Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

Spitsuursluiting verergert files

ALPHEN AAN DEN RIJN

Leiden slaat een heilloze weg in als ze een spitsuursluiting invoert op de Lammebrug in die gemeente. De files op de weg worden juist langer, in plaats van korter. Dat blijkt uit een studie van verkeerskundestudent Wouter van der Geest in opdracht van Koninklijke Schuttevaer.

1 / 1
Spitsuursluiting verergert files

Spitsuursluiting verergert files

Door Patrick Naaraat

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (8)
  • jan

    Het ging toch over Leiden ??

  • G. Verm.

    Hier gelezen:
    http://www.portofrotterdam.com/nl/Scheepvaart/actueel/Documents/spitsregime-botlekbrug.pdf

    Ik lees:
    “Het spitsregime start op maandag 3 oktober en eindigt op het moment dat de nieuwe Botlekbrug in gebruik wordt genomen.
    Het spitsregime wordt na een half jaar geëvalueerd met de betrokken partijen.”

    Ook lees ik:
    Klachten en/of meldingen kunnen worden gemeld via het e-mail adres:
    vaoperaties@portofrotterdam.com

    Er komt begin maart 2012 dus een evaluatie.
    Zul je precies zien dat er géén klachten gemeld zijn. … Toch?
    Of, heeft iedereen die aanstoot neemt aan dit ongelukkige beleid; al zijn Klacht en/of Melding al ingezonden.
    K.s.v. Schuttevaer afd. Rotterdam wil vast en zeker graag een kopietje van uw Klachten(e-mailtjes) ontvangen op:
    rotterdam@ksvschuttevaer.nl

    Van praten in het gangboord zal dit beleid geen hinder ondervinden tijdens de komende evaluatie. Dus klim in uw toetsenbord en maak bezwaar. Hoe massaler hoe beter, en vergeet ook niet een kopietje voor K.s.v. afd. Rotterdam.

    ==============

    Deze werkwijze geldt ook voor alle andere op- en aanmerkingen richting RWS. In alle gevallen bellen of e-mailen naar +31.800-8002 òf mail naar 08008002@rws.nl en vergeet dan niet ook een kopietje te mailen naar: info@ksvschuttevaer.nl

    Eenieder een Goede en vooral Veilige Vaart toegewenst,

  • K. Klaver

    Vanaf dag 1 van dit Spitsregime(Botlekbrug, Oude Maas) heb ik mij al afgevraagd waar dan al die remmingen zijn waar je kunt wachten.

    Vergeet ook niet de capriolen op de 2 kruisingen boven en beneden de Botlekbrug, van vrachtschepen/tankers die dreigen de opening te gaan missen omdat ze net te laat dreigen te zijn.

    Ik wens het HbR en RWS veel wijsheid bij het evalueren/herbezinnen op dit besluit. Bij ongewijzigd beleid blijft dit een drama totdat de huidige Botlekbrug over enkele jaren wordt gesloopt. De nu gestarte aanbouw van een Nieuwe brug zal het alleen maar onoverzichtelijker maken.

  • gerard

    @dhr.Klaver: Er zijn mensen die nu gaan gokken of ze net wel of net niet onder de botlekbrug doorkunnen omdat ze anders moeten wachten en het resultaat zie je dan vanzelf weer in de krant. Laat ik het zo zeggen als het zo uitkomt dat ik voor het spitsregime kom te liggen vaar ik gewoon via de stad als ik van Antwerpen kom of naar Antwerpen toe moet want wat zich daar voor risicovolle toestanden voor doen dat is niet normaal. Het is daar een grote opstopping bij de zandoverslag, uit het kanaal, beneden de botlekbrug en hier varen dan weer schepen/6baks duwstellen al slalommend tussen door met alle risio’s en schades van dien ook omdat je daar ook nog eens te maken hebt met eb en vloed stromen waar een hoop mensen zich naar mijn idee ook nog wel eens in vergissen.

  • K. Klaver

    @ gerard
    Dus het was jou ook al opgevallen dat we al een stuk of 2 aanvaringen in een paar maanden hebben gehad sinds dit onmogelijke tijdrooster van openingen hebben. Nog eentje en 3x is scheepsrecht en daar op het Vaste Land zouden ze daar eens werk van moeten maken. We hebben het wel over veiligheid of moeten er eerst dode vallen.

  • gerard

    Ik had eigenlijk gehoopt en verwacht dat dit stuk zou gaan over die ellende bij de botlekbrug met het spitsregime. Wat een levensgevaarlijke situaties dat elke dag niet opleverd. Dat vind ik een bezwaarlijkere omstandigheid als in die sloot waar hierboven over gesproken word.

  • Wouter van der Geest

    @ Mjs: Jazeker. Er zijn twee situaties vergeleken:
    1. Situatie met bediening in de spitsuren
    2. Situatie zonder bediening in de spitsuren, maar direct na de spitsuren een brugopening.

    In de tweede situatie is het totale effect op het wegverkeer negatief, omdat de schepen na de spitsuursluiting zonder enige gang de brug moeten passeren. Gevolg: brug staat langer open, de file wordt langer en de mensen die in de file staan, staan langer stil.

  • mjs

    Is ook onderzocht wat de consequenties zijn voor wegverkeer en vrachtvaart als gedurende de spitstijden in het geheel geen bediening is, zoals bv. in Amsterdam?

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook