Snelheidsbeperking Rotterdam nog niet van de baan

Een motie van de Tweede Kamer-fracties van PVV, SGP en CDA, om de snelheidsbeperking voor de binnenvaart op de Oude en de Nieuwe Maas bij Rotterdam ongedaan te maken, is woensdag door de indieners weer ingetrokken. Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur & Milieu) waarschuwde de Kamer dat de motie het hele juridische kader onder de Tweede Maasvlakte vandaan zou trekken. Ze beloofde er alles aan te doen om de maatregel ‘niet onnodig’ te laten voortbestaan.

PVV-Kamerlid Graus verdedigde de motie met een gloedvol betoog over ‘onze schippersfamilies’ en tegen de ‘milieupaniek’. Mevrouw Smeets (PvdA) voorzag ‘een heel groot probleem met de verdere ontwikkeling van de Tweede Maasvlakte’, maar Graus vond dat ‘allemaal onzin’. ‘U moet zich niet gek laten maken door die milieupaniek. Geloof mij maar, dat het onzin is. Dat wordt echt nog achterhaald en dat ga ik nog meemaken.’ Smeets: ‘Het gaat om de luchtkwaliteit. Het zijn niet de milieuorganisaties, maar deze minister van VVD-huize die dat heeft gezegd.’ Graus: ‘Een minister hoeft niet altijd gelijk te hebben.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Reacties (12)

  • ja ik ben voor een snelheids beperking dan bedoel ik meer pilots taxi waterbussen recreatie en grote zeevaart daar maar mee beginnen dan is de overlast al grotendeels opgelost danbrengen die pilots de loodsen maar eerder weg hoef je ook niet hard te varen gr klagende schipper

    Geplaatst door: emmer op
  • Ik ben alleen bang wat er hierna gaat komen. Als dit niet doorgaat wordt er toch weer iets anders verzonnen. Dat wij als binnenvaart in het milieu-verdomhoekje zitten is wel duidelijk.

    Geplaatst door: Leo op
  • De mensen die zo hard klagen hier zijn hopelijk niet dezelfde die met hun eiland altijd met 13km/u de rijn te daal gaan of met 8 te berg in de midden dat je er bijna niet voorbij kan.

    Geplaatst door: kees op
  • Ik zie het al voor me, 4 hoog lege containers, windkracht 8 en dan stationair varen.

    Geplaatst door: Andre op
  • radioactieve deeltjes uit japan gemeten boven nederland. maar maak je geen zorgen wij varen 13 km dus ons milieu niks mis mee

    Geplaatst door: p op
  • Wij lagen laatst in Schiedam en moesten in de Wilminahaven op de hoek laden aan de buitenkant.
    Het was werkelijk niet te doen zo we daar te keer gingen.
    Er is zoveel plek in de havens van Rotterdam waar het wel rustig laden is maar nee hoor het moet precies op die klote plek,maar ik niet meer!!!
    En dan die snelle boten (taxiboten,sleepboten,spidos,etc) daar zouden ze beter wat strenger voor kunnen zijn.

    Wat ik eigelijk wil zeggen is, ze maken zich druk om dingen zoals milieu maar de veiligheid dat is
    niet belangerijk.
    Ik snap het allemaal niet meer,jullie nog wel?

    Geplaatst door: Jacob op
  • Gewoon blijven draaien zoals je wil en laat maar voorkomen en gooi het op goed zeemanschap om schip normaal te kunnen besturen.
    hoe belachelijk is het dat mensen besloten hebben zonder ons te vragen ,volslagen gek toch.
    laten we gewoon met 50 schippers voor moeten komen kijken wat er gebeurd.

    Geplaatst door: Karel op
  • Laat die motoren gewoon lekker heel de dag standdgas draaien.
    Geen turbodruk lekkere pluim op de pijp en dan de heren laten komen meten.

    Geplaatst door: wesly vermeulen op
  • Ze kunnen beter snelheidsbeperking instellen,bij de ligplaatsen van het A,damrijnkanaal,en gelijk een flitspaal neerzetten. Lijk mij pas echt zinvol!!!!

    Geplaatst door: Martin op
  • Beslissingen nemen zonder overleg met praktijk mensen die er mee opgezadeld worden schijnt heel normaal gevonden te worden,je moet tenslotte iets
    verzinnen om niet als overbodig afgevoerd te worden.

    Geplaatst door: Jacques Storm op
  • ze moeten zo maar door gaan .ik hoop dat de grote reders zowel binnenvaart en zeevaart uit gaan wijken naar andere havens .en milieu we zijn een milieu zeer vriendelijke beroeps groep maar wel een groep die totaal niet op een lijn zit en daar maken de overheden misbruik van ;wij voldoen aan alle eisen die er zijn en nog is het niet goed .

    Geplaatst door: fred op
  • Een kaartenhuis, nou lekker zootje dus zo met die milieumaffia die alles en iedereen probeert gek te maken en het jammere is dat veel politicie er nog in trappen ook, in die milieu humbug, het is te hopen en bidden dat GEZOND VERSTAND zal winnen en pervaleren in deze, zodat die idiote snelheidsbeperking op de Rotterdamse wateren van de baan is en blijft!!!!!!

    Geplaatst door: Arno op
  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Snelheidsbeperking Rotterdam nog niet van de baan | Schuttevaer.nl

    Snelheidsbeperking Rotterdam nog niet van de baan

    Een motie van de Tweede Kamer-fracties van PVV, SGP en CDA, om de snelheidsbeperking voor de binnenvaart op de Oude en de Nieuwe Maas bij Rotterdam ongedaan te maken, is woensdag door de indieners weer ingetrokken. Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur & Milieu) waarschuwde de Kamer dat de motie het hele juridische kader onder de Tweede Maasvlakte vandaan zou trekken. Ze beloofde er alles aan te doen om de maatregel ‘niet onnodig’ te laten voortbestaan.

    PVV-Kamerlid Graus verdedigde de motie met een gloedvol betoog over ‘onze schippersfamilies’ en tegen de ‘milieupaniek’. Mevrouw Smeets (PvdA) voorzag ‘een heel groot probleem met de verdere ontwikkeling van de Tweede Maasvlakte’, maar Graus vond dat ‘allemaal onzin’. ‘U moet zich niet gek laten maken door die milieupaniek. Geloof mij maar, dat het onzin is. Dat wordt echt nog achterhaald en dat ga ik nog meemaken.’ Smeets: ‘Het gaat om de luchtkwaliteit. Het zijn niet de milieuorganisaties, maar deze minister van VVD-huize die dat heeft gezegd.’ Graus: ‘Een minister hoeft niet altijd gelijk te hebben.’

    Dit artikel is exclusief voor abonnees

    Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

    Abonneer