Nieuwe ‘Wahrschau’-regeling Oberwesel-St. Goar op 1 december

De Wasser- und Schifffahrtsdirektion (WSD) Südwest wijzigt 1 december 2013 de zogenoemde ‘Wahrschau’-regeling tussen Oberwesel en St. Goar op de Rijn tussen kmr 548,50 en kmr 555,43.

Het riviergedeelte dat de verkeerspost Oberwesel bewaakt, wordt langer en wordt ingedeeld in zeven deelsegmenten. Daarnaast zijn er nieuwe verkeerstekens bij signaalpost A en gaat bij bepaalde situaties een ontmoetingsverbod gelden. De regeling werd in mei al aangekondigd.

Volgens de verkeerspost Oberwesel is een vereenvoudigde en betere regeling nodig vanwege de hoge verkeersdichtheid, vooral van grote schepen en samenstellen, en de talrijke ongevallen bij Tauberwerth. Op dit traject kapseisde ook de zwaveltanker Waldhof op 13 januari 2011 bij de Loreley, waarbij twee bemanningsleden verdronken en waarna de Rijn wekenlang gestremd was.

Lichtsignalen

Tussen Oberwesel en St. Goar hebben schepen in het smalle dal niet voldoende zicht en er is volgens de WSD geen marifooncontact mogelijk op VHF 10. Al naar gelang de grootte van de schepen en samenstellen moet een ontmoeting in de bochten worden vermeden. Vanwege de stroming heeft alleen de opvaart de mogelijkheid te wachten. Een schipper moet dus weten of er afvarende schepen tegemoet komen en welke dat zijn. De verkeerscentrale Oberwesel regelt dat nu met lichtsignalen volgens art. 12.02 van het Rijnvaartpolitiereglement (RPR). De afmetingen van de schepen en samenstellen die stroomafwaarts varen worden doorgegeven aan de opvaart, die indien nodig kan wachten.

De nieuwe voorschriften zijn te vinden in de nieuwe artikelen 12.02 en 12.03. In 12.02 wordt beschreven waar wordt gewaarschuwd en wordt de betekenis van de lichttekens uitgelegd. In het nieuwe art. 12.03 staan de bijzondere vaarregels beschreven. Om de Wahrschau-regeling te verbeteren, werden bovendien art. 9.07 derde lid onder c en art. 9.08 van het RPR gewijzigd.

Moeilijk

De WSD Südwest wijst erop dat dit deel van de Rijn zeer moeilijk te bevaren is. Voor een veilige vaart is het belangrijk dat bemanningen de voorschriften uit het RPR precies kennen. ‘Vooral omdat de indeling van de riviersegmenten is gewijzigd en er gedeeltelijk nieuwe voorschriften met een ontmoetingsverbod gaan gelden.’

Nieuwe ‘Wahrschau’-regeling Oberwesel-St. Goar op 1 december | Schuttevaer.nl

Nieuwe ‘Wahrschau’-regeling Oberwesel-St. Goar op 1 december

De Wasser- und Schifffahrtsdirektion (WSD) Südwest wijzigt 1 december 2013 de zogenoemde ‘Wahrschau’-regeling tussen Oberwesel en St. Goar op de Rijn tussen kmr 548,50 en kmr 555,43.

Het riviergedeelte dat de verkeerspost Oberwesel bewaakt, wordt langer en wordt ingedeeld in zeven deelsegmenten. Daarnaast zijn er nieuwe verkeerstekens bij signaalpost A en gaat bij bepaalde situaties een ontmoetingsverbod gelden. De regeling werd in mei al aangekondigd.

Volgens de verkeerspost Oberwesel is een vereenvoudigde en betere regeling nodig vanwege de hoge verkeersdichtheid, vooral van grote schepen en samenstellen, en de talrijke ongevallen bij Tauberwerth. Op dit traject kapseisde ook de zwaveltanker Waldhof op 13 januari 2011 bij de Loreley, waarbij twee bemanningsleden verdronken en waarna de Rijn wekenlang gestremd was.

Lichtsignalen

Tussen Oberwesel en St. Goar hebben schepen in het smalle dal niet voldoende zicht en er is volgens de WSD geen marifooncontact mogelijk op VHF 10. Al naar gelang de grootte van de schepen en samenstellen moet een ontmoeting in de bochten worden vermeden. Vanwege de stroming heeft alleen de opvaart de mogelijkheid te wachten. Een schipper moet dus weten of er afvarende schepen tegemoet komen en welke dat zijn. De verkeerscentrale Oberwesel regelt dat nu met lichtsignalen volgens art. 12.02 van het Rijnvaartpolitiereglement (RPR). De afmetingen van de schepen en samenstellen die stroomafwaarts varen worden doorgegeven aan de opvaart, die indien nodig kan wachten.

De nieuwe voorschriften zijn te vinden in de nieuwe artikelen 12.02 en 12.03. In 12.02 wordt beschreven waar wordt gewaarschuwd en wordt de betekenis van de lichttekens uitgelegd. In het nieuwe art. 12.03 staan de bijzondere vaarregels beschreven. Om de Wahrschau-regeling te verbeteren, werden bovendien art. 9.07 derde lid onder c en art. 9.08 van het RPR gewijzigd.

Moeilijk

De WSD Südwest wijst erop dat dit deel van de Rijn zeer moeilijk te bevaren is. Voor een veilige vaart is het belangrijk dat bemanningen de voorschriften uit het RPR precies kennen. ‘Vooral omdat de indeling van de riviersegmenten is gewijzigd en er gedeeltelijk nieuwe voorschriften met een ontmoetingsverbod gaan gelden.’