‘De oevers worden vernaggeld’

Leden van de afdeling Limburg-Oost Brabant van Koninklijke Schuttevaer hebben nog veel kritiek op de vrij eroderende oevers, in de volksmond ook wel de natuurvriendelijke oevers genoemd, langs de Maas. Daarom gaat de afdeling een enquête onder de leden houden over deze oevers.

'De oevers worden vernaggeld'

De schippers begrijpen wel dat de natuurvriendelijke oevers er mooi uitzien, maar zij vrezen ook voor hun veiligheid en de staat van de vaarweg. Ook vinden ze het vreemd, dat nu iets wordt afgebroken wat in het verleden veel geld heeft gekost. ‘Ik ben na lange tijd weer eens over de Maas gevaren, en ik schrok er erg van. Aan de linkerovers staan mooie grote bomen. Maar die gaan binnenkort echt wel om. Ze hangen nu alleen nog maar aan de wortels. Op deze manier zijn we echt de oevers aan het vernaggelen.’ Rijkswaterstaat garandeerde dat de bomen opnieuw worden vastgezet. ‘Ik zou niet weten waaraan’, was de reactie uit de zaal.
Een collega schipper schrok eveneens van de staat van de oevers. ‘ Het gaat mij ook om de veiligheid. Een simpel voorbeeld. Ik vaar op de Maas en een groter schip loopt mij op. En dat grote schip loopt vervolgens weer een jachtje op. Je ziet dan dat het jachtje echt als een surfer langs de oever wordt gehaald. Levensgevaarlijk. Als je er inderdaad een tijdje niet meer bent geweest, dan zie je dat de oevers worden afgebroken.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

‘De oevers worden vernaggeld’ | Schuttevaer.nl

‘De oevers worden vernaggeld’

Leden van de afdeling Limburg-Oost Brabant van Koninklijke Schuttevaer hebben nog veel kritiek op de vrij eroderende oevers, in de volksmond ook wel de natuurvriendelijke oevers genoemd, langs de Maas. Daarom gaat de afdeling een enquête onder de leden houden over deze oevers.

'De oevers worden vernaggeld'

De schippers begrijpen wel dat de natuurvriendelijke oevers er mooi uitzien, maar zij vrezen ook voor hun veiligheid en de staat van de vaarweg. Ook vinden ze het vreemd, dat nu iets wordt afgebroken wat in het verleden veel geld heeft gekost. ‘Ik ben na lange tijd weer eens over de Maas gevaren, en ik schrok er erg van. Aan de linkerovers staan mooie grote bomen. Maar die gaan binnenkort echt wel om. Ze hangen nu alleen nog maar aan de wortels. Op deze manier zijn we echt de oevers aan het vernaggelen.’ Rijkswaterstaat garandeerde dat de bomen opnieuw worden vastgezet. ‘Ik zou niet weten waaraan’, was de reactie uit de zaal.
Een collega schipper schrok eveneens van de staat van de oevers. ‘ Het gaat mij ook om de veiligheid. Een simpel voorbeeld. Ik vaar op de Maas en een groter schip loopt mij op. En dat grote schip loopt vervolgens weer een jachtje op. Je ziet dan dat het jachtje echt als een surfer langs de oever wordt gehaald. Levensgevaarlijk. Als je er inderdaad een tijdje niet meer bent geweest, dan zie je dat de oevers worden afgebroken.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer