneenheid voor containers) overgeslagen sinds haar oprichting in 1967. ECT is daarmee de eerste containerterminaloperator in Europa die deze unieke mijlpaal bereikt.

ECT slaat 150.000.000ste TEU over

150 miljoen TEU komt overeen met een rij containers van ruim 900.000 kilometer lang. Oftewel van hier naar de maan en terug en dan nog een paar keer de wereld rond, duidt ECT de mijlpaal.

Eerste in 1967

De allereerste container sloeg ECT in 1967 over in de Eemhaven, het havengebied dicht bij de stad, nu de ECT City Terminal. Het zwaartepunt van de containeroverslag ligt tegenwoordig echter op de Maasvlakte, waar ECT als pionier al in de vorige eeuw het concept van de geautomatiseerde terminal introduceerde op de ECT Delta Terminal. In 2008 volgde op de Maasvlakte de Euromax Terminal Rotterdam. De ECT Delta Terminal en de Euromax Terminal Rotterdam kunnen de grootste schepen ter wereld afhandelen.

Jan Westerhoud, president-directeur van ECT, zegt in een persbericht: ‘De mijlpaal van 150 miljoen TEU symboliseert voor mij de kracht van teamwork: van onze medewerkers die 24 uur per dag, 7 dagen per week het lossen en laden organiseren én met onze klanten die ECT al bijna 50 jaar het vertrouwen geven.’

Schaalvergroting

ECT investeert continu met name met het oog op de snel doorzettende schaalvergroting in de containerscheepvaart. Op de ECT Delta Terminal loopt een groot investeringsprogramma in onder andere nieuwe kadekranen, hybride Automatisch Gestuurde Voertuigen (AGV’s) en Automatische Stapelkranen (ASC’s). Onlangs is aan de zuidzijde van de ECT Delta Terminal de Amazonehaven verbreed, zodat ECT ook hier onder praktisch alle omstandigheden de allergrootste schepen kan ontvangen.

Dat de groei niet zonder groeistuipen gaat, bleek de voorbije maanden uit de congestie die binnenvaart- en shortseaschepen aan de ECT-terminals tientallen uren oponthoud bezorgde. Die situatie lijkt intussen onder controle. In een circulaire aan zijn klanten liet ECT weten dat naar verwachting het grootste deel van de binnenvaart de komende tijd volgens planning wordt afgehandeld.

Fluctuaties

In antwoord op schriftelijke vragen van VVD-Tweede Kamerlid Betty de Boer lijkt minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) niet onder de indruk van de congestieproblemen. ‘Fluctuaties in ladingstromen zijn als gevolg van marktwerking aan de orde van de dag. Alhoewel er zeker zorgen zijn onder de verladers en cargadoors, wordt op dit moment door geen van de partijen een wezenlijke uitwijk van lading naar Antwerpen waargenomen. Betrokken partijen in de Rotterdamse haven doen er daarbij alles aan om de congestie terug te dringen’, schreef de minister op 27 augustus.

Ze wees in dat verband ook op de opening van de nieuwe terminals van RWG en APMT op Maasvlakte 2 dit najaar. ‘Daarmee zal de overslagcapaciteit voor containers in de Rotterdamse havens aanzienlijk toenemen. Volledigheidshalve merk ik op dat van congestie op de achterlandverbindingen (weg, spoor, binnenvaart en short sea) in de Rotterdamse haven geen sprake is.’