Eerste Poolse container terminal bij InlandLinks

De CLIP container terminal in Swarzedz (bij Poznan), Polen heeft zich aangesloten bij InlandLinks. Hiermee komt het aantal terminals op 35: 27 in Nederland, 4 in Duitsland, 3 in België en 1 in Polen.

Swarzedz is direct verbonden met de Rotterdamse haven door een treinshuttle, die ERS Railways drie keer per week laat rijden. Op 11 juni aanstaande gaat de frequentie naar vijf, met stops op Rotterdam RSC en P&OF / Stena Line Terminal (Europoort).

De terminal in Swarzedz is bimodaal en heeft momenteel een capaciteit van 15.000 TEU per jaar. De terminal beschikt over één spoor, met een lengte van 780 meter. Hier komt binnenkort een parallel spoor van 700 meter. De opslagcapaciteit bedraagt 800 TEU.

InlandLinks is het online platform voor containerterminals in het achterland met intermodale (rail en/of binnenvaart) dienstverlening van/naar Rotterdam. De deelnemende terminals worden gepresenteerd op basis van geobjectiveerde en vergelijkbare criteria. De criteria worden jaarlijks gecontroleerd om de juistheid te kunnen verzekeren.

Inland Links stelt deelnemers in staat algemene opties en specifieke voordelen te identificeren van aan Rotterdam gerelateerd intermodaal transport. Het draagt tevens bij aan vergroting van het intermodaal vervoer per binnenvaart en trein van de zich in de komende 25 jaar verdrievoudigende containerstroom. InlandLinks is een initiatief van het Havenbedrijf Rotterdam en is twee jaar gestart in samenwerking met de Vereniging van Inland Terminal Operators (VITO).

Verdrievoudiging

Rotterdam verwacht de komende 25 jaar een verdrievoudiging van de containerstromen. Vanwege de groei van de wereldhandel, de gunstige geografische ligging en de toename van zeer grote containerschepen met een capaciteit van rond de 20.000 eenheden elk. Van de totale overslag van circa 30 miljoen TEU in 2035, wordt naar verwachting 12 miljoen TEU aan- en afgevoerd met kleinere schepen van – en naar Europese havens. Ongeveer 18 miljoen TEU komt en gaat via intermodaal transport van en naar het achterland. Voor deze stroom moet InlandLinks betere en meer duurzame verbindingen zichtbaar maken.

 

Eerste Poolse container terminal bij InlandLinks | Schuttevaer.nl

Eerste Poolse container terminal bij InlandLinks

De CLIP container terminal in Swarzedz (bij Poznan), Polen heeft zich aangesloten bij InlandLinks. Hiermee komt het aantal terminals op 35: 27 in Nederland, 4 in Duitsland, 3 in België en 1 in Polen.

Swarzedz is direct verbonden met de Rotterdamse haven door een treinshuttle, die ERS Railways drie keer per week laat rijden. Op 11 juni aanstaande gaat de frequentie naar vijf, met stops op Rotterdam RSC en P&OF / Stena Line Terminal (Europoort).

De terminal in Swarzedz is bimodaal en heeft momenteel een capaciteit van 15.000 TEU per jaar. De terminal beschikt over één spoor, met een lengte van 780 meter. Hier komt binnenkort een parallel spoor van 700 meter. De opslagcapaciteit bedraagt 800 TEU.

InlandLinks is het online platform voor containerterminals in het achterland met intermodale (rail en/of binnenvaart) dienstverlening van/naar Rotterdam. De deelnemende terminals worden gepresenteerd op basis van geobjectiveerde en vergelijkbare criteria. De criteria worden jaarlijks gecontroleerd om de juistheid te kunnen verzekeren.

Inland Links stelt deelnemers in staat algemene opties en specifieke voordelen te identificeren van aan Rotterdam gerelateerd intermodaal transport. Het draagt tevens bij aan vergroting van het intermodaal vervoer per binnenvaart en trein van de zich in de komende 25 jaar verdrievoudigende containerstroom. InlandLinks is een initiatief van het Havenbedrijf Rotterdam en is twee jaar gestart in samenwerking met de Vereniging van Inland Terminal Operators (VITO).

Verdrievoudiging

Rotterdam verwacht de komende 25 jaar een verdrievoudiging van de containerstromen. Vanwege de groei van de wereldhandel, de gunstige geografische ligging en de toename van zeer grote containerschepen met een capaciteit van rond de 20.000 eenheden elk. Van de totale overslag van circa 30 miljoen TEU in 2035, wordt naar verwachting 12 miljoen TEU aan- en afgevoerd met kleinere schepen van – en naar Europese havens. Ongeveer 18 miljoen TEU komt en gaat via intermodaal transport van en naar het achterland. Voor deze stroom moet InlandLinks betere en meer duurzame verbindingen zichtbaar maken.