OSD Antwerpen: Schippers ‘Europeanen avant la lettre’

Binnenvaarders waren de ‘Europeanen avant la lettre’, want als avonturiers voeren zij met hun toenmalige sleepschepen al naar Nederland, Duitsland, Frankrijk en Zwitserland. Dat wordt overvloedig geïllustreerd in het boek ‘Sleepschepen’, dat dr. Van Cleempoel, voorzitter Rijn- en Binnenvaartmuseum, vrijdag 20 september overhandigde aan havenschepen Marc Van Peel, bij de opening van de 28ste editie van de Open Scheepvaartdagen (OSD) in Antwerpen. Ondanks de wat bredere gangpaden spreekt de organisatie van ‘een goede beurs’.

Open Scheepvaartdagen Antwerpen

In zijn openingstoespraak citeerde Van Peel uit het jaarverslag van het Havenbedrijf, de onvervangbare rol van de binnenvaart voor de haven van Antwerpen illustrerend: 88 miljoen ton vervoerde goederen in 2012, een vermeerdering van het volume van 1995 met meer dan 60%. Het containertransport vermeerderde zelfs met 150%. In 2012 deden 48.000 binnenschepen de Antwerpse haven aan en werden meer dan 100 binnenvaart-containershuttles per dag genoteerd.

Lievelingskind

De havenschepen garandeerde ook dat de binnenvaart een bevoorrechte plaats krijgt in het droogdokkenpark, dat voor een nieuw maritiem museum wordt voorbehouden. ‘De binnenvaart is het lievelingskind van de haven van Antwerpen, dat het nu weliswaar moeilijk heeft maar we zullen toezien op een correcte uitvoering de protocolakkoorden die werden gesloten na de blokkades van een aantal vaarwegen in april’, aldus Van Peel.
Voorzitter Van Cleempoel dankte voor die ‘liefdesverklaring’, waarna de schepen de Open Scheepvaart Dagen voor geopend verklaarde.

De beurs was compacter van opzet, met bredere gangpaden en achterin royaal ruimte voor de cafetaria, die eerdere jaren in een tent naast de Waagnatie was ondergebracht.

Zondag ‘volle bak’

Maurice Peleman van de beursorganisatie reageerde na afloop tevreden. ‘Qua organisatie was het een goede beurs. Een standhouder kwam me speciaal zeggen dat hij zakelijk de beste beurs ooit had gehad. Maar het is crisis in de binnenvaart en misschien viel het voor sommigen wat tegen.’

Vrijdag was het rustig op de beursvloer, al was dat volgens Peleman wel vooral de ‘zakendag’. Ook zaterdag liep het geen storm, maar zondag was het ‘volle bak’, met veel gezelligheid op en rond de stands. De Open Scheepvaartdagen hadden dit jaar concurrentie van andere activiteiten in de Antwerpse haven, zoals het slotfeest 150 jaar Schelde en de Vlaamse havendag. Dat leidde af en toe tot filevorming en parkeerproblemen.

‘Misschien waren er bij elkaar wel evenveel mensen als voorgaande jaren, maar viel het door de bredere gangpaden niet zo op’, is de inschatting die Peleman maakt van het bezoek. De jaarlijkse binnenvaartbeurs – de enige in Vlaanderen – is gratis toegankelijk en houdt geen bezoekcijfers bij.

Walkapitein

Met de opbrengst van de Open Scheepvaartdagen worden de kosten gedekt voor het onderhoud van de vloot van het Rijn- en Binnenvaartmuseum.

Oud-schipper Albert Verdoren, die zowat als walkapitein van de museumvloot fungeert, vreest geconfronteerd te worden met grote kosten als de drie schepen Liomar, Angèle en de sleepspits Mon Désir voor hun klasse naar de werf moeten. De verwachting is dat het vlak van de Liomar zal worden afgekeurd. En dan dringt een nieuw vlak zich op. Schippers kunnen zich iets voorstellen bij de kosten die deze operatie met zich meebrengt.
Eerder werden al de sponningen van de ramen van de Liomar vernieuwd. Op de Mon Désir, recentelijk erkend als maritiem erfgoed, kreeg het achterdek een nieuwe laag in polyester. En verder hoopt men met de opbrengst nieuwe aanwinsten te kunnen doen. (JG)

Succesvolle ballastpompactie Veth Propulsion

Veth Propulsion heeft de Open Scheepvaartdagen in Antwerpen goed afgesloten. De ballastpompactie verliep succesvol, de heer Deroo van ms Breydel was de eerste die van deze actie gebruikmaakte.

‘We proberen tijdens beurzen altijd een aantrekkelijk beurskorting te geven aan (nieuwe) klanten’, zegt Wim Boom, Accountmanager Binnenvaart. ‘Dit keer betrof het een beurskorting op een Veth Ballastpomp.’

Schipper Deroo bezocht de stand van Veth Propulsion en was erg enthousiast over de actie. Daarom besloot hij direct de offerte te tekenen. ‘De reden om te kiezen voor een product van Veth Propulsion is dat zij staan voor kwaliteit in combinatie met een goede service, dus een totaalpakket bieden, waar ik als klant erg tevreden over ben’, aldus Deroo.

 

OSD Antwerpen: Schippers ‘Europeanen avant la lettre’ | Schuttevaer.nl

OSD Antwerpen: Schippers ‘Europeanen avant la lettre’

Binnenvaarders waren de ‘Europeanen avant la lettre’, want als avonturiers voeren zij met hun toenmalige sleepschepen al naar Nederland, Duitsland, Frankrijk en Zwitserland. Dat wordt overvloedig geïllustreerd in het boek ‘Sleepschepen’, dat dr. Van Cleempoel, voorzitter Rijn- en Binnenvaartmuseum, vrijdag 20 september overhandigde aan havenschepen Marc Van Peel, bij de opening van de 28ste editie van de Open Scheepvaartdagen (OSD) in Antwerpen. Ondanks de wat bredere gangpaden spreekt de organisatie van ‘een goede beurs’.

Open Scheepvaartdagen Antwerpen

In zijn openingstoespraak citeerde Van Peel uit het jaarverslag van het Havenbedrijf, de onvervangbare rol van de binnenvaart voor de haven van Antwerpen illustrerend: 88 miljoen ton vervoerde goederen in 2012, een vermeerdering van het volume van 1995 met meer dan 60%. Het containertransport vermeerderde zelfs met 150%. In 2012 deden 48.000 binnenschepen de Antwerpse haven aan en werden meer dan 100 binnenvaart-containershuttles per dag genoteerd.

Lievelingskind

De havenschepen garandeerde ook dat de binnenvaart een bevoorrechte plaats krijgt in het droogdokkenpark, dat voor een nieuw maritiem museum wordt voorbehouden. ‘De binnenvaart is het lievelingskind van de haven van Antwerpen, dat het nu weliswaar moeilijk heeft maar we zullen toezien op een correcte uitvoering de protocolakkoorden die werden gesloten na de blokkades van een aantal vaarwegen in april’, aldus Van Peel.
Voorzitter Van Cleempoel dankte voor die ‘liefdesverklaring’, waarna de schepen de Open Scheepvaart Dagen voor geopend verklaarde.

De beurs was compacter van opzet, met bredere gangpaden en achterin royaal ruimte voor de cafetaria, die eerdere jaren in een tent naast de Waagnatie was ondergebracht.

Zondag ‘volle bak’

Maurice Peleman van de beursorganisatie reageerde na afloop tevreden. ‘Qua organisatie was het een goede beurs. Een standhouder kwam me speciaal zeggen dat hij zakelijk de beste beurs ooit had gehad. Maar het is crisis in de binnenvaart en misschien viel het voor sommigen wat tegen.’

Vrijdag was het rustig op de beursvloer, al was dat volgens Peleman wel vooral de ‘zakendag’. Ook zaterdag liep het geen storm, maar zondag was het ‘volle bak’, met veel gezelligheid op en rond de stands. De Open Scheepvaartdagen hadden dit jaar concurrentie van andere activiteiten in de Antwerpse haven, zoals het slotfeest 150 jaar Schelde en de Vlaamse havendag. Dat leidde af en toe tot filevorming en parkeerproblemen.

‘Misschien waren er bij elkaar wel evenveel mensen als voorgaande jaren, maar viel het door de bredere gangpaden niet zo op’, is de inschatting die Peleman maakt van het bezoek. De jaarlijkse binnenvaartbeurs – de enige in Vlaanderen – is gratis toegankelijk en houdt geen bezoekcijfers bij.

Walkapitein

Met de opbrengst van de Open Scheepvaartdagen worden de kosten gedekt voor het onderhoud van de vloot van het Rijn- en Binnenvaartmuseum.

Oud-schipper Albert Verdoren, die zowat als walkapitein van de museumvloot fungeert, vreest geconfronteerd te worden met grote kosten als de drie schepen Liomar, Angèle en de sleepspits Mon Désir voor hun klasse naar de werf moeten. De verwachting is dat het vlak van de Liomar zal worden afgekeurd. En dan dringt een nieuw vlak zich op. Schippers kunnen zich iets voorstellen bij de kosten die deze operatie met zich meebrengt.
Eerder werden al de sponningen van de ramen van de Liomar vernieuwd. Op de Mon Désir, recentelijk erkend als maritiem erfgoed, kreeg het achterdek een nieuwe laag in polyester. En verder hoopt men met de opbrengst nieuwe aanwinsten te kunnen doen. (JG)

Succesvolle ballastpompactie Veth Propulsion

Veth Propulsion heeft de Open Scheepvaartdagen in Antwerpen goed afgesloten. De ballastpompactie verliep succesvol, de heer Deroo van ms Breydel was de eerste die van deze actie gebruikmaakte.

‘We proberen tijdens beurzen altijd een aantrekkelijk beurskorting te geven aan (nieuwe) klanten’, zegt Wim Boom, Accountmanager Binnenvaart. ‘Dit keer betrof het een beurskorting op een Veth Ballastpomp.’

Schipper Deroo bezocht de stand van Veth Propulsion en was erg enthousiast over de actie. Daarom besloot hij direct de offerte te tekenen. ‘De reden om te kiezen voor een product van Veth Propulsion is dat zij staan voor kwaliteit in combinatie met een goede service, dus een totaalpakket bieden, waar ik als klant erg tevreden over ben’, aldus Deroo.