Lemmer-Delfzijl: extra veiligheidsregels grote schepen

Recente aanvaringen op de hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl nopen Rijkswaterstaat tot aanvullende verkeersmaatregelen om de veiligheid voor de beroeps- en recreatievaart op het Prinses Margrietkanaal, het Van Starkenborghkanaal en het Eemskanaal te vergroten. De maatregelen treffen vooral klasse Va schepen en duwstellen en gaan dinsdag 8 juli in.

Bij de bruggen Kootstertille, Schuilenburg, Burgum, Oude Schouw, Uitwellingerga en Spannenburg neemt Rijkswaterstaat vanaf 8 juli de volgende extra verkeersmaatregelen:

  • Klasse Va schepen – schepen van 110 bij 11,4 meter met een scheepsgrootte van maximaal 3.000 ton – en duwstellen mogen voortaan alleen onder het vaste, brede deel van deze bruggen doorvaren.
  • Klasse Va schepen en duwstellen mogen niet meer gelijktijdig passeren bij de vaste overspanningen van de bruggen.
  • Bij de bruggen geldt een snelheidsbeperking van 6 km/uur. Eerder was dit 12,5 kilometer per uur.
  • De scheepvaart wordt hierop extra geattendeerd door middel van borden langs de vaarweg.

Rijkswaterstaat heeft daarnaast het voornemen om het gebruik van een kopbesturing verplicht te stellen voor alleenvarende motorschepen, duwstellen en een gekoppeld samenstel van meer dan 90 meter lengte.

Brugaanvaringen

Het betreft extra verkeersmaatregelen die gebaseerd zijn op onderzoek van Rijkwaterstaat, aangevuld met bevindingen op basis van recente aanvaringen van de de Rijksbruggen Kootstertille, Skûlenboarch en Ald Skou in het Prinses Margrietkanaal. De provincie Fryslân besloot naar aanleiding daarvan nog eens 10 bruggen en sluizen voor 10 miljoen euro te voorzien van nieuwe remmingwerken.

Rijkswaterstaat zegt te streven naar een permanente verbetering van de nautische veiligheid. Gezien de overdracht van het eigendom en beheer van de provincies naar het Rijk, ernstige ongevallen op de vaarweg in 2013, en het recent toegenomen aantal aanvaringen met bruggen over de vaarweg, wilde RWS meer inzicht krijgen in de veiligheidssituatie op de vaarweg. Rijkswaterstaat heeft daarom onderzoek gedaan naar aanvaringen op de hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl en gesprekken gevoerd met betrokkenen.

Hele route Lemmer-Delfzijl

Bovendien wordt de regelgeving voor recreatie- en beroepsvaart op de hele hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl gelijkgetrokken. Op het Van Startkenborgkanaal en het Eemskanaal gelden vanaf 15 juli verkeersmaatregelen die eerder al golden voor recreatie- en beroepsvaart op het Prinses Margrietkanaal:

  • Alle schepen hebben een motor of een motor stand-by en kunnen minimaal 6 km per uur varen
  • Het is verplicht om langs de rechteroever te varen.
  • Het is verboden te laveren op de hoofdvaarweg.
  • Bij slecht zicht zijn gebruik van aanwezige marifoon en radar verplicht

Toezicht intensiever

Toezicht en handhaving worden intensiever, kondigt Rijkswaterstaat aan. Gedurende het hele vaarseizoen zijn er regelmatig handhavingsacties op het gebied van vaarsnelheid en de naleving van de verkeersbesluiten.

Rijkswaterstaat werkt samen met de provincies Fryslân en Groningen al jaren aan de verbetering van de hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl. De vaarweg wordt dieper en breder gemaakt en een aantal bruggen worden vervangen. Doel is dat grotere schepen vlot en veilig kunnen varen. Dan gaat het onder andere om klasse Va schepen. ‘Zo is de weg vrij voor meer transport over water’, aldus Rijkswaterstaat.

Lemmer-Delfzijl: extra veiligheidsregels grote schepen | Schuttevaer.nl

Lemmer-Delfzijl: extra veiligheidsregels grote schepen

Recente aanvaringen op de hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl nopen Rijkswaterstaat tot aanvullende verkeersmaatregelen om de veiligheid voor de beroeps- en recreatievaart op het Prinses Margrietkanaal, het Van Starkenborghkanaal en het Eemskanaal te vergroten. De maatregelen treffen vooral klasse Va schepen en duwstellen en gaan dinsdag 8 juli in.

Bij de bruggen Kootstertille, Schuilenburg, Burgum, Oude Schouw, Uitwellingerga en Spannenburg neemt Rijkswaterstaat vanaf 8 juli de volgende extra verkeersmaatregelen:

  • Klasse Va schepen – schepen van 110 bij 11,4 meter met een scheepsgrootte van maximaal 3.000 ton – en duwstellen mogen voortaan alleen onder het vaste, brede deel van deze bruggen doorvaren.
  • Klasse Va schepen en duwstellen mogen niet meer gelijktijdig passeren bij de vaste overspanningen van de bruggen.
  • Bij de bruggen geldt een snelheidsbeperking van 6 km/uur. Eerder was dit 12,5 kilometer per uur.
  • De scheepvaart wordt hierop extra geattendeerd door middel van borden langs de vaarweg.

Rijkswaterstaat heeft daarnaast het voornemen om het gebruik van een kopbesturing verplicht te stellen voor alleenvarende motorschepen, duwstellen en een gekoppeld samenstel van meer dan 90 meter lengte.

Brugaanvaringen

Het betreft extra verkeersmaatregelen die gebaseerd zijn op onderzoek van Rijkwaterstaat, aangevuld met bevindingen op basis van recente aanvaringen van de de Rijksbruggen Kootstertille, Skûlenboarch en Ald Skou in het Prinses Margrietkanaal. De provincie Fryslân besloot naar aanleiding daarvan nog eens 10 bruggen en sluizen voor 10 miljoen euro te voorzien van nieuwe remmingwerken.

Rijkswaterstaat zegt te streven naar een permanente verbetering van de nautische veiligheid. Gezien de overdracht van het eigendom en beheer van de provincies naar het Rijk, ernstige ongevallen op de vaarweg in 2013, en het recent toegenomen aantal aanvaringen met bruggen over de vaarweg, wilde RWS meer inzicht krijgen in de veiligheidssituatie op de vaarweg. Rijkswaterstaat heeft daarom onderzoek gedaan naar aanvaringen op de hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl en gesprekken gevoerd met betrokkenen.

Hele route Lemmer-Delfzijl

Bovendien wordt de regelgeving voor recreatie- en beroepsvaart op de hele hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl gelijkgetrokken. Op het Van Startkenborgkanaal en het Eemskanaal gelden vanaf 15 juli verkeersmaatregelen die eerder al golden voor recreatie- en beroepsvaart op het Prinses Margrietkanaal:

  • Alle schepen hebben een motor of een motor stand-by en kunnen minimaal 6 km per uur varen
  • Het is verplicht om langs de rechteroever te varen.
  • Het is verboden te laveren op de hoofdvaarweg.
  • Bij slecht zicht zijn gebruik van aanwezige marifoon en radar verplicht

Toezicht intensiever

Toezicht en handhaving worden intensiever, kondigt Rijkswaterstaat aan. Gedurende het hele vaarseizoen zijn er regelmatig handhavingsacties op het gebied van vaarsnelheid en de naleving van de verkeersbesluiten.

Rijkswaterstaat werkt samen met de provincies Fryslân en Groningen al jaren aan de verbetering van de hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl. De vaarweg wordt dieper en breder gemaakt en een aantal bruggen worden vervangen. Doel is dat grotere schepen vlot en veilig kunnen varen. Dan gaat het onder andere om klasse Va schepen. ‘Zo is de weg vrij voor meer transport over water’, aldus Rijkswaterstaat.