Onderzoeker Deltares ondersteunt kritiek binnenvaart op vrij eroderende oevers

Nevengeulen, verlaagde kribben en natuurlijke oevers brengen het risico van verzanding van de vaarweg met zich mee. Dat stelt onderzoeker Ir. Henk Verheij van het onafhankelijke kennisinstituut Deltares. ‘Vroeger werd de rivierstroom netjes door de vaargeul geleid die zo door de stroming op diepte bleef. Nevengeulen en lagere kribben leiden tot lagere stroomsnelheden. En als je verdedigde oevers ontsteent kan dat tot aanzanding door oeverafslag leiden.’

test

Door Hans Heynen
Daarmee lijkt Verheij de kritiek van de binnenvaart op met name vrij eroderende oevers langs de Maas en de Geldersche IJssel te ondersteunen. Na bezwaren van de binnenvaart heeft minister Schultz van Haegen de ontstening van delen van de IJssel intussen uitgesteld. Er is een jaar uitgetrokken om meer onderzoek te doen naar de gevolgen. Maar Verheij is er nu alvast duidelijk over: er treedt zeer waarschijnlijk meer verzanding op. Dat kan meer baggeren nodig maken op de Waal. ‘Je wilt een minimale diepte garanderen. Een centimeter minder aflaaddiepte scheelt op een groot schip 20 tot 30 ton.’
Rijkswaterstaat erkent dit ook, maar stelt tot nu toe dat het risico zeer beperkt is en eventuele ondieptes met het reguliere baggerprogramma kunnen worden weggewerkt. De binnenvaart vertrouwt dit niet en vreest dat bij een volgende bezuinigingsronde het onderhoudsbaggerwerk als eerste zal worden geschrapt.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Onderzoeker Deltares ondersteunt kritiek binnenvaart op vrij eroderende oevers | Schuttevaer.nl

Onderzoeker Deltares ondersteunt kritiek binnenvaart op vrij eroderende oevers

Nevengeulen, verlaagde kribben en natuurlijke oevers brengen het risico van verzanding van de vaarweg met zich mee. Dat stelt onderzoeker Ir. Henk Verheij van het onafhankelijke kennisinstituut Deltares. ‘Vroeger werd de rivierstroom netjes door de vaargeul geleid die zo door de stroming op diepte bleef. Nevengeulen en lagere kribben leiden tot lagere stroomsnelheden. En als je verdedigde oevers ontsteent kan dat tot aanzanding door oeverafslag leiden.’

test

Door Hans Heynen
Daarmee lijkt Verheij de kritiek van de binnenvaart op met name vrij eroderende oevers langs de Maas en de Geldersche IJssel te ondersteunen. Na bezwaren van de binnenvaart heeft minister Schultz van Haegen de ontstening van delen van de IJssel intussen uitgesteld. Er is een jaar uitgetrokken om meer onderzoek te doen naar de gevolgen. Maar Verheij is er nu alvast duidelijk over: er treedt zeer waarschijnlijk meer verzanding op. Dat kan meer baggeren nodig maken op de Waal. ‘Je wilt een minimale diepte garanderen. Een centimeter minder aflaaddiepte scheelt op een groot schip 20 tot 30 ton.’
Rijkswaterstaat erkent dit ook, maar stelt tot nu toe dat het risico zeer beperkt is en eventuele ondieptes met het reguliere baggerprogramma kunnen worden weggewerkt. De binnenvaart vertrouwt dit niet en vreest dat bij een volgende bezuinigingsronde het onderhoudsbaggerwerk als eerste zal worden geschrapt.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer