Afvoer Rijn in problemen door klimaatverandering

Klimaatverandering kan aanzienlijke gevolgen hebben voor de waterafvoer van de Rijn, met name bij laagwater. Klimaatverandering leidt namelijk in de zomer tot minder neerslag in het Rijnstroomgebied en bovendien tot hogere verdamping door de opwarming. Deze afname van de hoeveelheid water in de Rijn door klimaatverandering kan bijvoorbeeld gevolgen hebben voor de scheepvaart.

In een studie van Alterra (2.2Mb in pdf), onderdeel van Wageningen UR, is gekeken naar de veranderingen in de lage afvoeren van de Rijn met als basis de klimaatscenario’s van het KNMI. Voor een gematigd klimaatscenario (KMNI-scenario G+) neemt de laagwaterafvoer bij Lobith in 2050 af met 10% en voor het extremere klimaatscenario W+ met 17%. De periode met lage afvoeren (< 1265 m3/s) bij Lobith neemt aanzienlijk toe. Voor het G+ scenario wordt deze bijna twee keer zo lang (gemiddeld van 35 naar ca. 70 dagen per jaar) en bij scenario W+ bijna drie keer zo lang.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Afvoer Rijn in problemen door klimaatverandering | Schuttevaer.nl

Afvoer Rijn in problemen door klimaatverandering

Klimaatverandering kan aanzienlijke gevolgen hebben voor de waterafvoer van de Rijn, met name bij laagwater. Klimaatverandering leidt namelijk in de zomer tot minder neerslag in het Rijnstroomgebied en bovendien tot hogere verdamping door de opwarming. Deze afname van de hoeveelheid water in de Rijn door klimaatverandering kan bijvoorbeeld gevolgen hebben voor de scheepvaart.

In een studie van Alterra (2.2Mb in pdf), onderdeel van Wageningen UR, is gekeken naar de veranderingen in de lage afvoeren van de Rijn met als basis de klimaatscenario’s van het KNMI. Voor een gematigd klimaatscenario (KMNI-scenario G+) neemt de laagwaterafvoer bij Lobith in 2050 af met 10% en voor het extremere klimaatscenario W+ met 17%. De periode met lage afvoeren (< 1265 m3/s) bij Lobith neemt aanzienlijk toe. Voor het G+ scenario wordt deze bijna twee keer zo lang (gemiddeld van 35 naar ca. 70 dagen per jaar) en bij scenario W+ bijna drie keer zo lang.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer