Linkerkolk Donausluis Altenwörth weer open

De linkerkolk van de Donausluizen bij Altenwörth in Oostenrijk (km 1980,5) is sinds vanochtend weer in bedrijf. De rechterkolk blijft tot 28 september gestremd. Het sluizencomplex was vanwege hoogwaterschade sinds 11 juni gestremd. Aan beide zijden lagen meer dan 100 schepen te wachten, waaronder veel Nederlandse en Belgische schepen.

Donausluis Altenwörth nog steeds gestremd
  • Hoogwater onderspoelt sluismuur

Door Marja de Vet
Tot zaterdag 29 juni worden dal- en bergpassages in blokken van zes schepen in eenrichtingsverkeer afgehandeld. Het sluispersoneel bepaalt de volgorde van het schutten. Richtlijn daarbij is het tijdstip van wegvaren uit Melk respectievelijk Greifenstein en het zo optimaal mogelijk inzetten van de sluiscapaciteit.

‘Een paar dagen geleden lagen er in de opvaart 54 schepen en in de afvaart 45 te wachten’, zegt Michel van Gent, schipper van de Vigilia, die in de stremming ligt. De sluis is volgens de Oostenrijkse vaarwegbeheerder BMVIT zwaar beschadigd door het hoge water. Van de voorhaven zijn aan beide zijden de fundamenten van de muren meters diep uitgespoeld. Volgens Van Gent is er ongeveer 90.000 kuub zand weggespoeld en zit er een gat van 20 meter diep bij de muur. Ook de muur aan de landzijde heeft scheuren in de fundering. Volgens de autoriteiten is er kans op instorten en dat vergt omvangrijke maatregelen. Op andere plekken moet gebaggerd worden omdat verondiepingen zijn ontstaan als gevolg van het hoge water.

Bar en boos

Van Gent is onderweg van Duisburg naar Konstanza en ligt sinds 15 juni in de stremming. ‘De informatievoorziening is bar en boos. We horen helemaal niets en moeten zelf op zoek naar informatie. De meeste wachtende schepen hebben wel een goede plek kunnen vinden, in Krems liggen ook veel schepen. Wij liggen zeven kilometer boven de sluis, in Treismauer.’
Volgens Van Gent liggen de meeste schepen zonder vergoeding in de stremming. ‘Een jaar of vijf geleden was het normaal dat je in de daghuur op en top ingedekt een Donaureis aannam. Nu met de crisis is dat er voor de meeste Donaugangers af. Wat nog wel overblijft, is het kwartje of de 50 cent per ton die de meeste verzekeringen uitbetalen na vier dagen eigen risico in een stremming.’

Rederij MSG beklaagt zich over het slechte onderhoud van de vaarwegen in Oostenrijk, waardoor deze sluis nu zo lang gestremd is en daarna nog lang met maar één kolk zal draaien. Directeur Martin Staats deed een paar weken geleden ook al zijn beklag over het onderhoud van de sluizen van Erlangen en Kriegenbrunn in het Main-Donaukanaal, die ook vanwege het hoge water waren gestremd.

Linkerkolk Donausluis Altenwörth weer open | Schuttevaer.nl

Linkerkolk Donausluis Altenwörth weer open

De linkerkolk van de Donausluizen bij Altenwörth in Oostenrijk (km 1980,5) is sinds vanochtend weer in bedrijf. De rechterkolk blijft tot 28 september gestremd. Het sluizencomplex was vanwege hoogwaterschade sinds 11 juni gestremd. Aan beide zijden lagen meer dan 100 schepen te wachten, waaronder veel Nederlandse en Belgische schepen.

Donausluis Altenwörth nog steeds gestremd
  • Hoogwater onderspoelt sluismuur

Door Marja de Vet
Tot zaterdag 29 juni worden dal- en bergpassages in blokken van zes schepen in eenrichtingsverkeer afgehandeld. Het sluispersoneel bepaalt de volgorde van het schutten. Richtlijn daarbij is het tijdstip van wegvaren uit Melk respectievelijk Greifenstein en het zo optimaal mogelijk inzetten van de sluiscapaciteit.

‘Een paar dagen geleden lagen er in de opvaart 54 schepen en in de afvaart 45 te wachten’, zegt Michel van Gent, schipper van de Vigilia, die in de stremming ligt. De sluis is volgens de Oostenrijkse vaarwegbeheerder BMVIT zwaar beschadigd door het hoge water. Van de voorhaven zijn aan beide zijden de fundamenten van de muren meters diep uitgespoeld. Volgens Van Gent is er ongeveer 90.000 kuub zand weggespoeld en zit er een gat van 20 meter diep bij de muur. Ook de muur aan de landzijde heeft scheuren in de fundering. Volgens de autoriteiten is er kans op instorten en dat vergt omvangrijke maatregelen. Op andere plekken moet gebaggerd worden omdat verondiepingen zijn ontstaan als gevolg van het hoge water.

Bar en boos

Van Gent is onderweg van Duisburg naar Konstanza en ligt sinds 15 juni in de stremming. ‘De informatievoorziening is bar en boos. We horen helemaal niets en moeten zelf op zoek naar informatie. De meeste wachtende schepen hebben wel een goede plek kunnen vinden, in Krems liggen ook veel schepen. Wij liggen zeven kilometer boven de sluis, in Treismauer.’
Volgens Van Gent liggen de meeste schepen zonder vergoeding in de stremming. ‘Een jaar of vijf geleden was het normaal dat je in de daghuur op en top ingedekt een Donaureis aannam. Nu met de crisis is dat er voor de meeste Donaugangers af. Wat nog wel overblijft, is het kwartje of de 50 cent per ton die de meeste verzekeringen uitbetalen na vier dagen eigen risico in een stremming.’

Rederij MSG beklaagt zich over het slechte onderhoud van de vaarwegen in Oostenrijk, waardoor deze sluis nu zo lang gestremd is en daarna nog lang met maar één kolk zal draaien. Directeur Martin Staats deed een paar weken geleden ook al zijn beklag over het onderhoud van de sluizen van Erlangen en Kriegenbrunn in het Main-Donaukanaal, die ook vanwege het hoge water waren gestremd.