Nieuwe containers voor scheepsbedrijfsafval

Rijkswaterstaat start begin februari met de vervanging van open inzamelcontainers voor huisvuil, restafval en klein gevaarlijk afval. De open containers worden vervangen door gesloten containers. In de loop van 2013 kan alleen nog afval worden afgegeven als een abonnement is afgesloten bij de SAB.

Schippers moeten ecokaart van chip laten voorzien

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (8)

  • He Dirk dat mag niet want wij als schippers moeten alleen ja en amen knikken en verder alleen betalen en zeker geen grote groep vormen want dat mag niet van de nma.
    Tot nu toe hebben wij schone wateren maar ik denk dat na het in voeren van deze onzin er heel veel vuil in het water drijf(per ongeluk natuurlijk.
    ik vind dat ik al genoeg betaal, vorig jaar 1204 euro naar het SAB en mijn afgifte 1x een verversing dat zijn ongeveer 20 filters en 750 liter smeerolie,nou smeerolie kost niks om in te leveren dus dat is 60 euro per filter.
    nou als ik zo reken kan het Sab elk jaar wel met al zijn medewerkers op vakantie naar de behama;s
    maar ze maken zoveel winst en als je er om 15.40 uur komt om even je boekje af te stempellen dan zijn ze er te beroerd voor, want dan gaan ze dicht om 16.00 uur.we zitten tussen twee vuren aan de ene kant de bevrachter die ons kapot wil hebben(muv de goeie)en aan de andere kant de overheid.LANG LEVEN DE BINNENVAART

    Geplaatst door: JJ Den Breejen Den Breejen op
  • Ik lees in de commentaren op dit stuk dat er door sommigen al het een en ander onderzocht is.

    Maar de rest van de betreffende scheepvaart? Laten die het er bij zitten,of geven die alleen commentaar over de marifoon,telefoon of gangboord?

    Als we nu een grote branch vertegenwoordeging hebben kunnen zij er aan werken om het onderwerp aanvaarbaar te maken.

    Zie maar wat LTO in het verleden bereikt heeft voor de landbouwers.

    Dus Ik pleit: WORD LID, dan word er aan dat onderwerp gewerkt.

    Geplaatst door: Dirk Steenstra op
  • Wij betalen aan de wal voor huisvuil 180 euro in het jaar.
    dat zijn 2 grijze baken en een groene, die worden om de week geleegd.

    Geplaatst door: Rob Wijngarde op
  • Ik vind het zo vreemd dat dit zomaar kan. Moeten er nu niet eerst meerdere partijen komen waaruit we kunnen kiezen om ons afval af te geven zodat er concurrentie komt? ik dacht dat dat in Europa verplicht was en dat daarvoor de NMA was bedacht. Nu bepaald het S.A.B. de prijs en willen ze ook nog proberen om gemeenten, provincies, havenbedrijven en overheden aan zich te binden (staat in hun eigen persbericht) zodat je helemaal geen keuze meer hebt. Daarbij vraag ik me af of daarna het havengeld goedkoper wordt omdat ik dan aanneem dat het S.A.B. de genoemde overheden gaat betalen voor het afvoeren van ons afval. Of was dat dan weer net niet de bedoeling…

    Geplaatst door: S. Lagerburg op
  • Ook ik wil me geheel bij de heer de Vette aansluiten. Al kijk ik naar het huishoudelijk afval wat wij inleveren… (we zijn met twee man aan boord) Een vuilniszak in de 2 a 3 weken. Papier en glas houd ik apart. Vijf tot zeshonderd euro per jaar lijkt me dan wel een beetje erg fors. Ik denk ook dat dit in de hand gaat werken dat schippers op een alternatieve manier hun huisvuil zullen afgeven…

    Geplaatst door: Machiel Smitsman op
  • En hoe zit het bij schepen onder niet nederlandse vlag? Kan men met een buitenlandse eco kaart ook terecht bij het SAB om die chip aan te brengen, zijn er mogelijkheden om dit in Ruhrort , Mannheim, Basel of elders te doen? Wat doe ik als ,s zomers na een langere reis op de Rhein de vuilniszakken zich opstapelen en aan de Volkeraksluis op het milieupunt de kontainers alleen met de chip open te maken zijn? Op de sluis zijn ze immers dan al weg. Het laat zich raden ook in de zomer is de nacht donker.Is dit weer een alleengang van Nederland soms?

    Geplaatst door: jozef hompus op
  • Ben het geheel met de heer de Vette eens. Er moet zeer snel transparatie komen. De uitgaven van het SAB moeten door een externe commissie,leden van de branche organisaties, worden gecontroleerd.
    Verder heb ik vaak mijn twijfels tussen wat we afgeven en wat er aan kilo’s/hoeveelheden geboekt wordt. Is hier controle op?

    Geplaatst door: Hens van Buren op
  • In het SAV staat onder Art7.1 vermeldt dat in havens op overslagbedrijven en aan sluizen en ligplaatsen voor het innemen en verwijderen van huisvuil geen aparte heffingen geheven zullen worden.
    Tot zover de betrouwbaarheid van de overheid.

    Daarbij zie ik dat het basis tarief tussen 500 en 600 euro per jaar zou worden,met als argument dat dit vergelijkbaar is met de jaarlijkse kosten aan de wal van particulieren en kleine bedrijven.

    Hoezo kleine bedrijven?????,dat geldt toch bij de berekening van walstroom ook niet.

    Dus gewoon een gemiddelde prijs van een meerpersonen huishouden aan de wal.

    Een beetje googlen bij de reinigingsheffing bij de verschillende gemeenten leert mij dat dit dan ergens tussen 230 en 400 euro zou kunnen kosten.

    Hiervoor hoeven de burgers aan de wal nooit meer dan 100 meter te lopen om het vuil af te geven.
    Ook het KGA en grofvuil wordt voor deze prijs afgehaald.
    Deze service zou ik dan ook wel willen zien voordat wij weer aan de beurt zijn om te betalen.

    En nu niet zeggen dat dit door de milieuboten gedaan wordt want die betalen wij al.

    Daarbij probeer ik al meermaals van het SAB uitsluitsel te krijgen over de daadwerkelijk bij het SAB in rekening gebrachte kosten voor het gebruik van de milieuboten,zo is het niet duidelijk of deze behandelingskosten rekenen als ik uitsluitend huisvuil af te geven heb.

    Men wil wel dat wij kostenbewust werken maar weigert gelijktijdig om ons inzicht in de werkelijk kosten structuur te geven.
    Naar mijn idee wordt het dan ook tijd dat het SAB eens wat transparanter wordt in plaats dat men zich steeds meer taken toe-eigent zonder inzicht te geven van de kosten.

    Geplaatst door: Kees de Vette op

Reageer