Tanker Donau weer los

De lege Duitse tanker Marion, die vrijdagmorgen 17 augustus als gevolg van lage waterstand op de Donau vastliep, is in het weekeinde op eigen kracht weer vrij gekomen. De Duitse tanker liep aan de grond ter hoogte van Donau-km 2258,7 rechteroever bij Herzogau.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (17)

  • Sorry voor de tikfouten,toetsenbord heeft problemen….

    Geplaatst door: Gerrit van den Adel ms sunisha op
  • Pietje als jij dan lekker op de rijn blijft kunnen wij hier ond brood verdienen toch?
    Meneer Wim,men heeft al behoorlijk de duitse donau uitgebouwd en verdiept,en ergens is er natuurlijk een grens bereikt waar je niet veel verder meer kunt zonder ernstig in te grijpen in de rivier zoals kanaliseren en tuwen in de rivier maken.
    Eigenlijk is het helemaal zo gek nog niet gedaan,maar de schepen en verbanden worden te groot die er varen tegenwoordig,en ook daar is de grens aardig bereikt denk ik persoonlijk.

    met vriendelijke groet Gerrit

    Geplaatst door: Gerrit van den Adel ms Sunisha op
  • Dam er in bij mainz ben je van het gekut af

    Geplaatst door: pietje op
  • Mijnheer N. Ik heb nu niet direct de indruk dat u een ondernemende schipper bent. Met u gedachte (ieder is daar vrij in) voeren de schepen nu nog via Stavoren naar Delfzijl met frieschemaat lengte en door Vreeswijk naar Amsterdam.

    Geplaatst door: wim op
  • het was het duitse tank schip marion hij is al weer vrij op eigen kracht

    Geplaatst door: wilco op
  • ms sunisha

    het is vakantieperiode en ze komen alles verzieken,
    2de punt helemaal gelijk.
    het schip aanpassen aan het vaarwater en niet andersom

    Geplaatst door: n op
  • Goeden morgen.

    Wat een toestanden weer hier allemaal.
    Iedereen kan zich wel eens een keertje vergissen,en een keer aan de grond lopen,we blijven tenslotte allemaal mensen en die kunnen allemaal wel eens ´´fouten´´ maken toch?
    Feit is wel dat hier nu heel veel mensen rondvaren de laatste tijd die hier nog niet erg bekend zijn en niet precies wteten waar het geultje loopt.
    Die zelfde mensen gaan toch gewoon door, mist of geen mist.
    Er zijn mensen die een goeie loods meenemen,en sommige doen het zelf al zijn ze niet goed bekend.
    Zeker met deze lage waterstanden moet je goed opletten,maar sommigen drukken overal gewoon door en weten ook niet waar ze soms even op de afvaart moeten wachten en aan welke kant waar te passeren.
    Deze mensen zorgen voor de grootste problemen hier op het moment
    Dan zijn er een paar die veel te diep op en neer raggen en grote hopen grind achter zich laten waar de andere collega`s weer op vast lopen.
    Vorige week ging er iemand met grote afmeteingen in de opvaart met 1 meter minus pfelling en de hele geul was weer verziekt.
    En verder wat kanaliseren en opstuwen betreft,hoop ik net als velen dat zoiets hier nooit gaat gebeuren,dan kunnen de gewone mensen wel inpakken hier.
    Het probleem is dat men vroeger de schepen aanpaste en bouwde naar het vaargebied waar ze moetsen worden ingezet.
    Nu bouwt men veel te grote en te diepe schepen en dan moet de rivier maar aangepast worden.
    Ik weet nog dat we een dikke 15 jaar gelden met vele collega`s allemaal onze handtekening gezet hebben onder een petitie tegen de Donauausbau.
    In Hongarije hebben ze zelfs al maatregelen genomen omdat sommige mensen zich niet konden gedragen,en hier en daar wettelijke berperkingen opgelegd.
    Gisteren heeft er weer iemand bij Muhlham een poosje vast gezeten wat gelukkig snel opgelost was,en deze man lag niet te diep en kwamen we een poosje voor zijn staranding tegen……dus kan altijd weer gebeuren.
    Goeie reis aan allen en als iedereen elkaar even de ruimte geeft en beter omgaat met elkaar kunnen groot en klein goed samen door de bocht zonder problemen.

    Geplaatst door: Gerrit van den Adel ms Sunisha op
  • Denk dat de Grunen niet zo ver doordenken, zie maar aan de Ems in Noord Duitsland.
    Men wil geen sluis bouwen bij Gandersum want dan is het tij weg, nu moet men elke dag baggeren met meerdere baggerschepen, wat dat aan uitstoot kost vergeet men, men durft natuurlijk ook niet tegen de de werf te ageren waarvoor al dat baggeren nodig is tot Papenburg, daar er veel werkgelenheid in deze regio is en men bang is om stemmen kwijt te raken, de stroomsnelheid is ook niet meer onder controle te houden, men gooit goed geld naar kwaad geld.
    Dus als de Duitse politiek wat wil zal ze een grote zeesluis moeten bouwen met een binnenvaart sluis ernaast.
    Ben bang dat met deze minister niet veel wordt, deze belooft veel maar doet weinig, in tijden van crisis zullen juist de overheden werkgelegenheid moeten scheppen om het vakmanschap in huis te houden.
    En wat van het Wesel Datteln Kanaal te denken, waarom zijn deze sluizen niet op afstand bediend zodat rondom het uur beide sluizen bediend kunnen worden, het pand tussen Friederichsfeld en Hunxe is opknappen en de bochten eruit halen, wil je grote eenheden, best maar dan ook het kanaal aanpassen.
    Mittellandkanaal is ook mal op diverse plaatsen in zeer erbarmelijke staat, tussen kmr 14 en 28 moet je 15 mtr uit de oever blijven, net als boven Bramsche een stuk vamn 500 mtr, waar blijft toch dat kanaalgeld wat de klanten van de goederen betalen.
    Scharnebeck is kapot of gaat kapot.
    Er zou wel weer een hoop tam tam komen als er gestemd moet worden, net als hier in N.L. nu weten velen politieke partijen ons te vinden, maar zijn de verkiezingen over is het weer rustig,
    want veel beloven en weinig geven doet de grootste gek in vreugde leven.

    Geplaatst door: Hagens op
  • vindt best dat dat met naam en toenaam in de krant mag.en n site waar ze allemaal op staan.want voor je het weet zitten ze bij jou in de hut.lig je toch in 1x naast je bedje.weltrusten

    Geplaatst door: mr jos op
  • Mijnheer Eerkes. Als niet varensman volg ik de site van Schuttevaer. Mag ik stellen dat wanneer “Die Grunen” akkoord zouden gaan met sluizenbouw met, uiteraard, waterkrachtcentrales en dan ook de 135m schepen promoten het milieu ermee gediend zou zijn? Dan is er wel een opening voor gesprekken denk ik. Uw visie tonnen x pk. is minder milieu belasting is dan zeer goed te onderbouwen.

    Geplaatst door: wim op
  • in plaats dat ze op de moezel sliuzen bij bouwen kunnen ze beter op de duitse donau bouwen is toch ook wel een belangrijke vaar route naar het oosten

    Geplaatst door: rijks op
  • Buiten dat het in deze kwestie misschien niet echt ter zake doet zouden een paar extra sluizen
    eerder in het belang van de natuur zijn dan van de binnenvaart.
    Nu hebben ze veel schepen nodig van Regensburg naar Passau, wat veel werkgelegenheid oplevert. Dit betekend ook dat het per vervoerde ton een veelvoud van het brandsfofverbruik, co 2 en fijnstof uitstoot oplevert. Kortom, 1 of 2 sluizen extra zou een zegen zijn voor de natuur!

    Zie dat ‘die Grúnen’ maar eens uit te leggen….

    Allen succes

    Geplaatst door: Roel Eerkes op
  • weer?brandweer,watvoor weer?zomer weer.winterweer. wanneer doen we he weer?
    k ben geen oudwijf maar ik geef actueele informatie. ik zeg tch niet dat het dom is wat die man deed.ze zijn daar aan het baggeren en van morgen was het mistig hier en als je het nuchter bekeek zou je 50% kans geven dat het een groene ton was.gewoon een mis gepakte ton. nix geen verwijd.had mij ook kunnen overkomen vrees ik.k hoop dat de man los komt want was geen best plekkie.

    Geplaatst door: ikbenernetvoorbij op
  • Hallo Chris, Maakt het wat uit om welke tanker het gaat! is het al niet triest genoeg dat dit gebeurd is, moet dan de naam van het schip en of rederij benoemd worden zodat ook de kap bekend is?

    Geplaatst door: Henry op
  • Jullie lijken wel een stel oude wijven wat een slap gelul elke weer op deze site…….

    Geplaatst door: Cees op
  • Welke tanker is het dan

    Geplaatst door: Chris op
  • hij is niet door het lage water vast gelopen hij heeft gewoon geprobeerd binnen de rode ton door tevaren wat niet is gelukt.

    Geplaatst door: benernetvoorbij op

Reageer

Tanker Donau weer los | Schuttevaer.nl

Tanker Donau weer los

De lege Duitse tanker Marion, die vrijdagmorgen 17 augustus als gevolg van lage waterstand op de Donau vastliep, is in het weekeinde op eigen kracht weer vrij gekomen. De Duitse tanker liep aan de grond ter hoogte van Donau-km 2258,7 rechteroever bij Herzogau.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (17)

  • Sorry voor de tikfouten,toetsenbord heeft problemen….

    Geplaatst door: Gerrit van den Adel ms sunisha op
  • Pietje als jij dan lekker op de rijn blijft kunnen wij hier ond brood verdienen toch?
    Meneer Wim,men heeft al behoorlijk de duitse donau uitgebouwd en verdiept,en ergens is er natuurlijk een grens bereikt waar je niet veel verder meer kunt zonder ernstig in te grijpen in de rivier zoals kanaliseren en tuwen in de rivier maken.
    Eigenlijk is het helemaal zo gek nog niet gedaan,maar de schepen en verbanden worden te groot die er varen tegenwoordig,en ook daar is de grens aardig bereikt denk ik persoonlijk.

    met vriendelijke groet Gerrit

    Geplaatst door: Gerrit van den Adel ms Sunisha op
  • Dam er in bij mainz ben je van het gekut af

    Geplaatst door: pietje op
  • Mijnheer N. Ik heb nu niet direct de indruk dat u een ondernemende schipper bent. Met u gedachte (ieder is daar vrij in) voeren de schepen nu nog via Stavoren naar Delfzijl met frieschemaat lengte en door Vreeswijk naar Amsterdam.

    Geplaatst door: wim op
  • het was het duitse tank schip marion hij is al weer vrij op eigen kracht

    Geplaatst door: wilco op
  • ms sunisha

    het is vakantieperiode en ze komen alles verzieken,
    2de punt helemaal gelijk.
    het schip aanpassen aan het vaarwater en niet andersom

    Geplaatst door: n op
  • Goeden morgen.

    Wat een toestanden weer hier allemaal.
    Iedereen kan zich wel eens een keertje vergissen,en een keer aan de grond lopen,we blijven tenslotte allemaal mensen en die kunnen allemaal wel eens ´´fouten´´ maken toch?
    Feit is wel dat hier nu heel veel mensen rondvaren de laatste tijd die hier nog niet erg bekend zijn en niet precies wteten waar het geultje loopt.
    Die zelfde mensen gaan toch gewoon door, mist of geen mist.
    Er zijn mensen die een goeie loods meenemen,en sommige doen het zelf al zijn ze niet goed bekend.
    Zeker met deze lage waterstanden moet je goed opletten,maar sommigen drukken overal gewoon door en weten ook niet waar ze soms even op de afvaart moeten wachten en aan welke kant waar te passeren.
    Deze mensen zorgen voor de grootste problemen hier op het moment
    Dan zijn er een paar die veel te diep op en neer raggen en grote hopen grind achter zich laten waar de andere collega`s weer op vast lopen.
    Vorige week ging er iemand met grote afmeteingen in de opvaart met 1 meter minus pfelling en de hele geul was weer verziekt.
    En verder wat kanaliseren en opstuwen betreft,hoop ik net als velen dat zoiets hier nooit gaat gebeuren,dan kunnen de gewone mensen wel inpakken hier.
    Het probleem is dat men vroeger de schepen aanpaste en bouwde naar het vaargebied waar ze moetsen worden ingezet.
    Nu bouwt men veel te grote en te diepe schepen en dan moet de rivier maar aangepast worden.
    Ik weet nog dat we een dikke 15 jaar gelden met vele collega`s allemaal onze handtekening gezet hebben onder een petitie tegen de Donauausbau.
    In Hongarije hebben ze zelfs al maatregelen genomen omdat sommige mensen zich niet konden gedragen,en hier en daar wettelijke berperkingen opgelegd.
    Gisteren heeft er weer iemand bij Muhlham een poosje vast gezeten wat gelukkig snel opgelost was,en deze man lag niet te diep en kwamen we een poosje voor zijn staranding tegen……dus kan altijd weer gebeuren.
    Goeie reis aan allen en als iedereen elkaar even de ruimte geeft en beter omgaat met elkaar kunnen groot en klein goed samen door de bocht zonder problemen.

    Geplaatst door: Gerrit van den Adel ms Sunisha op
  • Denk dat de Grunen niet zo ver doordenken, zie maar aan de Ems in Noord Duitsland.
    Men wil geen sluis bouwen bij Gandersum want dan is het tij weg, nu moet men elke dag baggeren met meerdere baggerschepen, wat dat aan uitstoot kost vergeet men, men durft natuurlijk ook niet tegen de de werf te ageren waarvoor al dat baggeren nodig is tot Papenburg, daar er veel werkgelenheid in deze regio is en men bang is om stemmen kwijt te raken, de stroomsnelheid is ook niet meer onder controle te houden, men gooit goed geld naar kwaad geld.
    Dus als de Duitse politiek wat wil zal ze een grote zeesluis moeten bouwen met een binnenvaart sluis ernaast.
    Ben bang dat met deze minister niet veel wordt, deze belooft veel maar doet weinig, in tijden van crisis zullen juist de overheden werkgelegenheid moeten scheppen om het vakmanschap in huis te houden.
    En wat van het Wesel Datteln Kanaal te denken, waarom zijn deze sluizen niet op afstand bediend zodat rondom het uur beide sluizen bediend kunnen worden, het pand tussen Friederichsfeld en Hunxe is opknappen en de bochten eruit halen, wil je grote eenheden, best maar dan ook het kanaal aanpassen.
    Mittellandkanaal is ook mal op diverse plaatsen in zeer erbarmelijke staat, tussen kmr 14 en 28 moet je 15 mtr uit de oever blijven, net als boven Bramsche een stuk vamn 500 mtr, waar blijft toch dat kanaalgeld wat de klanten van de goederen betalen.
    Scharnebeck is kapot of gaat kapot.
    Er zou wel weer een hoop tam tam komen als er gestemd moet worden, net als hier in N.L. nu weten velen politieke partijen ons te vinden, maar zijn de verkiezingen over is het weer rustig,
    want veel beloven en weinig geven doet de grootste gek in vreugde leven.

    Geplaatst door: Hagens op
  • vindt best dat dat met naam en toenaam in de krant mag.en n site waar ze allemaal op staan.want voor je het weet zitten ze bij jou in de hut.lig je toch in 1x naast je bedje.weltrusten

    Geplaatst door: mr jos op
  • Mijnheer Eerkes. Als niet varensman volg ik de site van Schuttevaer. Mag ik stellen dat wanneer “Die Grunen” akkoord zouden gaan met sluizenbouw met, uiteraard, waterkrachtcentrales en dan ook de 135m schepen promoten het milieu ermee gediend zou zijn? Dan is er wel een opening voor gesprekken denk ik. Uw visie tonnen x pk. is minder milieu belasting is dan zeer goed te onderbouwen.

    Geplaatst door: wim op
  • in plaats dat ze op de moezel sliuzen bij bouwen kunnen ze beter op de duitse donau bouwen is toch ook wel een belangrijke vaar route naar het oosten

    Geplaatst door: rijks op
  • Buiten dat het in deze kwestie misschien niet echt ter zake doet zouden een paar extra sluizen
    eerder in het belang van de natuur zijn dan van de binnenvaart.
    Nu hebben ze veel schepen nodig van Regensburg naar Passau, wat veel werkgelegenheid oplevert. Dit betekend ook dat het per vervoerde ton een veelvoud van het brandsfofverbruik, co 2 en fijnstof uitstoot oplevert. Kortom, 1 of 2 sluizen extra zou een zegen zijn voor de natuur!

    Zie dat ‘die Grúnen’ maar eens uit te leggen….

    Allen succes

    Geplaatst door: Roel Eerkes op
  • weer?brandweer,watvoor weer?zomer weer.winterweer. wanneer doen we he weer?
    k ben geen oudwijf maar ik geef actueele informatie. ik zeg tch niet dat het dom is wat die man deed.ze zijn daar aan het baggeren en van morgen was het mistig hier en als je het nuchter bekeek zou je 50% kans geven dat het een groene ton was.gewoon een mis gepakte ton. nix geen verwijd.had mij ook kunnen overkomen vrees ik.k hoop dat de man los komt want was geen best plekkie.

    Geplaatst door: ikbenernetvoorbij op
  • Hallo Chris, Maakt het wat uit om welke tanker het gaat! is het al niet triest genoeg dat dit gebeurd is, moet dan de naam van het schip en of rederij benoemd worden zodat ook de kap bekend is?

    Geplaatst door: Henry op
  • Jullie lijken wel een stel oude wijven wat een slap gelul elke weer op deze site…….

    Geplaatst door: Cees op
  • Welke tanker is het dan

    Geplaatst door: Chris op
  • hij is niet door het lage water vast gelopen hij heeft gewoon geprobeerd binnen de rode ton door tevaren wat niet is gelukt.

    Geplaatst door: benernetvoorbij op

Reageer