Binnenhavens: ‘Achterland bereikbaar houden’

De Nederlandse Vereniging van Binnenhavens (NVB) schaart zich achter het pleidooi van Koninklijke Schuttevaer tegen het beperken van de sluisbediening. De NVB roept minister Schultz (Infrastructuur) in een brief op het achterland bereikbaar te houden.

Rijkswaterstaat (RWS) is op dit moment bezig met het realiseren van een flinke bezuinigingsoperatie. Er zijn plannen om vanaf 2014 op diverse locaties minder personeel in te zetten op de bediening van bruggen en sluizen in Nederland en de bedieningstijden te gaan terugbrengen.

Versobering

In de plannen worden genoemd: Meppelerdiepbrug (van 110 naar 60 uur per week); Spooldersluis (van 104 naar 60 uur per week, 8 uur per dag); sluis Eefde (van 142 naar 111 uur per week, geen nachtbediening meer); sluis Delden (van 122 naar 91 uur per week, alleen nog tussen 6 en 22 uur, geen extra bediening op afroep meer); sluis Hengelo (van 78,5 uur per week naar een vraaggestuurde bediening op de daguren op maandag t/m vrijdag); sluizen Zwolle, Zwartsluis en Hengelo (bediening teruggebracht tot 8 uur per dag); Zandkreek, Bergsediep, Grevelingen en Roompot (geen garantie voor service in de nacht); Zeeland algemeen (pilotproject MOBZ schuift een jaar door naar 2016, ondanks afspraken over 7×24 uurs bediening op afstand van alle objecten in Zeeland); Oranjesluisen (’s nachts geen bediening meer); Maas (waarschijnlijk geen verdere beperking van de bedieningstijden, provincie is gevraagd mee te betalen om het huidige niveau in stand te houden).

Schadelijk

Tijdens haar jaarcongres heeft Koninklijke Schuttevaer (KSV) vorige week aangekondigd zich niet te willen neerleggen bij het besluit van RWS en is minister Schultz er al op gewezen hoe schadelijk dit besluit is voor de binnenvaartsector. De Nederlandse Vereniging van Binnenhavens (NVB), als brancheorganisatie van de Nederlandse binnenhavens, deelt deze mening en heeft een brief naar de minister van Infrastructuur & Milieu (I&M) gestuurd.

Zowel nationaal als Europees is er erkenning voor het belang van een robuust achterlandnetwerk, inclusief binnenhavens. Met de zogenaamde Quick Win-regelingen heeft het Rijk een substantiële bijdrage geleverd aan havens en vaarwegen. In het Europese beleid hebben binnenhavens inmiddels een prominente plaats gekregen in het Trans-Europese vervoersnetwerk (TEN-T).

De aangekondigde bezuinigingen hebben volgens de NVB een direct gevolg voor de bereikbaarheid van de Nederlandse binnenhavens en de lokale economie. ‘We maken ons grote zorgen om deze ontwikkelingen vanwege: de noodzaak van een robuust en samenhangend netwerk tussen zee- en binnenhavens; het (regionale) economisch belang van binnenhavens; en het belang van binnenhavens in het Core en Comprehensive netwerk van het TEN-T’, schrijft voorzitter Marijke van Haaren-Koopman in haar brief aan de minister.

24-uurs modaliteit

De binnenvaart is in principe net als het weg- en railverkeer een 24-uurs modaliteit en de hele vervoersketen is daar op ingericht. Het beperken van bedieningstijden heeft tot gevolg dat goederen later in de havens zullen aankomen en dat de vervoerskosten zullen stijgen. ‘Vanwege deze kostenstijging zal mogelijk een verschuiving van water- naar wegtransport ontstaan’, vreest NVB-voorzitter Van Haaren. ‘Iets wat volkomen haaks staat op het al jarenlang gevoerde beleid, zoals de Quick Win-regelingen.’

De effecten zullen regionaal verschillend zijn. De NVB heeft haar leden opgeroepen om de gevolgen in kaart te brengen en de voor de regio specifieke bezwaren kenbaar te maken aan de minister van Infrastructuur & Milieu (I&M).

 

Binnenhavens: ‘Achterland bereikbaar houden’ | Schuttevaer.nl

Binnenhavens: ‘Achterland bereikbaar houden’

De Nederlandse Vereniging van Binnenhavens (NVB) schaart zich achter het pleidooi van Koninklijke Schuttevaer tegen het beperken van de sluisbediening. De NVB roept minister Schultz (Infrastructuur) in een brief op het achterland bereikbaar te houden.

Rijkswaterstaat (RWS) is op dit moment bezig met het realiseren van een flinke bezuinigingsoperatie. Er zijn plannen om vanaf 2014 op diverse locaties minder personeel in te zetten op de bediening van bruggen en sluizen in Nederland en de bedieningstijden te gaan terugbrengen.

Versobering

In de plannen worden genoemd: Meppelerdiepbrug (van 110 naar 60 uur per week); Spooldersluis (van 104 naar 60 uur per week, 8 uur per dag); sluis Eefde (van 142 naar 111 uur per week, geen nachtbediening meer); sluis Delden (van 122 naar 91 uur per week, alleen nog tussen 6 en 22 uur, geen extra bediening op afroep meer); sluis Hengelo (van 78,5 uur per week naar een vraaggestuurde bediening op de daguren op maandag t/m vrijdag); sluizen Zwolle, Zwartsluis en Hengelo (bediening teruggebracht tot 8 uur per dag); Zandkreek, Bergsediep, Grevelingen en Roompot (geen garantie voor service in de nacht); Zeeland algemeen (pilotproject MOBZ schuift een jaar door naar 2016, ondanks afspraken over 7×24 uurs bediening op afstand van alle objecten in Zeeland); Oranjesluisen (’s nachts geen bediening meer); Maas (waarschijnlijk geen verdere beperking van de bedieningstijden, provincie is gevraagd mee te betalen om het huidige niveau in stand te houden).

Schadelijk

Tijdens haar jaarcongres heeft Koninklijke Schuttevaer (KSV) vorige week aangekondigd zich niet te willen neerleggen bij het besluit van RWS en is minister Schultz er al op gewezen hoe schadelijk dit besluit is voor de binnenvaartsector. De Nederlandse Vereniging van Binnenhavens (NVB), als brancheorganisatie van de Nederlandse binnenhavens, deelt deze mening en heeft een brief naar de minister van Infrastructuur & Milieu (I&M) gestuurd.

Zowel nationaal als Europees is er erkenning voor het belang van een robuust achterlandnetwerk, inclusief binnenhavens. Met de zogenaamde Quick Win-regelingen heeft het Rijk een substantiële bijdrage geleverd aan havens en vaarwegen. In het Europese beleid hebben binnenhavens inmiddels een prominente plaats gekregen in het Trans-Europese vervoersnetwerk (TEN-T).

De aangekondigde bezuinigingen hebben volgens de NVB een direct gevolg voor de bereikbaarheid van de Nederlandse binnenhavens en de lokale economie. ‘We maken ons grote zorgen om deze ontwikkelingen vanwege: de noodzaak van een robuust en samenhangend netwerk tussen zee- en binnenhavens; het (regionale) economisch belang van binnenhavens; en het belang van binnenhavens in het Core en Comprehensive netwerk van het TEN-T’, schrijft voorzitter Marijke van Haaren-Koopman in haar brief aan de minister.

24-uurs modaliteit

De binnenvaart is in principe net als het weg- en railverkeer een 24-uurs modaliteit en de hele vervoersketen is daar op ingericht. Het beperken van bedieningstijden heeft tot gevolg dat goederen later in de havens zullen aankomen en dat de vervoerskosten zullen stijgen. ‘Vanwege deze kostenstijging zal mogelijk een verschuiving van water- naar wegtransport ontstaan’, vreest NVB-voorzitter Van Haaren. ‘Iets wat volkomen haaks staat op het al jarenlang gevoerde beleid, zoals de Quick Win-regelingen.’

De effecten zullen regionaal verschillend zijn. De NVB heeft haar leden opgeroepen om de gevolgen in kaart te brengen en de voor de regio specifieke bezwaren kenbaar te maken aan de minister van Infrastructuur & Milieu (I&M).