Schuttevaer.nl

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

Peter van Dalen: ‘Twente spoort beter met meer binnenvaart’

HENGELO

Als het aan Europarlementariër Peter van Dalen (ChristenUnie) ligt worden in de toekomst meer goederen vervoerd via de binnenvaart in en door Twente. ‘Twente spoort beter met meer binnenvaart’, aldus Van Dalen woensdag in het stadhuis van Hengelo. Van Dalen verrichtte daar de opening van de fototentoonstelling ‘Hengelo, vanaf het spoor’.

‘Terecht zijn er in Overijssel veel zorgen
over het Programma Hoogfrequent Spoor dat is ontwikkeld door het
ministerie van Infrastructuur en Milieu. Door die plannen zal het aantal
goederentreinen op de IJssellijn en de Twentelijn met tientallen
goederentreinen per dag gaan toenemen. Dat leidt tot geluid-
en triloverlast en logistieke problemen in de kernen van Overijsselse
dorpen en steden. Als de binnenvaart beter wordt benut kunnen deze
problemen worden voorkomen, betoogde Van Dalen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (4)
  • G. Verm.

    Ik heb wel eens zitten lezen in deze projectnota:
    http://nl.scribd.com/doc/60047868/Projectnota-Twenthe-Mittellandkanaal-Duits-Nederlandse-haalbaarheidsstudie-naar-een-kanaalverbinding-tussen-de-Twenthekanalen-en-het-Mittellandkanaa

    of ook:
    http://www.scribd.com/doc/69209944/Twenthe-Mittellandkanaal-ontbrekende-schakel

    En uit 2004:
    http://rijkswaterstaat.nl/images/Actualisatie%20Kosten-%20Batenanalyse%20Twenthe%20Mittellandkanaal_tcm174-288872.pdf

    Na dit laatste rapport is het in bestuurlijk NL heel stil geworden voor wat betreft het TMK- verbindingskanaal Almelo – Alte Rheine (is dus ook via: DEK-nord).

    In dat laatst rapport zit overigens een net overzichtskaartje met de mogelijke tracés.
    De tracé vanuit Enschede zijn trouwens achterhaald. Alleen het tracé langs/door Almelo is nog enigszins doenlijk zonder allerlei grondgebruikers (anders dan agrarisch) te hoeven uitkopen.

  • G. Verm.

    I.d.d. Rob, wel een leuke observatie natuurlijk met deze zinsnede: “DEN HAAG – Minister Jorritsma van verkeer en waterstaat overweegt …”

    Ik dacht me te herinneren dat ‘het besluit tot AANLEG ..’, in het jaar 1919 nog dichterbij is geweest. Er heeft in 1919 namelijk ook al een stemming in de (NL-) Tweede Kamer over de aanleg van dit mogelijke Verbindingskanaal “TMK” plaatsgevonden.

  • Rob

    http://www.digibron.nl/search/share.jsp?uid=00000000012df2b20e1a703aa28c0f0e&sourceid=1011

    “Publicatiedatum: 4 oktober 1994

    Nieuw kanaal tussen Twente en Mittelland
    DEN HAAG – Minister Jorritsma van verkeer en waterstaat overweegt de aanleg van een nieuw kanaal tussen Twente en het Duitse Mittelland. Zij schryft dit in een projectnota, die gisteren naar de Kamer is gestuurd.

    Verkeer en Waterstaat heeft becijferd dat de binnenvaart per jaar zestien miljoen ton goederen via dit nieuwe kanaal zal gaan vervoeren. De minister vindt die gedachte aantrekkelijk, omdat op die manier het wegennet ontlast kan worden.

    De projectnota geeft vijf varianten voor het tracé. Het kanaal heeft een lengte van 45 è 50 kilometer, afhankelijk van de gekozen variant. De nieuwe vaarweg bevindt zich in ieder geval voor tweederde op Duits grondgebied. Het Nederlands-Duitse project zal anderhalf & twee miljard gulden gaan kosten. Met de exploitatie en het onderhoud van het kanaal is 15 miljoen gulden per jaar gemoeid.

    Het Twente-Mittellandkanaal past in de plannen van de Europese Commissie. Die plannen voorzien ook in de aanleg van de Betuwelijn en in het doortrekken van de A15 door Twente. Jorritsma voert eerst overleg met de regio en de Kamer. Eind dit jaar spreekt zij voor het eerst met haar Duitse collega Wissmann. Het is de bedoeling dat medio volgend jaar de beslissing valt”

  • G. Verm.

    Eindelijk een politicus die het snapt.

    Het is nog steeds een Gospe dat er een Ten-T programma bestaat binnen de E.U.; met als doel om verbindingen tussen landelijke netwerken te creëren. Verbindingen die op het vroegere staats-nivo in de periferie lagen, maar nu op Europese schaal bezien ‘missing links’ blijken te zijn. Zie ook:
    http://www.schuttevaer.nl/nieuws/havens-en-vaarwegen/nid18171-eu-commissie-317-miljard-euro-voor-modernisering-infrastructuur-in-europa.html

    De Gospe is dat als er één project is dat deze definitie belichaamd: Dan is het toch wel het Twente-Mittelland verbindings-Kanaal. En laat dit project nou nét, nog steeds niet aangemeld zijn voor dit Ten-T programma van de E.U. uit Brussel. De Nederlandse- en Duitse-staat laten hier veel zuurverdiende Euro-tjes liggen, in de vorm van óók ónze belastingcentjes.

    Nu heb ik C. de Vries(KSV, COV, etc.) meerdere malen in vergaderingen horen zeggen dat: “Elk weldenkend mens dat de Vaarwegenkaart van Europa bekijkt, snapt dat het T.M.K.-verbindingskanaal er natuurlijk al lang had moeten liggen.”

    Ik ben zelf ook van mening dat de regio’s Twente en Overijssel op een ‘doodlopend’ spoor zitten, met Twentekanalen die dood-lopen in Almelo en Enschede(in oostelijke richting gekeken). De Regio’s die echter de echte verliezers zijn is de regio Midden-Duitsland tot Berlijn en Brandenburg aan toe, en niet te vergeten onze eigen Hoofdstad Amsterdam natuurlijk. Want op de Corridor Amsterdam Berlijn; daar zit de meerwaarde van de aanleg van dit verbindingskanaal.

    Nederlandse Landelijke en Regionale politici doen er goed aan om de lessen van de voorgeschiedenis van het TMK ter harte te nemen, met name het tijdvak 1918 t/m 1998:
    Als ‘de Pruis’ het niet wil, dan komt dit kanaal er niet. Ook de laatste keer dat dit besluit tot aanleg bijna is genomen(medio jaren (19-)90): Was het de Duitse Bondsregering die duidelijk heeft laten weten, niet echt geïnteresseerd te zijn in de realisatie van het TMK. (De budgettaire molensteen van het voormalige Oost-Duitsland knelde toen net iets te strak om de begroting van de toenmalige Duitse Bondsregering). En zoals te verwachten viel, bleken alle onderzoeksrapporten toen opeens uit te wijzen; aanleg van dit verbindingskanaal is niet rendabel.

    In het huidige politieke klimaat bij onze Oosterburen zijn ook nu weer legio redenen om dit project niet op haar werkelijke MEER-waarde te wíllen inschatten: Jade-Weser Port, de (Euro-)Crisis, de focus van Dhr. Ramsauer, de Lobby van DB Schenker, etc.

    Ik wens alle betrokken voorstanders een vruchtbare besluitvorming toe op dit dossier. Ik hoor de Lobby’s van EVO, COV (en BLN?); nog niet echt hard draaien op dit dossier. Ik hoop dat dit op korte termijn zal gaan veranderen.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook