Kaalslag in Duits vaarwegbeheer

Rijn, Moezel, Donau en Mittellandkanaal, dat zijn zo ongeveer de enige vaarwegen waar de Duitse verkeersminister Dr Peter Ramsauer (CSU) nog geld en – via een meer centrale en afgeslankte Wasser- und Schifffahrtsverwaltung (WSV) – personeel voor uittrekt. Vorige week sprak de Bundestag, het Duitse parlement, voor het eerst over Ramsauer’s nieuwe strategie, die een eind moet maken aan de eeuwige tekorten (nu al een half miljard per jaar). Eind april moet de nieuwe strategie volledig zijn uitgewerkt.

Voor verbetering en onderhoud van alle andere rivieren en kanalen dan het ‘voorrangsnet’ (meer dan 10 miljoen ton per jaar) en het ‘hoofdnet’ (meer dan 5 miljoen ton per jaar) is geen geld meer beschikbaar. ‘Bepaalde vaarwegen worden in verregaande mate aan zichzelf overgelaten.’ Ramsauer spreekt van een ‘moderniseringsconcept’. Het komt erop neer dat beschikbare mensen en middelen worden ingezet voor alleen dat deel van de vaarweginfrastructuur dat nu of in de nabije toekomst voldoende intensief wordt bevaren. Per jaar is er op het vaarwegbeheer in Duitsland al langer een half miljard tekort.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Kaalslag in Duits vaarwegbeheer | Schuttevaer.nl

Kaalslag in Duits vaarwegbeheer

Rijn, Moezel, Donau en Mittellandkanaal, dat zijn zo ongeveer de enige vaarwegen waar de Duitse verkeersminister Dr Peter Ramsauer (CSU) nog geld en – via een meer centrale en afgeslankte Wasser- und Schifffahrtsverwaltung (WSV) – personeel voor uittrekt. Vorige week sprak de Bundestag, het Duitse parlement, voor het eerst over Ramsauer’s nieuwe strategie, die een eind moet maken aan de eeuwige tekorten (nu al een half miljard per jaar). Eind april moet de nieuwe strategie volledig zijn uitgewerkt.

Voor verbetering en onderhoud van alle andere rivieren en kanalen dan het ‘voorrangsnet’ (meer dan 10 miljoen ton per jaar) en het ‘hoofdnet’ (meer dan 5 miljoen ton per jaar) is geen geld meer beschikbaar. ‘Bepaalde vaarwegen worden in verregaande mate aan zichzelf overgelaten.’ Ramsauer spreekt van een ‘moderniseringsconcept’. Het komt erop neer dat beschikbare mensen en middelen worden ingezet voor alleen dat deel van de vaarweginfrastructuur dat nu of in de nabije toekomst voldoende intensief wordt bevaren. Per jaar is er op het vaarwegbeheer in Duitsland al langer een half miljard tekort.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer