Van Uden breidt uit bij Alpherium

Van Uden Logistics, de grootste logistieke dienstverlener in de levensmiddelen en drank logistiek in Nederland denkt weer aan uitbreiding de komende jaren. In Alphen aan den Rijn is ruimte gevonden voor een nieuw distributiecentrum bij de binnenvaartterminal Alpherium.

Van Uden breidt uit bij Alpherium

‘In jaren vóór de crisis van 2008 verwachtten wij nog een grote ontwikkeling van het gebied rondom de terminal. Helaas is het project de Steekterpoort slachtoffer van de crisis en is er nog niet ontwikkeld. Maar als het aan Van Uden ligt gaat daar verandering in komen’, zegt directeur Diederik Antvelink van NedCargo International, het moederbedrijf van Van Uden Multimodal.

Distributiecentra vol

De nieuwe Mega Distributiecentra Waddinxveen (2011, 72.000 palletplaatsen) en Zoetermeer (2012, 30.000) zijn al weer vol. ‘We moeten weer gaan nadenken over uitbreiding’, stelt Antvelink. In Haaften en Waddinxveen lukt dat niet. Directeur De la Houssaye van Van Uden noemt het logisch een nieuw distributiecentrum dichtbij een binnenvaart- of treinterminal te bouwen. ‘Zo kan je groeien zonder het wegennet extra te belasten. De komende 5 jaar zal er veel veranderen in Nederland. Wij hebben Alphen weer in het vizier. De gronden van Steekterpoort liggen naast de terminal en zouden een welkome extra omzet leveren aan het Alpherium.’

Nu nog moeten containers hoog worden gestapeld rond het Alpherium om het geluid vooral ’s nachts in te kapselen. Meer bebouwing rond de terminal, in de vorm van een distributiecentrum, zorgt volgens Van Uden voor een betere afscherming. Van Uden hoopt dat als zij het voortouw neemt om de Steekterpoort te ontwikkelen er meer bedrijven zullen volgen en Alphen aan den Rijn als nieuwe ‘logistieke hotspot’ meer werkgelegenheid aantrekt.

Van Uden: duurzaam op bestemming
Van Uden
is gespecialiseerd in de opslag en distributie van levensmiddelen, wijnen en gedistilleerde dranken en distribueert meer dan twee miljoen pallets per jaar door de hele Benelux. Vanuit verschillende strategisch gelegen locaties verzorgen 600 medewerkers dagelijks de logistieke activiteiten voor grote voedselproducenten en retailers.

Van Uden is tevens de grootste binnenvaartoperator van de Benelux. In 2013 werden bijna 800.000 TEU via de binnenvaart vervoerd: 250.000 TEU met vijf schepen van en naar Antwerpen, 120.000 TEU met 2 schepen van en naar Rotterdam, 180.000 TEU met 6 schepen van en naar Alphen aan den Rijn en 250.000 TEU met 4 schepen op de trafiek Rotterdam-Antwerpen vv.

Slechts 20% van deze volumes gaat via de containeroverslagterminal Alpherium in Alphen aan den Rijn. De meerderheid wordt vervoerd naar andere bestemmingen. Ook hiermee onderscheidt Van Uden zich van de markt: door een schoon alternatief te bieden voor wegvervoer.

Met een overslagcapaciteit van 116.000 TEU per jaar en 60.000 m2 opslagruimte wordt het Alpherium tot een van de grotere binnenvaartterminals van Nederland gerekend. Vanaf hier vindt een dagelijkse dienst voor containertransport over water plaats van en naar de zeehavens van Rotterdam en Antwerpen. Een insteekhaven in de Gouwe biedt ruimte voor vier binnenvaartschepen. Met twee portaalkranen en een bargehandler worden de schepen gelost en geladen. De terminal ontlast de wegen in Zuid Holland jaarlijks van 7.500.000 vrachtwagen kilometers. Ambitie is om dit te laten groeien naar 10 miljoen kilometers per jaar.

Van Uden breidt uit bij Alpherium | Schuttevaer.nl

Van Uden breidt uit bij Alpherium

Van Uden Logistics, de grootste logistieke dienstverlener in de levensmiddelen en drank logistiek in Nederland denkt weer aan uitbreiding de komende jaren. In Alphen aan den Rijn is ruimte gevonden voor een nieuw distributiecentrum bij de binnenvaartterminal Alpherium.

Van Uden breidt uit bij Alpherium

‘In jaren vóór de crisis van 2008 verwachtten wij nog een grote ontwikkeling van het gebied rondom de terminal. Helaas is het project de Steekterpoort slachtoffer van de crisis en is er nog niet ontwikkeld. Maar als het aan Van Uden ligt gaat daar verandering in komen’, zegt directeur Diederik Antvelink van NedCargo International, het moederbedrijf van Van Uden Multimodal.

Distributiecentra vol

De nieuwe Mega Distributiecentra Waddinxveen (2011, 72.000 palletplaatsen) en Zoetermeer (2012, 30.000) zijn al weer vol. ‘We moeten weer gaan nadenken over uitbreiding’, stelt Antvelink. In Haaften en Waddinxveen lukt dat niet. Directeur De la Houssaye van Van Uden noemt het logisch een nieuw distributiecentrum dichtbij een binnenvaart- of treinterminal te bouwen. ‘Zo kan je groeien zonder het wegennet extra te belasten. De komende 5 jaar zal er veel veranderen in Nederland. Wij hebben Alphen weer in het vizier. De gronden van Steekterpoort liggen naast de terminal en zouden een welkome extra omzet leveren aan het Alpherium.’

Nu nog moeten containers hoog worden gestapeld rond het Alpherium om het geluid vooral ’s nachts in te kapselen. Meer bebouwing rond de terminal, in de vorm van een distributiecentrum, zorgt volgens Van Uden voor een betere afscherming. Van Uden hoopt dat als zij het voortouw neemt om de Steekterpoort te ontwikkelen er meer bedrijven zullen volgen en Alphen aan den Rijn als nieuwe ‘logistieke hotspot’ meer werkgelegenheid aantrekt.

Van Uden: duurzaam op bestemming
Van Uden
is gespecialiseerd in de opslag en distributie van levensmiddelen, wijnen en gedistilleerde dranken en distribueert meer dan twee miljoen pallets per jaar door de hele Benelux. Vanuit verschillende strategisch gelegen locaties verzorgen 600 medewerkers dagelijks de logistieke activiteiten voor grote voedselproducenten en retailers.

Van Uden is tevens de grootste binnenvaartoperator van de Benelux. In 2013 werden bijna 800.000 TEU via de binnenvaart vervoerd: 250.000 TEU met vijf schepen van en naar Antwerpen, 120.000 TEU met 2 schepen van en naar Rotterdam, 180.000 TEU met 6 schepen van en naar Alphen aan den Rijn en 250.000 TEU met 4 schepen op de trafiek Rotterdam-Antwerpen vv.

Slechts 20% van deze volumes gaat via de containeroverslagterminal Alpherium in Alphen aan den Rijn. De meerderheid wordt vervoerd naar andere bestemmingen. Ook hiermee onderscheidt Van Uden zich van de markt: door een schoon alternatief te bieden voor wegvervoer.

Met een overslagcapaciteit van 116.000 TEU per jaar en 60.000 m2 opslagruimte wordt het Alpherium tot een van de grotere binnenvaartterminals van Nederland gerekend. Vanaf hier vindt een dagelijkse dienst voor containertransport over water plaats van en naar de zeehavens van Rotterdam en Antwerpen. Een insteekhaven in de Gouwe biedt ruimte voor vier binnenvaartschepen. Met twee portaalkranen en een bargehandler worden de schepen gelost en geladen. De terminal ontlast de wegen in Zuid Holland jaarlijks van 7.500.000 vrachtwagen kilometers. Ambitie is om dit te laten groeien naar 10 miljoen kilometers per jaar.