Sluisstakingen: Duitsland wordt ‘inbreuk op EU-recht’ verweten

De binnenvaartorganisaties BBU, CBRB en Koninklijke Schuttevaer en de verladersorganisatie EVO hebben bij de Europese Commissie een formele klacht ingediend tegen lidstaat Duitsland wegens niet-nalevering van het Gemeenschapsrecht. Ambtenaren van de Wasser- und Schifffahrts Verwaltung (WSV) maken zich met hun vakbond ver.di deze week op voor nieuwe stakingen op sluizen en bruggen op het Duitse kanalennet en de Weser, mogelijk ook op de noordelijke kanalen zoals het Elbe-Lübeckkanaal, Kielerkanaal en de Elbe.

  • WSV’ers van ver.di hervatten stakingen op Duitse vaarwegen

Door Dirk van der Meulen
De Nederlandse organisaties deden eerder al hun beklag bij de Duitse verkeersminister Dr Peter Ramsauer. Ze vroegen hem alles te doen wat in zijn vermogen lag om de staking zo snel als mogelijk te beëindigen. Na een week onderbreking van de acties, pakte ver.di maandag de draad weer op tegen de plannen van de Bondsregering om een kwart van de 12.000 banen bij de WSV te laten vervallen. De betrokken ministeries geven nog niet veel toe. Ramsauer deed al toezeggingen (‘geen gedwongen ontslagen’), maar minister Hans-Peter Friedrich van Binnenlandse Zaken gaat uiteindelijk over de onderhandelingen en die weet nog van geen wijken.

‘Wij hebben nog altijd geen bindende toezegging voor onderhandelingen over de arbeidsvoorwaarden’, zei voorzitter Achim Meerkamp van de Duitse vakorganisatie zondag. Door nieuwe ‘flexibele’ stakingen wil ver.di de regering verder onder druk zetten. Inhoudelijk gaat het om het uitsluiten van gedwongen ontslagen en overplaatsingen bij de WSV en het verkeersministerie. Van maandag 5 augustus tot vrijdag 9 augustus in de ochtend worden alle vaarwegen in Nordrhein-Westfalen ‘bestreikt’. In de deelstaten Nedersaksen en Bremen wordt op sluizen, bouwlokaties en WSV-kantoren tot woensdag gestaakt. De vakbond kondigde de stakingen al eerder aan, zodat bedrijven er in hun planning rekening mee konden houden.

Vrij verkeer

Europees transportcommissaris Siem Kallas is maandag nog eens speciaal gewezen op de klacht die de Nederlandse organisaties vorige week vrijdag bij de secretaris-generaal van de Europese Commissie hebben neergelegd. Daarin gaat het om een inbreuk op het beginsel van vrij verkeer van goederen door Duitsland (artikelen 34, 35 en 36 VWEU juncto art. 4 lid 3 VEU). De Europese Commissie kan Duitsland een bindend advies opleggen dat binnen een bepaalde termijn moet worden opgevolgd. Legt Duitsland dat advies naast zich neer, staat de Commissie de gang naar het Europese Hof van Justitie open.

‘Het vervoer door de binnenvaart wordt in heel Duitsland geblokkeerd’, schrijft mr Marius van Dam namens de Nederlandse organisaties in zijn klacht aan de Europese Commissie. ‘Daarmee wordt direct circa 30 miljoen ton lading op de Duitse zijrivieren van de Rijn en de Duitse kanalen getroffen. Bovendien worden vele duizenden passagiers geblokkeerd. Ondernemingen welke op vervoer over water zijn aangewezen, worden niet meer op tijd beleverd.’

Ondoorzichtig

Van Dam rekent voor dat de stakingen per schip op de Rijn 2000 euro per dag kosten en op de kanalen gemiddeld 1500 euro per dag of meer. ‘En dat in een situatie waar de crisis de binnenvaart toch al parten speelt.’ Zowel vervoerders als ladingontvangers worden door de stakingen en blokkades financieel zwaar getroffen, meldt Van Dam. ‘Bovendien zal naar andere middelen van vervoer worden overgeschakeld, hetgeen belastend is voor het wegverkeer en het milieu.’

De situatie is volgens Van Dam ondoorzichtig. In veel gevallen is sprake van een ‘verrassingsactie’, waarbij schepen plotseling met stakingen of blokkades worden geconfronteerd. Of het tot een stremming komt, hangt vaak af van het personeel dat niet komt opdagen.

De organisaties verwijten de Bondsrepubliek Duitsland dat deze lidstaat niet de vereiste maatregelen heeft getroffen ter opheffing van de belemmeringen van het vrije goederenvervoer. ‘Dat de oorzaak buiten de sfeer van de overheid ligt, doet daar niet aan af’, stelt mr Van Dam. Het gaat erom dat Duitsland niet optreedt en in gebreke blijft met het nemen van toereikende maatregelen. ‘Dat belemmert het intracommunautaire handelsverkeer.’ Duitsland had de stakingen moeten verbieden, als zijnde volstrekt disproportioneel. Nu dat is nagelaten, pleegt Duitsland een inbreuk op het EU-verdrag.

Verkiezingen

Schippers en verladers hebben van ver.di te horen gekregen dat de stakingen wel eens tot 22 september zouden kunnen duren. Dan zijn er verkiezingen. Ook geeft ver.di aan het te betreuren dat kleine zelfstandigen de dupe zijn van de stakingen, maar dat weerhoudt ze er niet van om door te gaan. Koninklijke Schuttevaer publiceerde inmiddels de volgende lijst van concrete stremmingen:

Weser: Stremming sluis Bremen-Hemelingen, maandag 5 t/m woensdag 7 augustus, 23:59 uur, onafgebroken. Stremming sluis Hameln, dinsdag 6 augustus 00:00 tot woensdag 7 augustus 23:59 uur.  ?

Fulda: Stremming sluis Hann.Munden, maandag 5 augustus 00:00 tot woensdag 7 augustus 23:59 uur. Stremming sluis Wahnhausen, maandag 5 augustus t/m woensdag 7 augustus, met uitzondering van 08:00-15:00 ?uur. Stremming sluis Wilhelmshausen, maandag 5 augustus t/m woensdag 7 augustus, met uitzondering van 08:00-15:00 ?uur. Stremming sluis Bonaforth, maandag 5 augustus t/m woensdag 7 augustus, met uitzondering van 08:00-15:00 ?uur.

Dortmund-Ems-Kanal: Stremming Dortmund-Ems-Kanal, sluis Bevergern tot sluis Gleesen,  maandag 5 t/m donderdag 8 augustus, dagelijks 14:00-22:00 ?uur. Sluis Munster, woensdag 7 augustus 06:00 tot woensdag 7 augustus 2013 14:00 uur.

Sluisstakingen: Duitsland wordt ‘inbreuk op EU-recht’ verweten | Schuttevaer.nl

Sluisstakingen: Duitsland wordt ‘inbreuk op EU-recht’ verweten

De binnenvaartorganisaties BBU, CBRB en Koninklijke Schuttevaer en de verladersorganisatie EVO hebben bij de Europese Commissie een formele klacht ingediend tegen lidstaat Duitsland wegens niet-nalevering van het Gemeenschapsrecht. Ambtenaren van de Wasser- und Schifffahrts Verwaltung (WSV) maken zich met hun vakbond ver.di deze week op voor nieuwe stakingen op sluizen en bruggen op het Duitse kanalennet en de Weser, mogelijk ook op de noordelijke kanalen zoals het Elbe-Lübeckkanaal, Kielerkanaal en de Elbe.

  • WSV’ers van ver.di hervatten stakingen op Duitse vaarwegen

Door Dirk van der Meulen
De Nederlandse organisaties deden eerder al hun beklag bij de Duitse verkeersminister Dr Peter Ramsauer. Ze vroegen hem alles te doen wat in zijn vermogen lag om de staking zo snel als mogelijk te beëindigen. Na een week onderbreking van de acties, pakte ver.di maandag de draad weer op tegen de plannen van de Bondsregering om een kwart van de 12.000 banen bij de WSV te laten vervallen. De betrokken ministeries geven nog niet veel toe. Ramsauer deed al toezeggingen (‘geen gedwongen ontslagen’), maar minister Hans-Peter Friedrich van Binnenlandse Zaken gaat uiteindelijk over de onderhandelingen en die weet nog van geen wijken.

‘Wij hebben nog altijd geen bindende toezegging voor onderhandelingen over de arbeidsvoorwaarden’, zei voorzitter Achim Meerkamp van de Duitse vakorganisatie zondag. Door nieuwe ‘flexibele’ stakingen wil ver.di de regering verder onder druk zetten. Inhoudelijk gaat het om het uitsluiten van gedwongen ontslagen en overplaatsingen bij de WSV en het verkeersministerie. Van maandag 5 augustus tot vrijdag 9 augustus in de ochtend worden alle vaarwegen in Nordrhein-Westfalen ‘bestreikt’. In de deelstaten Nedersaksen en Bremen wordt op sluizen, bouwlokaties en WSV-kantoren tot woensdag gestaakt. De vakbond kondigde de stakingen al eerder aan, zodat bedrijven er in hun planning rekening mee konden houden.

Vrij verkeer

Europees transportcommissaris Siem Kallas is maandag nog eens speciaal gewezen op de klacht die de Nederlandse organisaties vorige week vrijdag bij de secretaris-generaal van de Europese Commissie hebben neergelegd. Daarin gaat het om een inbreuk op het beginsel van vrij verkeer van goederen door Duitsland (artikelen 34, 35 en 36 VWEU juncto art. 4 lid 3 VEU). De Europese Commissie kan Duitsland een bindend advies opleggen dat binnen een bepaalde termijn moet worden opgevolgd. Legt Duitsland dat advies naast zich neer, staat de Commissie de gang naar het Europese Hof van Justitie open.

‘Het vervoer door de binnenvaart wordt in heel Duitsland geblokkeerd’, schrijft mr Marius van Dam namens de Nederlandse organisaties in zijn klacht aan de Europese Commissie. ‘Daarmee wordt direct circa 30 miljoen ton lading op de Duitse zijrivieren van de Rijn en de Duitse kanalen getroffen. Bovendien worden vele duizenden passagiers geblokkeerd. Ondernemingen welke op vervoer over water zijn aangewezen, worden niet meer op tijd beleverd.’

Ondoorzichtig

Van Dam rekent voor dat de stakingen per schip op de Rijn 2000 euro per dag kosten en op de kanalen gemiddeld 1500 euro per dag of meer. ‘En dat in een situatie waar de crisis de binnenvaart toch al parten speelt.’ Zowel vervoerders als ladingontvangers worden door de stakingen en blokkades financieel zwaar getroffen, meldt Van Dam. ‘Bovendien zal naar andere middelen van vervoer worden overgeschakeld, hetgeen belastend is voor het wegverkeer en het milieu.’

De situatie is volgens Van Dam ondoorzichtig. In veel gevallen is sprake van een ‘verrassingsactie’, waarbij schepen plotseling met stakingen of blokkades worden geconfronteerd. Of het tot een stremming komt, hangt vaak af van het personeel dat niet komt opdagen.

De organisaties verwijten de Bondsrepubliek Duitsland dat deze lidstaat niet de vereiste maatregelen heeft getroffen ter opheffing van de belemmeringen van het vrije goederenvervoer. ‘Dat de oorzaak buiten de sfeer van de overheid ligt, doet daar niet aan af’, stelt mr Van Dam. Het gaat erom dat Duitsland niet optreedt en in gebreke blijft met het nemen van toereikende maatregelen. ‘Dat belemmert het intracommunautaire handelsverkeer.’ Duitsland had de stakingen moeten verbieden, als zijnde volstrekt disproportioneel. Nu dat is nagelaten, pleegt Duitsland een inbreuk op het EU-verdrag.

Verkiezingen

Schippers en verladers hebben van ver.di te horen gekregen dat de stakingen wel eens tot 22 september zouden kunnen duren. Dan zijn er verkiezingen. Ook geeft ver.di aan het te betreuren dat kleine zelfstandigen de dupe zijn van de stakingen, maar dat weerhoudt ze er niet van om door te gaan. Koninklijke Schuttevaer publiceerde inmiddels de volgende lijst van concrete stremmingen:

Weser: Stremming sluis Bremen-Hemelingen, maandag 5 t/m woensdag 7 augustus, 23:59 uur, onafgebroken. Stremming sluis Hameln, dinsdag 6 augustus 00:00 tot woensdag 7 augustus 23:59 uur.  ?

Fulda: Stremming sluis Hann.Munden, maandag 5 augustus 00:00 tot woensdag 7 augustus 23:59 uur. Stremming sluis Wahnhausen, maandag 5 augustus t/m woensdag 7 augustus, met uitzondering van 08:00-15:00 ?uur. Stremming sluis Wilhelmshausen, maandag 5 augustus t/m woensdag 7 augustus, met uitzondering van 08:00-15:00 ?uur. Stremming sluis Bonaforth, maandag 5 augustus t/m woensdag 7 augustus, met uitzondering van 08:00-15:00 ?uur.

Dortmund-Ems-Kanal: Stremming Dortmund-Ems-Kanal, sluis Bevergern tot sluis Gleesen,  maandag 5 t/m donderdag 8 augustus, dagelijks 14:00-22:00 ?uur. Sluis Munster, woensdag 7 augustus 06:00 tot woensdag 7 augustus 2013 14:00 uur.