De werkzaamheden bestaan uit het reviseren en wisselen van een roldeur in de sluiskolk. Voorafgaand hieraan worden verontreinigingen, zoals slib, weggehaald.
Rijkswaterstaat en Koninklijke Schuttevaer hebben de handen ineengeslagen voor een proef om de actuele wachttijden, de wachtrij en voorlopige schutindelingen voor de Krammersluis inzichtelijk te maken. In het project Duurzaam Stremmen wordt tijdig informatie aan de schipper verstrekt om het proces van de sluisplanning te verbeteren. Zo kunnen schippers tijdig besluiten hoe ze om willen gaan met de stremming van een van de kolken. Op de website www.sluisplanning.nl kunnen schippers zich registreren voor alle beschikbare informatie.
Praktijktest
De praktijktest op internet komt voort uit diverse bijeenkomsten waarbij binnenvaartondernemers en bedienaars van sluizen samen hebben gekeken naar de (on)mogelijkheden rondom verkeersmanagement. De geplande stremming van de Krammersluis wordt benut om een aantal maatregelen in de praktijk te testen.
Op basis van de beschikbare informatie afkomstig van BICS, IVS90, AIS en LIVRA worden verwachtte schutindelingen gemaakt en toekomstige invaartijden van schuttingen gegeven. Via de website worden schippers hierdoor eerder geïnformeerd over een betrouwbare wachttijd en voorlopige kolkindeling. Schippers kunnen dus tijdig besluiten hoe om te gaan met de stremming.
Anders werken
De proef vergt een andere manier van werken van de schippers en van de bedienaars. Schippers worden gevraagd zich te registreren zodat ze kunnen inloggen op www.sluisplanning.nl voor alle beschikbare informatie. De sluisbedienaars zullen tijdens de stremming met een aangepast systeem werken. Het resultaat is vroege en betrouwbare sluisinformatie voor de schippers, waardoor ingespeeld kan worden op de gevolgen van de stremming. Tegelijkertijd wordt tijdens de proef gekeken naar gebruiksvriendelijke toepassingsmogelijkheden van verkeersmanagement.
Registeren is mogelijk op www.sluisplanning.nl middels de link ‘Registreer hier’. De website is beschikbaar voor geregistreerde binnenvaart en dus NIET openbaar. Na inloggen hebben schippers inzicht in de actuele wachttijden, wachtrij en voorlopige schutindeling voor de Krammersluis.
AIS en Koninklijke Schuttevaer
Op de Algemene Vergadering van Koninklijke Schuttevaer is besloten dat, na toestemming van de branche en met behoud van de privacy afspraken, AIS voor nuttige toepassingen gebruikt kan worden. Er is in ieder geval positief geoordeeld over het gebruik van AIS gegevens voor het beter benutten van de capaciteit van sluiscomplexen (bijvoorbeeld in geval van stremmingen) of het nagaan van ligplaatsencapaciteit. De werkgroep Verkeersmanagement van Koninklijke Schuttevaer onderzoekt al enige tijd de kansen en problematiek van het gebruik van AIS.