Protest tegen verhoging Franse vaartrechten

De Franse schippersbond La Glissoire houdt donderdag 3 oktober een protestbijeenkomst tegen een voorgenomen verhoging van de Franse vaartrechten.

Volgens de bond moeten deze vaartrechten officieel ook door de verladers worden betaald en niet door de vervoerders, zoals nu gebeurt, doordat vaarwegbeheerder VNF ze aan de schippers factureert. La Glissoire heeft het over een mogelijke verhoging van 34% in 2015.

Bovendien moet VNF eerst het vaarwegennet maar eens beter gaan beheren.

Als voorbeeld noemt La Glissoire de langdurige stremmingen van de Boven-Seine, Yonne en het hellend vlak van Arzviller, dat nog zeker tot volgend voorjaar buiten gebruik blijft. Daarnaast doen zich bijna dagelijks, zowel op kleine als grote vaarwegen, incidenten voor waarvan de bedrijfsvaart schade ondervindt. De staat wordt verweten wel duurzame ontwikkeling te bepleiten, maar daar niet naar te handelen, doordat het vervoer over water in Frankrijk steeds weer aan het kortste eind trekt.

De protestbijeenkomst begint 9.30 uur bij het hoofdkantoor van VNF in Béthune, waar de raad van bestuur van VNF dan vergadert over de vaartrechtenverhoging. Schippersorganisatie CNBA is eveneens tegen zo’n verhoging en organiseert gelijktijdig een protestactie bij het VNF-kantoor in Lyon. (AvO)

 

Protest tegen verhoging Franse vaartrechten | Schuttevaer.nl

Protest tegen verhoging Franse vaartrechten

De Franse schippersbond La Glissoire houdt donderdag 3 oktober een protestbijeenkomst tegen een voorgenomen verhoging van de Franse vaartrechten.

Volgens de bond moeten deze vaartrechten officieel ook door de verladers worden betaald en niet door de vervoerders, zoals nu gebeurt, doordat vaarwegbeheerder VNF ze aan de schippers factureert. La Glissoire heeft het over een mogelijke verhoging van 34% in 2015.

Bovendien moet VNF eerst het vaarwegennet maar eens beter gaan beheren.

Als voorbeeld noemt La Glissoire de langdurige stremmingen van de Boven-Seine, Yonne en het hellend vlak van Arzviller, dat nog zeker tot volgend voorjaar buiten gebruik blijft. Daarnaast doen zich bijna dagelijks, zowel op kleine als grote vaarwegen, incidenten voor waarvan de bedrijfsvaart schade ondervindt. De staat wordt verweten wel duurzame ontwikkeling te bepleiten, maar daar niet naar te handelen, doordat het vervoer over water in Frankrijk steeds weer aan het kortste eind trekt.

De protestbijeenkomst begint 9.30 uur bij het hoofdkantoor van VNF in Béthune, waar de raad van bestuur van VNF dan vergadert over de vaartrechtenverhoging. Schippersorganisatie CNBA is eveneens tegen zo’n verhoging en organiseert gelijktijdig een protestactie bij het VNF-kantoor in Lyon. (AvO)