Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

KSV-column: Wat heb je aan Duurzaam Stremmen?

KRAMMERSLUIZEN

De proef met ‘Duurzaam Stremmen’ op de Krammersluizen wordt geĆ«valueerd. Alle opmerkingen zijn verzameld, zodat ze gebruikt kunnen worden bij het vervolg. Want het is de bedoeling dat we verder gaan met al het goede van verkeersmanagement. En www.sluisplanning.nl blijft in de lucht, schrijft Lisette Booij, Regiovertegenwoordiger Zeeland, in haar KSV-column.

  • Verkeersmanagement komt als vanzelf stuurhut binnen

logo ksvIk zie het voor me. U bent aan boord lekker bezig en ‘ping’, er komt een e-mail binnen. Die blijkt te gaan over een project van Rijkswaterstaat, Duurzaam Stremmen. Koninklijke Schuttevaer is partner in het project. RWS gaat tijdens een stremming van één van de Krammerkolken (van 9 t/m 24 september jl.) een proef doen met verkeersmanagement. Na het lezen bent u waarschijnlijk gewoon doorgegaan met uw werk, want zo gaan die dingen. Ooit heeft u ook voor het eerst gehoord van de mobiele telefoon. Kon u zich toen voorstellen dat u die later dagelijks zou gebruiken?

Eerste test sluisplanning.nl

Rijkswaterstaat wil meer inzetten op verkeersmanagement. Diverse projecten zijn er al geweest: Minder Hinder, Livra, etcetera. Duurzaam Stremmen is het vervolg. En omdat het succes mede afhangt van de tevredenheid van alle belanghebbenden, was samenwerking met de vaarweggebruikers nodig. Koninklijke Schuttevaer was bereid een convenant aan te gaan. Want haar werkgroep Verkeersmanagement onderzoekt al enige tijd de problematiek van onder meer AIS. Intussen is het bijna een jaar geleden dat Rijkswaterstaat, Koninklijke Schuttevaer, CBRB en anderen tijdens een stormsessie de projectlijn hebben uitgezet.

Sluisplanning.nl

Verkeersmanagement is een verzamelnaam voor alles wat kan worden gedaan om tot een vlotter en veiliger scheepvaartverkeer te komen. Daarbij is tijdige en correcte informatie noodzakelijk. En zo is www.sluisplanning.nl ontstaan. Een website die inzicht geeft in invaartijden, wachtrij en schutindelingen van in eerste instantie de Krammersluizen. Zodat u als schipper uw vaarschema daarop kunt aanpassen. Gebruikmakend van voorbeelden zoals BTS in Antwerpen, de GTI-tool in Terneuzen en het Livra.

Maar hoe kun je zo’n systeem nu het beste testen? Tijdens een stremming. De website kan dan dienen als aanvullend informatiemiddel. De praktijk leert ons dan wat nog beter kan.

De proef

Het klinkt eenvoudig, even een website opzetten. Er komt nogal wat bij kijken. De techniek, discussies over vormgeving, financiën, toestemming voor het gebruik van gegevens… Maar het vraagt vooral een andere manier van werken van zowel de sluisbediening als de binnenvaart. Dat is misschien wel het moeilijkste deel. Want wie wijkt er nou graag af van zijn prettige werkroutine? Het lijkt erop dat dit tijdens de proef is gelukt. Zo’n 500 schepen hebben zich geregistreerd om gebruik te maken van de sluisplanning.

Vanuit de binnenvaart hebben we positieve geluiden gehoord over hoe de sluisbedienaars communiceerden en handelden tijdens de stremming. Via e-mail, Facebook en telefoon zijn ervaringen ontvangen. Dit heeft geholpen de techniek te verbeteren. Sommige zaken werkten blijkbaar niet goed en er is vraag naar meer informatie. Naar alles wordt gekeken. Dus als u uw ervaring met www.sluisplanning.nl nog niet heeft gedeeld, doe dit dan alsnog. Samen zorgen we voor een goed product.

Hoe nu verder?

De proef op de Krammersluizen wordt geëvalueerd. Alle opmerkingen zijn verzameld, zodat ze gebruikt kunnen worden bij het vervolg. Want het is de bedoeling dat we verder gaan met al het goede van verkeersmanagement. En www.sluisplanning.nl blijft in de lucht. U kunt zich nog steeds registreren en gebruik maken van de informatie op de website. Die, als het goed is, nog uitgebreider wordt, zodat u er steeds meer gebruik van wilt maken. Want wie wil er nou niet op vooruitgaan…?

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Lees ook