Ontstening Maas pakt slecht uit

De ontstening van de oevers langs de Maas pakt zo slecht uit als waarvoor Koninklijke Schuttevaer vorig jaar al waarschuwde. De oevers kalven sterk af, waardoor onverwachte stromingen en ondieptes ontstaan en bomen omvallen in de rivier. ‘De narigheid is niet te overzien.’

Gevolgen vrij eroderende oevers

‘Gevaarlijke stromingen, verzanding, vallende bomen’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (15)

  • Zag ik het nu goed? Gaan we terug naar het stenen tijdperk? Beste collega’s schippers dat verwijderen van de besteende oevers van de Maas kan een voordeel op leveren. U zit met een overcapaciteit aan schepen,(lees tonnage) wel als de Maas, IJssel en de Rijn nu ontsteend worden en alle schepen maar weer op meter 1.80 diepgang kunnenvaren is de overcapaciteit op gelost. Dan vliegen de vrachten omhoog. ben niet bang voor de Betuwelijn die steld niets voor. Als u dan ook nog eens tien uur nachtrust in voer dan voor zie ik voor de Rijn en binnenvaart goude tijden. Denk er maar eens over na. In de jaren 1950 tot 1980 waren de rvieren niet best, sluizen te kort, lagen 2 dagen voor Sambeek en Belfeld maar je kon toen van een spits rentenieren, wat te denken van de sleepschepen, de reders reden alle Mercedes. Ik kan het weten want mijn vader en ik waren zetschipper op dergelijke schepen. Niet vergeten: “De hardswerkende schipper woont in het kleinste huisje” De oplossing: Laat die domme mensen van RWS hun werk doen. U gaat een goude toekomst tegemoet. Jan van Strien ex sleepschepen “Valerie, Frans, Gijsbert, Gijsbert senior en Cornelian, nu rustend, Zwijndrecht

    Geplaatst door: Jan van Strien op
  • Helaas een waarheid is dat de kwaliteit vasn het beroeps onderwijs wegzakt. Universiteits verlaters die op essentieele vakken benedenmaats presteren zijn helaas geen zeldzaam heid meer.
    Komen deze afgestudeerden op de planologische afdeling van een overheids dienst, dan zijn dit soort zaken een resultaat.
    Als tv programma is nu “De slag om Nederland “van de VPRO een aan rader. Verspilling, corruptie( ja in Nederland) de uitstekende plak kracht van billen lijm, want dat soort schorremorie blijft stoer op de zetel plakken.
    Maar geen nood.l De Belasting burger is daar om hun fouten te ruimen.

    Geplaatst door: zoet zuur op
  • laten we kort maar krachtig zijn,rijkswaterstaat is gewoon bij de gemeenschap ofwel de burger in dienst,die mooie witte boordjes zullen iets meer naar de burger moeten luisteren en naar mensen van de praktijk ,dat zou een stuk opluchten?

    Geplaatst door: levensgenieter op
  • Als schippers worden we niet blij van de maatregelen omdat het onze veiligheid en portemonnee kan aantasten. Ik wil alleen wel graag weten waarom Rijkswaterstaat die eroderende oevers wil aanleggen. Daarom heb ik even gestruind op internet.

    We schieten er denk ik meer mee op als we Rijkswaterstaat alternatieven kunnen aandragen voor hun problematiek. Misschien dat we gezamenlijk wat kunnen bedenken?

    Vanuit de kader richtlijn water is de kwaliteit van de maas als slecht beoordeeld. Dat komt door de kanalisatie, het intensief beheer en onderhoud van waterlopen, peilbeheersing, verlies vn oeverzones, oeververdediging, versnelde waterafvoer en barrières in de wateren.

    Veranderingen van waterbeweging en hydromorfologie
    zijn in het stroomgebied Maas een belangrijke
    oorzaak voor het niet bereiken van de goede
    ecologische toestand.

    Voor de grote riviersystemen zijn de belangrijkste
    maatregelen:
    • herstellen van habitats door oeverinrichting langs
    rivieren en meren;
    • aanleg van nevengeulen, strengen en getijdennatuur;
    • beperken van de eutrofiëring;
    • verbeteren van de vismigratie.

    Het is denk ik goed als we proberen na te gaan waar eroderende oevers echt niet kunnen en een gevaar opleveren. Voor de overige is het goed om Rijkswaterstaat te bewegen om de hinder voor de scheepvaart op te heffen.

    Geplaatst door: Jan op
  • Heeft iemand een idee hoe we deze stomzinnigheid kunnen stop zetten , en dat geld vrij gemaakt word voor verbetering van de scheepvaart tweede sluis Grave bv

    Geplaatst door: Harry op
  • Wat heerlijk om te lezen, eindelijk heeft iedereen de zelfde mening, eensgezindheid is een mooi goed 🙂
    Dit zou vaker mogen gebeuren.

    Geplaatst door: Jean op
  • Jaren terug was er het tv-programma”Over de balk””,dit zou een goed item geweest zijn,de heren bij RWS gooien met belastinggeld alsof het niets is.Ik heb al eens een artikel gelezen waarin millieugroeperingen voorstelden om de rivieren terug te geven aan de natuur,het lijkt wel of zij een band hebben met die van RWS !
    Ga zo door en je kunt straks nergens meer fatsoenlijk varen,dan moet alles weer over de weg.Zo helpen ze de millieuvriendelijkste manier van vervoer toch mooi om zeep !

    Geplaatst door: Adri op
  • Nu de wegen nog ontasfalteren en de spoorbaan ontbielzen zijn we dan gelukkig en lekker terug in de natuur ??????????

    Geplaatst door: onnozelaar op
  • Zijn zij nou zo dom of ben ik nou zo slim (riep Louis van Gaal ooit in een interview). We leggen al honderden jaren steenbestorting langs oevers van watergangen, ruivieren en kanalen om die oevers te beschermen. En nou hoeft het ineens niet meer, want het geeft geen problemen… Of zou het toch mijn onvoorstelbare dommigheid zijn dat ik dit niet met elkaar kan rijmen?

    Geplaatst door: Johan T. op
  • Terug naar de natuur noemen we dat. Straks de sluizen en stuwen eruit en dan hebben we hetzelfde als in de 3e wereld. Zomers droge rivieren en in de winter overstromingen. Leve de natuur organisaties.

    Geplaatst door: Joep op
  • en rws staat voor veilig varen ais en al dat gesnor mijn vertrouwen brokkeld ook af op deze manier

    Geplaatst door: lvdh op
  • Volgens mij heeft het ook nog te maken met Europese regelgeving.Verleden jaar heeft men nog met een rondvaartbootje,met een stel van die bobo”s er op,langs deze oevers gevaren,om te laten zien hoe goed het allemaal was voor de vogeltjes en kregen de RWS mensen lof en prijzing over dat project.
    Premier Rutte zei gisteren nog dat wij Nederlanders enorm Europees gezint zijn dus Europese belangen krijgen voorrang boven scheepvaart belangen.
    Als dan ook nog de RWS lof en prijzing krijgen,dan weet je gelijk wat er met de scheepvaart belangen gaat gebeuren.

    Geplaatst door: Dirk op
  • Ik heb al van begin af aan gezegd dat Rijkswaterstaat hier op terug komt, het is weggegooid geld helaas, maar het zijn weer zogenaamd de deskundigen die het weten.
    Vergeet even niet dat de invaarten van havens en o.a de Mookerplas door de ontstening dicht slibben en wie gaat dat betalen?
    Nog twee winters hoog water en de Maas is eens zo breed geworden.

    Geplaatst door: J.Troost op
  • Lees ik het goed, we baggeren het mee in het normaal baggerprogramma.
    Waarom heeft het dan zolang geduurd eer de ondieptes bij de voorhaven van de sluis weg was gebaggerd, en is de Maas een andere rivier dan de Waal, meen dat er na jaren soebatten nog geen oplossing is gevonden om bij Hoogwater Haaften in te varen, en met droge voeten aan de wal te komen.
    Collegas hebben groot gelijk, op de Maas smijt men met goed geld naar kwaad geld.
    Geen geld voor een nieuwe noodzakelijke sluis bij Grave, maar wel onnodige sluisverlengingen, tel daar dit weggesmeten geld bij op en je had een nieuwe sluis in Grave en minder problemen bij Weurt.
    We stonden eens hoog aan geschreven voor onze waterbouwkundige werken, maar dit kalft net zo snel af als de vrij eroderende oevers.

    Geplaatst door: Hagens op
  • Tja

    belachelijke geldverslindende operatie. Aan de linkeroever is het net een alpen land. Diepgang van 2.80 tot 5 meter en dat zeker 25 meter vanaf de waterlijn.
    Dit gaat heel veel geld kosten …………….. en dat hebben we niet meer!!
    Maten kijk uit daar en hou goed af boven de brug van Gennep tot zeker 400 meter boven de brug van Boxmeer.

    Geplaatst door: joep op

Reageer