Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

Zuid-Holland schroeft budget vaarwegen nog eenmaal op

ALPHEN AAN DEN RIJN

De provincie Zuid-Holland heeft het vaarwegenbudget voor dit jaar met vijf miljoen verhoogd naar 50 miljoen euro. Hiermee heeft de provincie in zes jaar tijd 195 miljoen in de binnenvaart geïnvesteerd. Of dit niveau gehandhaafd kan blijven wordt betwijfeld. Veel hangt af van de uitslag van de Provinciale Staten-verkiezingen in maart.

Door Patrick Naaraat
Dat stelde Gohdar Massom, districtshoofd stedelijk gebied Zuid-Holland, zaterdag op de jaarvergadering van Koninklijke Schuttevaer Rijnstreek in Alphen aan den Rijn.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (1)
  • Wouter van der Geest

    Spitsuursluitingen zijn iets verschrikkelijks. Het wordt hoog tijd dat de bestuurders en verantwoordelijke ambtenaren bij gemeenten zich eens gaan realiseren dat de brug en de scheepvaart niet zorgt voor een gebrekkige doorstroming, maar de verkeerslichten die vaak even verderop staan afgesteld. Ook is het zo dat men jarenlang de kat uit de boom gekeken heeft en heeft geweigerd om stelselmatig wegen te verbreden, aquaducten aan te leggen, en hogere bruggen te bouwen. En wie krijgen uiteindelijk de rekening voor dit mismanagement gepresenteerd? Juist ja, de schippers die vaak twee uur van hun kostbare tijd kunnen verdoen door deze populistische onzin.

    Simpel berekeningetje in het geval de Hoornbrug. Per rijstrook kunnen er in een uur 1800 auto’s wegrijden. Er liggen per rijrichting 2 stroken, dus maximaal 3600 auto’s per uur. Onder normale omstandigheden heb je ongeveer twee brugopeningen per uur à vijf minuten. Dat vermindert de capaciteit over de brug met 16,7%, dus kan je 3000 auto’s per uur per richting over de brug laten rijden.

    Nu rijden er dagelijks 40 000 motorvoertuigen over de Hoornbrug. Er vanuit gaande dat 10% van het verkeer in de spitsuren rijdt geeft dat 4000 auto’s per uur over beide richtingen, dus 2000 auto’s per uur per richting.

    Conclusie, die brug kan per uur zelfs 25 minuten open staan om alle verkeer af te wikkelen. Natuurlijk is dat niet leuk voor alle trams en automobilisten, maar eens per kwartier open moet absoluut geen probleem zijn. Stel die verkeerslichten voor en na de brug maar eens zo af dat het verkeer wel weg kan rijden, en ga dan pas maatregelen treffen voor de scheepvaart. Niet andersom, want dat lost niets op. Met als schrijnend voorbeeld de situatie bij de bruggen in Haarlem.

    Direct na de Hoornbrug liggen verkeerslichten om de snelweg op te kunnen rijden.

    In principe kan er ook al heel wat bereikt worden als men de ontsluiting in Den Haag wat verbetert. De weg over de Hoornbrug is nu de enige ontsluiting zo ongeveer. Als men diverse andere routes verbetert en het wegverkeer bij een kruising attendeert op de naderende brugopeningen zou een heel hoop ‘leed’ voorkomen kunnen worden. Doordat het overgrote deel van de schepen richting Den Haag een AIS-transponder aan boord hebben is op elk gewenst moment duidelijk hoelang die schepen nog te varen hebben richting de brug. Gebruik die informatie nuttig en je kan een heleboel verkeer een andere route laten kiezen. Helaas hebben wethouders en ambtenaren vaak een flinke betonplaat voor hun hoofd en is de oplossing ‘brug langer dicht’ het enige wat ze bedanken. En dat is ontzettend jammer.

    Ik vraag me overigens af of het niet mogelijk is om de openingstijden bij de spoorbrug te Gouda te verruimen, zodat de schepen ook met vier lagen containers kunnen gaan varen.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook