AIS-schepen schutten sneller in Antwerpen

Binnenvaartschepen met AIS genieten vanaf 11 april een operationeel voordeel bij hun passage door één van de sluizen in het havengebied van Antwerpen. Het Antwerps Havenbedrijf wil met deze stap in de ‘Pilootfase Inland AIS’ de invoering van de AIS-verplichting op 1 januari 2012 verder voorbereiden.

AIS Antwerpen

Schepen kunnen zich vroeger op de beurtlijst laten zetten en daarmee de wachttijden aan de sluis bekorten. Ze kunnen hun snelheid aanpassen op het geschatte begin van de schutting en daarmee brandstof besparen. In de nieuwe procedure vanaf 11 april melden schepen zich ten vroegste 2 uur vóór het geschatte uur van aankomst bij een AIS-controlezone; de melding kan op het marifoonkanaal van de sluis of telefonisch. De sluisleiding checkt de positie van het schip, zet het op de beurtlijst en geeft een indicatie van het uur waarop het schip kan schutten. Is het schip niet in de AIS-controlezone is op het ogenblik van het groen sein voor de binnenvaart, verliest het zijn plaats op de beurtlijst en moet het zich opnieuw aanmelden.
Schepen die komen van de Schelde-Rijnverbinding kunnen zich pas melden aan een sluis in de Antwerpse haven na het verlaten van de Kreekraksluizen. Schepen van het Albertkanaal moeten de sluis van Wijnegem hebben verlaten. Schepen die willen verhalen tussen Linker- en Rechteroever kunnen zich melden aan de tweede sluis als de deur van de eerste is gesloten.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (22)

  • verkeersleider rws vind mijn privacy geen isseu ga dan lekker zelf met een ais op je auto rijden dan wordt het wegverkeer ook heel veilig

    Geplaatst door: b j lubbers op
  • Het Ais melden aan de sluizen in Antwerpen is een test en trouwens geen verplichting, je kan melden in Walsoorden of Wintam, je moet dan wel op tijd aan de sluis zijn. Indien je dat niet kan verzekeren blijft het oude systeem van kracht. Boei 94, 81 etc. Hoedanook is het handig als de sluis en verkeersleiding je kan opvolgen.

    Geplaatst door: Julien Vanhoyweghen op
  • Dit is natuurlijk de wereld op ze kop, had men allang niet wachtsteigers bij de sluizen moeten maken, zodat je daar op kan liggen, je motor uit kan doen en rustig je beurt af kan wachten.
    Zelfs bij recent gebouwde sluizen zoals Wintham zijn geen wachtpalen, dus Belgie kijk eens over de grens bijv. bij Hansweert en Terneuzen, dan ziet u hoe dit moet, ook roep je via de marifoon daar en weet men aan de buitenkant je aankomsttijd, sommige ambtenaren in Belgie, willen veel maar weten van toeten nog blazen.
    Dus kortom blaas dit idee af en ga in conclaaf met andere Landen en Rijnoeverstaten.

    Geplaatst door: Hagens op
  • Het sneller schutten lijkt me sterk , als we van vlissingen komen vraag ik me af wanneer ik me mag aanmelden
    Als we nou terhoogte van Hansweert mogen melden en je weet hoe laat de sluis schut dan kunnen we just in time varen maar dat wil ik wel eens zien hoe dat gaat , het onnodig wachten voor de sluis buitenzijde is geen pretje
    Laten we hopen dat het beter word
    Schipper Bunkertanker

    Geplaatst door: R.M. van Balen op
  • theorie heel knap praktijk klote terminal kraan kapot vershiften er komt een zeeschip aan gevolg te laat aan de sluis mag ik niet mee want dat schip komt van kreekerak sluis gooien we maar een anker voor de sluis

    Geplaatst door: piet piraat op
  • Tommie is in Sesamstraat ook al niet een van de slimste!…….

    Geplaatst door: Herman op
  • wij hebben AIS maar zetten hem alleen aan als we binnen een straal van 5 km van een sluis zijn, dan hebben de verkeerleiders voldoende info, en worden we niet continue de hele dag gevolgd door mensen aan de wal die niets te maken hebben met waar we varen , en door schippers die met dezelfde lading onderweg zijn naar dezelfde bestemming en willen weten waar we zijn zodat ze ons voorbij kunnen varen.
    dus info voor verkeersleiders geen probleem en verder heeft niemand er iets mee te maken

    Geplaatst door: tommie op
  • AIS is géén navigatiemiddel, maar een hulpmiddel!
    En niet iedereen heeft 24/7 de internetverbinding aanstaan.

    Geplaatst door: Kruid op
  • Ze kunnen het ook gewoon eerst als proef proberen op een andere sluis waar het niet zo druk is. (Ik zie hier gewoon grote problemen van komen) En je kan het ook om draaien. Laat hun maar op een site zien hoeveel plek ze nog hebben in hun sluis en hoe laat de deur dicht gaat. En dan kan je je daarop inloggen/inplannen/aanmelden. In plaats van ons een beetje lopen te volgen en te controleren.

    Geplaatst door: matthijs op
  • Eric, eerst even citeren “Maar men heeft het verkeerd begrepen waar ais voor dient,ik dacht als navigatiemiddel. ”
    Naar mijn bescheiden mening is dit nieuwe meld systeem ook bedoeld om beter te kunnen navigeren naar de sluizen in plaats van als een blind paard naar de sluis varen en vervolgens een paar uur liggen drijven.
    Met andere woorden, door AIS aan boord is het de bedoeling dat je juist beter kunt navigeren….

    Geplaatst door: Tankerman op
  • dat ze je al op de beurt zetten van te voren is niet echt eerlijk want als je continu in onzekerheid zit waneer je binnen gaat lossen, en waneer je leeg bent kan je, je niet aanmelden. het zou beter zijn, als er aan de scheepvaart kenbaar word gemaakt waneer er een schutting, is doormiddel van internet of als we mogen belle hoe laat er een opening is. heb ook dat gezeik van de ais niet. nu gaat iedereen gelijk die kreekrak uit als ze weten dat ie over 60 min gereed is voor de binnenvaart, dan komt iedereen als een debiel naar de sluis, heb je dan minder uitstoot? minder gasolie verbruik? en als de sluis hem dan ook nog net voor je neus dicht duwt, wat daar niet biezonder is. is het allemaal te veel en voor niks.

    Geplaatst door: 86 meter op
  • Tuurlijk er zit zeker een verbetering in het hele A.I.S gebeuren.
    Vraag mij ook af met hoeveel procent aanvaringen en de “near miss” zijn afgenomen. Want dat is te verwachen,toch!?

    Maar wat betreft de zeesluizen in Antwerpen, nee dat zie ik nog niet zo 1,2,3. gebeuren!!
    Men is daar nog steeds zeer content en begaan met de zeevaart.”niet allemaal hoor, er zitten er ook een paar, echt een paar bij die ook nog kunnen lachen en die met je mee denken”

    Groene Stroom Tankers.

    Geplaatst door: kso op
  • Als verkeersleider kan ik AIS alleen maar toejuichen.
    Snellere identificatie van schepen komt de veiligheid alleen maar ten goede, vooral bij schippers die te beroerd zijn zich even aan de post te melden.

    Bij incidenten en ongevallen, denk aan een drenkeling, ben je in staat om adequaat te reageren, omdat je meteen ziet welke schepen in de buurt zijn van de plek des onheils.

    De discussie betreffende de privacy is helemaal een non-issue, als je niets te verbergen hebt, heb je ook niets te vrezen……..

    Geplaatst door: Verkeersleider RWS op
  • pas maar op want straks word heeel je reis geplant door iemand achter een bureau en die denken dat ze dan ook nog beter kunnen varen als wij. ik waar schuuuw hier al jaren voor maar iedereen is doof. ze moeten aan de wal niet denken maar schutten en ons laten varen maar ze verpakken het met een leuk verhaal. en straks zitten wij met de elende. en ze moeten niet zeuren gewoon op BEURT schutten en dat is aan de sluis waar wij ons zelf gemeld hebben en GEEN voorrangs regels gaan hanteren want daar komt herrie van.

    Geplaatst door: A3 op
  • Planner : zeevaart heeft atijd voorrang, die zijn dus in te plannen.
    En wat met schepen die geen AIS hebben…die moeten dus voorrang geven aan schepen met AIS want die kunnen op voorhand melden. Hier komt ruzie van.

    Geplaatst door: Yves op
  • aan eric, AIS is volgens mij een hulpmiddel voor de verkeersleiding om te zien wie er aan komt.
    Geen navigatiemiddel, dat is iets heeeel anders

    Geplaatst door: p. op
  • even een vraag:
    iemand is half gelost en meld zich vast aan bij de sluis en vaart daarna naar de sluis toe EN iemand is leeg en aan de reis gekomen en meld zich bij de sluis en vaart er gelijk naar toe. er is maar 1 plaats over , wie krijgt die plaats?

    Geplaatst door: joop op
  • @jvdb

    Hoe zo haast niet uitvoerbaar? De zeevaart moet zich ruim van te voren melden en wordt gevolgd. Dus daar is een planning mee te maken.

    Hoe meer schepen met betrouwbare, voorspelbare aankomsttijden er zijn, hoe beter je van te voren kan plannen.

    Geplaatst door: planner op
  • @eric..Je moet niet denken dat is beter! doordat je nu gewoon ergens tegen de kant kan wachten op je schutbeurt staat je motor stil…minder uitstoot/verbruik/slijtage, dus waarom zou de AIS hier niet voor gebruikt kunnen worden?!

    Geplaatst door: Herman op
  • in antwerpen heeft men een andere begrip wat ais wil zeggen nml.”Als Ik Schut”meestal komt loopt men x jaren achter de feiten aan in België,nu wil men bij de eerste van de klas zijn!Maar men heeft het verkeerd begrepen waar ais voor dient,ik dacht als navigatiemiddel.

    Geplaatst door: eric op
  • he he eindelijk kunnen we gewoon op wacht steiger lillo of binnen de sluizen in een dok blijven liggen totdat we bijna aan de beurt zijn.
    geen geanker meer buiten en meer rust.
    ook meer veiligheid nu niet iedereen en met name bij de boudewijn ligt te drijven in het vaarwater.

    goed begin van een nut van AIS

    Geplaatst door: Karel op
  • laten we hopen dat het een verlate 1 aprilgrap uit belgie is.

    dit plan is in praktijk haast niet uitvoerbaar.hoe gaan we dat doen met b.v. de containervaart die van binnen naar buiten moet v.v en wat te denken van de zeevaart!

    Geplaatst door: jvdb op

Reageer

AIS-schepen schutten sneller in Antwerpen | Schuttevaer.nl

AIS-schepen schutten sneller in Antwerpen

Binnenvaartschepen met AIS genieten vanaf 11 april een operationeel voordeel bij hun passage door één van de sluizen in het havengebied van Antwerpen. Het Antwerps Havenbedrijf wil met deze stap in de ‘Pilootfase Inland AIS’ de invoering van de AIS-verplichting op 1 januari 2012 verder voorbereiden.

AIS Antwerpen

Schepen kunnen zich vroeger op de beurtlijst laten zetten en daarmee de wachttijden aan de sluis bekorten. Ze kunnen hun snelheid aanpassen op het geschatte begin van de schutting en daarmee brandstof besparen. In de nieuwe procedure vanaf 11 april melden schepen zich ten vroegste 2 uur vóór het geschatte uur van aankomst bij een AIS-controlezone; de melding kan op het marifoonkanaal van de sluis of telefonisch. De sluisleiding checkt de positie van het schip, zet het op de beurtlijst en geeft een indicatie van het uur waarop het schip kan schutten. Is het schip niet in de AIS-controlezone is op het ogenblik van het groen sein voor de binnenvaart, verliest het zijn plaats op de beurtlijst en moet het zich opnieuw aanmelden.
Schepen die komen van de Schelde-Rijnverbinding kunnen zich pas melden aan een sluis in de Antwerpse haven na het verlaten van de Kreekraksluizen. Schepen van het Albertkanaal moeten de sluis van Wijnegem hebben verlaten. Schepen die willen verhalen tussen Linker- en Rechteroever kunnen zich melden aan de tweede sluis als de deur van de eerste is gesloten.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (22)

  • verkeersleider rws vind mijn privacy geen isseu ga dan lekker zelf met een ais op je auto rijden dan wordt het wegverkeer ook heel veilig

    Geplaatst door: b j lubbers op
  • Het Ais melden aan de sluizen in Antwerpen is een test en trouwens geen verplichting, je kan melden in Walsoorden of Wintam, je moet dan wel op tijd aan de sluis zijn. Indien je dat niet kan verzekeren blijft het oude systeem van kracht. Boei 94, 81 etc. Hoedanook is het handig als de sluis en verkeersleiding je kan opvolgen.

    Geplaatst door: Julien Vanhoyweghen op
  • Dit is natuurlijk de wereld op ze kop, had men allang niet wachtsteigers bij de sluizen moeten maken, zodat je daar op kan liggen, je motor uit kan doen en rustig je beurt af kan wachten.
    Zelfs bij recent gebouwde sluizen zoals Wintham zijn geen wachtpalen, dus Belgie kijk eens over de grens bijv. bij Hansweert en Terneuzen, dan ziet u hoe dit moet, ook roep je via de marifoon daar en weet men aan de buitenkant je aankomsttijd, sommige ambtenaren in Belgie, willen veel maar weten van toeten nog blazen.
    Dus kortom blaas dit idee af en ga in conclaaf met andere Landen en Rijnoeverstaten.

    Geplaatst door: Hagens op
  • Het sneller schutten lijkt me sterk , als we van vlissingen komen vraag ik me af wanneer ik me mag aanmelden
    Als we nou terhoogte van Hansweert mogen melden en je weet hoe laat de sluis schut dan kunnen we just in time varen maar dat wil ik wel eens zien hoe dat gaat , het onnodig wachten voor de sluis buitenzijde is geen pretje
    Laten we hopen dat het beter word
    Schipper Bunkertanker

    Geplaatst door: R.M. van Balen op
  • theorie heel knap praktijk klote terminal kraan kapot vershiften er komt een zeeschip aan gevolg te laat aan de sluis mag ik niet mee want dat schip komt van kreekerak sluis gooien we maar een anker voor de sluis

    Geplaatst door: piet piraat op
  • Tommie is in Sesamstraat ook al niet een van de slimste!…….

    Geplaatst door: Herman op
  • wij hebben AIS maar zetten hem alleen aan als we binnen een straal van 5 km van een sluis zijn, dan hebben de verkeerleiders voldoende info, en worden we niet continue de hele dag gevolgd door mensen aan de wal die niets te maken hebben met waar we varen , en door schippers die met dezelfde lading onderweg zijn naar dezelfde bestemming en willen weten waar we zijn zodat ze ons voorbij kunnen varen.
    dus info voor verkeersleiders geen probleem en verder heeft niemand er iets mee te maken

    Geplaatst door: tommie op
  • AIS is géén navigatiemiddel, maar een hulpmiddel!
    En niet iedereen heeft 24/7 de internetverbinding aanstaan.

    Geplaatst door: Kruid op
  • Ze kunnen het ook gewoon eerst als proef proberen op een andere sluis waar het niet zo druk is. (Ik zie hier gewoon grote problemen van komen) En je kan het ook om draaien. Laat hun maar op een site zien hoeveel plek ze nog hebben in hun sluis en hoe laat de deur dicht gaat. En dan kan je je daarop inloggen/inplannen/aanmelden. In plaats van ons een beetje lopen te volgen en te controleren.

    Geplaatst door: matthijs op
  • Eric, eerst even citeren “Maar men heeft het verkeerd begrepen waar ais voor dient,ik dacht als navigatiemiddel. ”
    Naar mijn bescheiden mening is dit nieuwe meld systeem ook bedoeld om beter te kunnen navigeren naar de sluizen in plaats van als een blind paard naar de sluis varen en vervolgens een paar uur liggen drijven.
    Met andere woorden, door AIS aan boord is het de bedoeling dat je juist beter kunt navigeren….

    Geplaatst door: Tankerman op
  • dat ze je al op de beurt zetten van te voren is niet echt eerlijk want als je continu in onzekerheid zit waneer je binnen gaat lossen, en waneer je leeg bent kan je, je niet aanmelden. het zou beter zijn, als er aan de scheepvaart kenbaar word gemaakt waneer er een schutting, is doormiddel van internet of als we mogen belle hoe laat er een opening is. heb ook dat gezeik van de ais niet. nu gaat iedereen gelijk die kreekrak uit als ze weten dat ie over 60 min gereed is voor de binnenvaart, dan komt iedereen als een debiel naar de sluis, heb je dan minder uitstoot? minder gasolie verbruik? en als de sluis hem dan ook nog net voor je neus dicht duwt, wat daar niet biezonder is. is het allemaal te veel en voor niks.

    Geplaatst door: 86 meter op
  • Tuurlijk er zit zeker een verbetering in het hele A.I.S gebeuren.
    Vraag mij ook af met hoeveel procent aanvaringen en de “near miss” zijn afgenomen. Want dat is te verwachen,toch!?

    Maar wat betreft de zeesluizen in Antwerpen, nee dat zie ik nog niet zo 1,2,3. gebeuren!!
    Men is daar nog steeds zeer content en begaan met de zeevaart.”niet allemaal hoor, er zitten er ook een paar, echt een paar bij die ook nog kunnen lachen en die met je mee denken”

    Groene Stroom Tankers.

    Geplaatst door: kso op
  • Als verkeersleider kan ik AIS alleen maar toejuichen.
    Snellere identificatie van schepen komt de veiligheid alleen maar ten goede, vooral bij schippers die te beroerd zijn zich even aan de post te melden.

    Bij incidenten en ongevallen, denk aan een drenkeling, ben je in staat om adequaat te reageren, omdat je meteen ziet welke schepen in de buurt zijn van de plek des onheils.

    De discussie betreffende de privacy is helemaal een non-issue, als je niets te verbergen hebt, heb je ook niets te vrezen……..

    Geplaatst door: Verkeersleider RWS op
  • pas maar op want straks word heeel je reis geplant door iemand achter een bureau en die denken dat ze dan ook nog beter kunnen varen als wij. ik waar schuuuw hier al jaren voor maar iedereen is doof. ze moeten aan de wal niet denken maar schutten en ons laten varen maar ze verpakken het met een leuk verhaal. en straks zitten wij met de elende. en ze moeten niet zeuren gewoon op BEURT schutten en dat is aan de sluis waar wij ons zelf gemeld hebben en GEEN voorrangs regels gaan hanteren want daar komt herrie van.

    Geplaatst door: A3 op
  • Planner : zeevaart heeft atijd voorrang, die zijn dus in te plannen.
    En wat met schepen die geen AIS hebben…die moeten dus voorrang geven aan schepen met AIS want die kunnen op voorhand melden. Hier komt ruzie van.

    Geplaatst door: Yves op
  • aan eric, AIS is volgens mij een hulpmiddel voor de verkeersleiding om te zien wie er aan komt.
    Geen navigatiemiddel, dat is iets heeeel anders

    Geplaatst door: p. op
  • even een vraag:
    iemand is half gelost en meld zich vast aan bij de sluis en vaart daarna naar de sluis toe EN iemand is leeg en aan de reis gekomen en meld zich bij de sluis en vaart er gelijk naar toe. er is maar 1 plaats over , wie krijgt die plaats?

    Geplaatst door: joop op
  • @jvdb

    Hoe zo haast niet uitvoerbaar? De zeevaart moet zich ruim van te voren melden en wordt gevolgd. Dus daar is een planning mee te maken.

    Hoe meer schepen met betrouwbare, voorspelbare aankomsttijden er zijn, hoe beter je van te voren kan plannen.

    Geplaatst door: planner op
  • @eric..Je moet niet denken dat is beter! doordat je nu gewoon ergens tegen de kant kan wachten op je schutbeurt staat je motor stil…minder uitstoot/verbruik/slijtage, dus waarom zou de AIS hier niet voor gebruikt kunnen worden?!

    Geplaatst door: Herman op
  • in antwerpen heeft men een andere begrip wat ais wil zeggen nml.”Als Ik Schut”meestal komt loopt men x jaren achter de feiten aan in België,nu wil men bij de eerste van de klas zijn!Maar men heeft het verkeerd begrepen waar ais voor dient,ik dacht als navigatiemiddel.

    Geplaatst door: eric op
  • he he eindelijk kunnen we gewoon op wacht steiger lillo of binnen de sluizen in een dok blijven liggen totdat we bijna aan de beurt zijn.
    geen geanker meer buiten en meer rust.
    ook meer veiligheid nu niet iedereen en met name bij de boudewijn ligt te drijven in het vaarwater.

    goed begin van een nut van AIS

    Geplaatst door: Karel op
  • laten we hopen dat het een verlate 1 aprilgrap uit belgie is.

    dit plan is in praktijk haast niet uitvoerbaar.hoe gaan we dat doen met b.v. de containervaart die van binnen naar buiten moet v.v en wat te denken van de zeevaart!

    Geplaatst door: jvdb op

Reageer