Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

‘Beperkte belemmering op Wesel-Datteln kanaal’

DEN HAAG [update]

De langdurige stremming van de kleine kolk van de sluis Friedrichsfeld op het Wesel-Datteln kanaal, van 26 juni tot uiterlijk 11 oktober, levert voor de binnenvaart een beperkte belemmering op. Dat schrijft minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) in antwoord op schriftelijke vragen van CDA-Tweede Kamerlid Sander de Rouwe.

De Duitse Wasser und Schifffahrts Dienst (WSD) heeft aangegeven dat de kleine kolk van de sluis Friedrichsfeld op het Wesel-Datteln kanaal wegens onderhoud gesloten is. De grote kolk is wel open, legt de minister uit.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (2)
  • JJ Steenstra

    De muren in die sluizen staan sinds mensen heugenis als krom en verzakt.
    Meer als 20 jaar geladen kwam ik er als jongen en verbaasde me toen al over die prachtige golven in de muur van vooral Frierichsfeld.
    Laat dus het onheus sentiment tussen groot en klein maar weg….
    Verder sluit ik me helemaal bij je komentaar aan Hagens.

  • J.C Hagens

    De kleine sluis van Friedrichsfeld is al vanaf
    11–10–2013 gesloten, niet wegens onderhoud, maar wegens de gebrekkige staat waar de sluiskolken van het Wesel Datteln Kanaal zich bevinden, de damwand loopt alles behalve recht, mijns inziens komt dit doordat men te grote schepen met te grote diepgang willens en wetens door deze sluizen propt, waardoor het water slecht weg kan, en slecht of geheel geen onderhoud.
    Voorts zijn veel van deze sluizen aan het eind van hun latijn.
    Gemakshalve heeft men de kleine sluizen in de zomermaanden van 01–07–2014 tot 30–09–2014 gesloten, nu kan ik mij dat bij de drie bovenste sluizen nog voorstellen als er te weinig personeel is, maar de sluizen tot Dorsten zullen toch zowel de grote als de kleine bedient horen te worden, vooral omdat Dorsten een verval heeft van 9.00 meter en Friederichsfeld afhankelijk is van de waterstand op de Rijn.
    Dus mevrouw Schulz doe u huiswerk goed zodat u degene die u vertegenwoordigd waar voor hun geld krijgen.
    Meneer Rouwe bedankt dat u zic inzet voor de binnenvaart, hoop dat u met deze info mevrouw Schulz ter verantwoording roept.
    Mag ik mevrouw Schulz nog zeggen dat er schepen varen met een gemiddelde waarde van tussen de
    € 300.000,00 en 6 miljoen voor een tanker met 2 personeelsleden of meer, wat dan de schade voor deze ondernemers is kunt u zelf uitrekenen.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook