Over zes jaar met 4500 ton naar Parijs

Was de Leie in Kortrijk in 1926 nog slechts bevaarbaar voor schepen tot 600 ton, vanaf 2012 is de rivier er geschikt voor 1350-tonners. Voorlopig moeten die de stad dan nog beurtelings door, maar zodra ook de Budabrug is vervangen, wordt normaal tweerichtingsverkeer voor deze klasse IV-schepen mogelijk. En daar blijft het niet bij.

BOTTLENECK

Door Justin Gleissner
Als daarna ook nog, in het kader van de Seine-Scheldeverbinding, waarvan de Leie deel uitmaakt, de rivier met één meter zal zijn uitgediept en een aantal sluizen is vervangen, kunnen duwcombinaties van 4500 ton beurtelings door de stad Kortrijk varen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (27)

  • Van de vele negatieve zaken die in deze topic vermeld worden, zie ik niet veel sterke argumenten voorbij komen. Het is meer het smerige gooi en smijtwerk. Ik voorzie een vooruitgang voor de hele binnenvaart. De binnenvaart, zowel groot als klein, stijgt in potentie. De huidige overcapaciteit zal deels wegvloeien over het Franse bekken en de kleinere schepen kunnen zich richten op het omliggende netwerk.

    Ook het transportvolume zal aantrekken. Zolang verladers kunnen kiezen uit meerdere modaliteiten, zal er vanzelf ook meer over water getransporteerd worden. Voor de kvb\’s van +4000 ton zullen aanvankelijk overwegend containers vervoeren, maar er zullen waarschijnlijk ook andere vervoersstromen op gang komen.

    En voor de mensen die graag incognito dit forum bevuilen, waarom zou je je identiteit achterhouden? In mijn ogen sta je dan niet achter je eigen mening.

    Vanuit een zonnig Duisburg

    Geplaatst door: Jean-Pierre Dubbelman op
  • Moeilijk om te snappen: Europa investeerd massa’s euro’s in de uitbreiding van de scheepvaart route tussen de Seine en de Schelde. Mvr. Crevits promoot de scheepvaart om het transport op de weg te verminderen….en het bevoegde agentschap voor de aanpassing van de Waterwegen in Vlaanderen is van plan om te bezuinigen op het professionele personeel die de kunstwerken bedient. Plotseling speelt veiligheid en een vlotte klantvriendelijkheid bediening geen rol meer, dit zowel voor de klant (schipper) als voor het personeel van de kunstwerken.

    Geplaatst door: willy vanwater op
  • Om de banken nu de schuld te geven dat niemand op spits wil varen gaat wel erg ver.Het is toch niet meer van deze tijd om als je gaat wassen naar voren moet.En geen ruimte hebt om je kont te keren.Dat wil de jeugd toch niet meer.
    En die goede verdiensten kan niet echt staven met vrachten die betaalt worden.
    Een spits is tegenwoordig meer liefhebberrij geen serieuze bedrijfstak.

    Geplaatst door: jp op
  • Toen zo’n 26 jaar geleden de grote nieuwe Rhone Rijn verbinding er zou gaan komen,ging men bij de vnf en cnr druk aan de slag om alvast de Rhone en Saone op diepgang te brengen.
    Er werd betond en gebaggerd dat het een lieve lust was,maar bij het kleine vaarwater hield het op.
    Zelfs zo erg dat in het canal du Centre waar een silo staat er tot de silo gebaggerd werd maar de 80 meter verder waar de eerste kleine sluis is werd overgeslagen.
    Ook nu weer gaat men baggeren dat het een lieve lust is maar wij met onze spits ploeteren nog steeds over de bodem van de kleine vaarwegen.
    Vreemd is dat baggeren verboden is vanwege milieu.
    Afgelopen zomer zat een spits weer eens vast en eiste dat de zooi weggehaald werd. Na veel gezeur kreeg hij zijn zin.
    De bagger werd een klein stukje verder weer in het water gegooid.
    Maar als het om groot gaat kan het allemaal wel.

    En mijnheer Hagens, het valt mij van u tegen dat u alleen groot modern vind.
    De hedendaagse spitsen zijn behoorlijk goed uitgerust met allerlei moderne snufjes, die trouwens voor een spits net zo duur zijn dan voor een 135 m.
    Dat de jeugd niet meer op een spits begint ligt meer aan de banken dan aan de jeugd.
    En ik vraag mij af of dat nu allemaal wel zo goed is afgelopen gezien de vele discussies op andere hoofdstukjes.
    Respect gaat dan uit naar die jongere startende spitsenschippers die ondanks alles zich niet gek hebben laten maken en ten opzichte van hun “modernere” collega’s het goed doen,en zich met een fatsoenlijke kijk op het leven omhoog werken.

    De illusie dat je met je grote schip straks lekker een weekendje in Parijs kan gaan liggen kan wel overboord, de 100 meter plaats voor vrachtschepen zal wel ingepikt worden door wachtende passagierschepen. Net als op de Rhone en Saone waar bij elke stad de voormalige ligplaatsen vergeven zijn aan jachten en passagers.

    Ik wil echt de vooruitgang niet tegenhouden, groot kan best, maar laat klein ook in zijn waarde.

    Geplaatst door: Eric op
  • Mensen waar gaat dit nog over. Eerder werd al geschreven dat dit openbaar te lezen is. Nu hoeft toch niet de hele sector zo in het zwart daglicht te worden geplaatst.
    Zoals jullie weten duurt in de praktijk het altijd langer dan ze voorop stellen.
    De schepen die nu nieuw zijn, zijn tegen dat het kanaal open wordt gesteld allang niet nieuw meer. En ondertussen zal er zeker niet meer zoveel bijkomen. Dus zal het wel meevallen met al die nieuwkomers.

    Geplaatst door: Martin Albrecht op
  • Ja, vooral de nieuwe bazaar van die hollanders. Die met een handvol euro’s eigenmiddelen een nieuwe lieten bouwen.Die verzieken toch overal de boel dus… met of zonder frans gaan ze dat daar ook doen.

    Geplaatst door: a op
  • Aan alle nieuwbouw jongens , nog ff volhouden want vannaf 2016 kunnen jullie ook daar de hele boel gaan verzieken. En het mooie is , geen ligplaatsen in Kortrijk want die hebben jullie toch niet nodig…

    Geplaatst door: gvh op
  • En de belgen kunnen niet varen

    Geplaatst door: Nijntje op
  • Ik denk dat het heel veel werk met zich meepakt,Al dat graan, bouwstoffen en containers dat nu van Paris over le havre naar Antwerpen en Rotterdam moet en terug kan nu per binnenschip.Plus voor de Belgen is het ook weer goed want die hollanders kunnen toch (bijna) geen Frans.

    Geplaatst door: Au contraire op
  • Het is toch wel erg gesteld met de binnenschippers
    Over alles en nog wat hebben ze negatieve reactie.
    Triestig vind ik dat hoor.
    Wees eens blij met posetieve nieuws.Ik denk toch dat er veel werk zou kunnen bij komen.
    Ik zou het graag nog meemaken dat we met 135m schip naar Parijs kunnen varen.Trouwens een prachtige stad.
    Daar zou ik wel een weekendje willen vertoeven
    Dus nog een beetje wachten en Parijs we komen er aan.

    Geplaatst door: Joske op
  • Wat ik mij afvraag is of ooit iemand een studie heeft gedaan of er behoefte is om 4500 ton voor de deur te hebben, nu kanm ik mij begrijpen dat als je iets verruimd je er uit wil halen wat mogelijk is, naar mijns inziens is 110X11.45en 2,80 genoeg, denk niet dat er klanten zijn die veel meer nodig hebben.
    Overigens dat gesmijt en gegooi helpt niets, wat denk je daar mee te bereiken, het staat je toch vrij om ook een groot schip te kopen, ik heb het niet ben tevree met mijn Dortmunder en ga graag op tijd naar bed, maar we leven nu eenmaal in een democratie en dit kun je niet keren en draaien zo als het je uitkomt.
    en dat je alleen maar met spitsen in Frankrijk kan varen, kun je je afvragen of dit zo goed is er komen er steeds m inder, er is geen opvolging en de vaarwaters worden niet onderhouden en de Franse jeugd zie je steeds meer op grote en moderne schepen, dus je hebt als overheid weinig keus, of wil je alles in de vrachtauto of de trein, voorts zie ik nog steeds mensen die liever annoniem achter hun beeldscherm zitten dan kun je alles wel de lucht in slingeren zonder een gezonde dialoog, dus schrijf je naam er onder of hou je mening voor je.

    Geplaatst door: Hagens op
  • Gaat het hier nog over verruiming van hat vaarwater of …

    Geplaatst door: Martin Albreht op
  • Goedenavond,

    het is schijnbaar voor bepaalde mensen moeilijk om op een openbaar forum zijn of haar mening op een normale wijze te ventileren.

    Mvg,

    Ernst-Jan Klein

    Geplaatst door: Ernstjan-Klein op
  • Meneer M.

    Dan heb jij niet goed opgelet of je bent niet oud genoeg, Maar ik heb, toen gingen we met grotere schepen over Hensies, Montagne was immers nog in bedrijf, heel wat zwarte roefjes gezien, want als de Heren Fransen het niet zinde was het raak. Onderschat die rustige fransmannetjes niet!

    Geplaatst door: meegemaakt op
  • Streefdatum 2016? Het zal toch met de franse slag gaan. Is er al een spade in de grond?

    Geplaatst door: Rienk op
  • maar gooi toch een bus terug naar zon sukkel

    Geplaatst door: geen 110er op
  • Zo’n sukkel is Teun ook weer niet.
    Onlangs gehoord dat er een nieuwe 110 van boven geteerd is op de Seine.

    Geplaatst door: Eric op
  • Teun,
    Wat ben jij toch zelf een sukkel.
    Vroeger was Noord Frankrijk enkel voor spitsen. In de jaren 80 zijn de grotere schepen max 84.70 m. Nadat de sluis van Antoing weg is zijn grotere schepen tot Duinkerken gaan varen. En toen is ook geen teer gegooid. Soms werd er weleens een vieze blik naar je toe geworpen. Maar daar bleef het dan ook bij. En op de Seine varen al jaren 110 meter schepen. Dus je moet niet zo afgeven .

    Geplaatst door: m op
  • misschien een leuke nieuwe job voor camiel eurling die heeft bewezen wat doorpakken is de laatste 4 jaar.

    Geplaatst door: J van Dulken op
  • Dit is de beste grap die ik dit jaar heb gelezen.
    Over zes jaar hoe verzinnen ze het.
    Over zes jaar zijn ze waarschijnlijk nog steeds bezig met het plan.
    Misschien duurt het wel net zolang als met het Canal du Nord.
    Tijdens W.O. 2 was er al een stuk klaar en het is pas in de jaren 60 van de vorige eeuw geopend.

    Geplaatst door: Anton op
  • Ik zie die grote jongens daar nog niet ploeteren. Moeten ze ook Frans leren want de sluismeesters spreken frans hihi

    Geplaatst door: Muisje op
  • laat het allemaal nog maar wat duren, anders gaan de hollanders het daar ook nog wat verzieken met hunne overgefinancieerde bazaar

    Geplaatst door: vive la france op
  • voorspelling was 33 miljoen het werdt 135 miljoen. ach ja waarom zeuren om een paar tientjes. met de omleiding om den bosch gebeurt dadelijk hetzelfde en dan is het geld op en licht er weer jarenlang een half kanaal.

    Geplaatst door: rekenwonder op
  • ach ja dromen doen we allemaal.
    het is mij duidelijk dat ze niet even terplekke zijn gaan kijken .

    Geplaatst door: zomaar op
  • Heb ik dit goed begrepen is in 2016 de tekening en het bestek klaar

    oude rat in het vak

    Geplaatst door: luteijn.p op
  • Zo,
    Het mooie kanaal ligt er
    Nu nog het werk naar het water krijgen.

    Geplaatst door: Wouter op
  • Paris Here we come

    Geplaatst door: zoef de haas op

Reageer

Over zes jaar met 4500 ton naar Parijs | Schuttevaer.nl

Over zes jaar met 4500 ton naar Parijs

Was de Leie in Kortrijk in 1926 nog slechts bevaarbaar voor schepen tot 600 ton, vanaf 2012 is de rivier er geschikt voor 1350-tonners. Voorlopig moeten die de stad dan nog beurtelings door, maar zodra ook de Budabrug is vervangen, wordt normaal tweerichtingsverkeer voor deze klasse IV-schepen mogelijk. En daar blijft het niet bij.

BOTTLENECK

Door Justin Gleissner
Als daarna ook nog, in het kader van de Seine-Scheldeverbinding, waarvan de Leie deel uitmaakt, de rivier met één meter zal zijn uitgediept en een aantal sluizen is vervangen, kunnen duwcombinaties van 4500 ton beurtelings door de stad Kortrijk varen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (27)

  • Van de vele negatieve zaken die in deze topic vermeld worden, zie ik niet veel sterke argumenten voorbij komen. Het is meer het smerige gooi en smijtwerk. Ik voorzie een vooruitgang voor de hele binnenvaart. De binnenvaart, zowel groot als klein, stijgt in potentie. De huidige overcapaciteit zal deels wegvloeien over het Franse bekken en de kleinere schepen kunnen zich richten op het omliggende netwerk.

    Ook het transportvolume zal aantrekken. Zolang verladers kunnen kiezen uit meerdere modaliteiten, zal er vanzelf ook meer over water getransporteerd worden. Voor de kvb\’s van +4000 ton zullen aanvankelijk overwegend containers vervoeren, maar er zullen waarschijnlijk ook andere vervoersstromen op gang komen.

    En voor de mensen die graag incognito dit forum bevuilen, waarom zou je je identiteit achterhouden? In mijn ogen sta je dan niet achter je eigen mening.

    Vanuit een zonnig Duisburg

    Geplaatst door: Jean-Pierre Dubbelman op
  • Moeilijk om te snappen: Europa investeerd massa’s euro’s in de uitbreiding van de scheepvaart route tussen de Seine en de Schelde. Mvr. Crevits promoot de scheepvaart om het transport op de weg te verminderen….en het bevoegde agentschap voor de aanpassing van de Waterwegen in Vlaanderen is van plan om te bezuinigen op het professionele personeel die de kunstwerken bedient. Plotseling speelt veiligheid en een vlotte klantvriendelijkheid bediening geen rol meer, dit zowel voor de klant (schipper) als voor het personeel van de kunstwerken.

    Geplaatst door: willy vanwater op
  • Om de banken nu de schuld te geven dat niemand op spits wil varen gaat wel erg ver.Het is toch niet meer van deze tijd om als je gaat wassen naar voren moet.En geen ruimte hebt om je kont te keren.Dat wil de jeugd toch niet meer.
    En die goede verdiensten kan niet echt staven met vrachten die betaalt worden.
    Een spits is tegenwoordig meer liefhebberrij geen serieuze bedrijfstak.

    Geplaatst door: jp op
  • Toen zo’n 26 jaar geleden de grote nieuwe Rhone Rijn verbinding er zou gaan komen,ging men bij de vnf en cnr druk aan de slag om alvast de Rhone en Saone op diepgang te brengen.
    Er werd betond en gebaggerd dat het een lieve lust was,maar bij het kleine vaarwater hield het op.
    Zelfs zo erg dat in het canal du Centre waar een silo staat er tot de silo gebaggerd werd maar de 80 meter verder waar de eerste kleine sluis is werd overgeslagen.
    Ook nu weer gaat men baggeren dat het een lieve lust is maar wij met onze spits ploeteren nog steeds over de bodem van de kleine vaarwegen.
    Vreemd is dat baggeren verboden is vanwege milieu.
    Afgelopen zomer zat een spits weer eens vast en eiste dat de zooi weggehaald werd. Na veel gezeur kreeg hij zijn zin.
    De bagger werd een klein stukje verder weer in het water gegooid.
    Maar als het om groot gaat kan het allemaal wel.

    En mijnheer Hagens, het valt mij van u tegen dat u alleen groot modern vind.
    De hedendaagse spitsen zijn behoorlijk goed uitgerust met allerlei moderne snufjes, die trouwens voor een spits net zo duur zijn dan voor een 135 m.
    Dat de jeugd niet meer op een spits begint ligt meer aan de banken dan aan de jeugd.
    En ik vraag mij af of dat nu allemaal wel zo goed is afgelopen gezien de vele discussies op andere hoofdstukjes.
    Respect gaat dan uit naar die jongere startende spitsenschippers die ondanks alles zich niet gek hebben laten maken en ten opzichte van hun “modernere” collega’s het goed doen,en zich met een fatsoenlijke kijk op het leven omhoog werken.

    De illusie dat je met je grote schip straks lekker een weekendje in Parijs kan gaan liggen kan wel overboord, de 100 meter plaats voor vrachtschepen zal wel ingepikt worden door wachtende passagierschepen. Net als op de Rhone en Saone waar bij elke stad de voormalige ligplaatsen vergeven zijn aan jachten en passagers.

    Ik wil echt de vooruitgang niet tegenhouden, groot kan best, maar laat klein ook in zijn waarde.

    Geplaatst door: Eric op
  • Mensen waar gaat dit nog over. Eerder werd al geschreven dat dit openbaar te lezen is. Nu hoeft toch niet de hele sector zo in het zwart daglicht te worden geplaatst.
    Zoals jullie weten duurt in de praktijk het altijd langer dan ze voorop stellen.
    De schepen die nu nieuw zijn, zijn tegen dat het kanaal open wordt gesteld allang niet nieuw meer. En ondertussen zal er zeker niet meer zoveel bijkomen. Dus zal het wel meevallen met al die nieuwkomers.

    Geplaatst door: Martin Albrecht op
  • Ja, vooral de nieuwe bazaar van die hollanders. Die met een handvol euro’s eigenmiddelen een nieuwe lieten bouwen.Die verzieken toch overal de boel dus… met of zonder frans gaan ze dat daar ook doen.

    Geplaatst door: a op
  • Aan alle nieuwbouw jongens , nog ff volhouden want vannaf 2016 kunnen jullie ook daar de hele boel gaan verzieken. En het mooie is , geen ligplaatsen in Kortrijk want die hebben jullie toch niet nodig…

    Geplaatst door: gvh op
  • En de belgen kunnen niet varen

    Geplaatst door: Nijntje op
  • Ik denk dat het heel veel werk met zich meepakt,Al dat graan, bouwstoffen en containers dat nu van Paris over le havre naar Antwerpen en Rotterdam moet en terug kan nu per binnenschip.Plus voor de Belgen is het ook weer goed want die hollanders kunnen toch (bijna) geen Frans.

    Geplaatst door: Au contraire op
  • Het is toch wel erg gesteld met de binnenschippers
    Over alles en nog wat hebben ze negatieve reactie.
    Triestig vind ik dat hoor.
    Wees eens blij met posetieve nieuws.Ik denk toch dat er veel werk zou kunnen bij komen.
    Ik zou het graag nog meemaken dat we met 135m schip naar Parijs kunnen varen.Trouwens een prachtige stad.
    Daar zou ik wel een weekendje willen vertoeven
    Dus nog een beetje wachten en Parijs we komen er aan.

    Geplaatst door: Joske op
  • Wat ik mij afvraag is of ooit iemand een studie heeft gedaan of er behoefte is om 4500 ton voor de deur te hebben, nu kanm ik mij begrijpen dat als je iets verruimd je er uit wil halen wat mogelijk is, naar mijns inziens is 110X11.45en 2,80 genoeg, denk niet dat er klanten zijn die veel meer nodig hebben.
    Overigens dat gesmijt en gegooi helpt niets, wat denk je daar mee te bereiken, het staat je toch vrij om ook een groot schip te kopen, ik heb het niet ben tevree met mijn Dortmunder en ga graag op tijd naar bed, maar we leven nu eenmaal in een democratie en dit kun je niet keren en draaien zo als het je uitkomt.
    en dat je alleen maar met spitsen in Frankrijk kan varen, kun je je afvragen of dit zo goed is er komen er steeds m inder, er is geen opvolging en de vaarwaters worden niet onderhouden en de Franse jeugd zie je steeds meer op grote en moderne schepen, dus je hebt als overheid weinig keus, of wil je alles in de vrachtauto of de trein, voorts zie ik nog steeds mensen die liever annoniem achter hun beeldscherm zitten dan kun je alles wel de lucht in slingeren zonder een gezonde dialoog, dus schrijf je naam er onder of hou je mening voor je.

    Geplaatst door: Hagens op
  • Gaat het hier nog over verruiming van hat vaarwater of …

    Geplaatst door: Martin Albreht op
  • Goedenavond,

    het is schijnbaar voor bepaalde mensen moeilijk om op een openbaar forum zijn of haar mening op een normale wijze te ventileren.

    Mvg,

    Ernst-Jan Klein

    Geplaatst door: Ernstjan-Klein op
  • Meneer M.

    Dan heb jij niet goed opgelet of je bent niet oud genoeg, Maar ik heb, toen gingen we met grotere schepen over Hensies, Montagne was immers nog in bedrijf, heel wat zwarte roefjes gezien, want als de Heren Fransen het niet zinde was het raak. Onderschat die rustige fransmannetjes niet!

    Geplaatst door: meegemaakt op
  • Streefdatum 2016? Het zal toch met de franse slag gaan. Is er al een spade in de grond?

    Geplaatst door: Rienk op
  • maar gooi toch een bus terug naar zon sukkel

    Geplaatst door: geen 110er op
  • Zo’n sukkel is Teun ook weer niet.
    Onlangs gehoord dat er een nieuwe 110 van boven geteerd is op de Seine.

    Geplaatst door: Eric op
  • Teun,
    Wat ben jij toch zelf een sukkel.
    Vroeger was Noord Frankrijk enkel voor spitsen. In de jaren 80 zijn de grotere schepen max 84.70 m. Nadat de sluis van Antoing weg is zijn grotere schepen tot Duinkerken gaan varen. En toen is ook geen teer gegooid. Soms werd er weleens een vieze blik naar je toe geworpen. Maar daar bleef het dan ook bij. En op de Seine varen al jaren 110 meter schepen. Dus je moet niet zo afgeven .

    Geplaatst door: m op
  • misschien een leuke nieuwe job voor camiel eurling die heeft bewezen wat doorpakken is de laatste 4 jaar.

    Geplaatst door: J van Dulken op
  • Dit is de beste grap die ik dit jaar heb gelezen.
    Over zes jaar hoe verzinnen ze het.
    Over zes jaar zijn ze waarschijnlijk nog steeds bezig met het plan.
    Misschien duurt het wel net zolang als met het Canal du Nord.
    Tijdens W.O. 2 was er al een stuk klaar en het is pas in de jaren 60 van de vorige eeuw geopend.

    Geplaatst door: Anton op
  • Ik zie die grote jongens daar nog niet ploeteren. Moeten ze ook Frans leren want de sluismeesters spreken frans hihi

    Geplaatst door: Muisje op
  • laat het allemaal nog maar wat duren, anders gaan de hollanders het daar ook nog wat verzieken met hunne overgefinancieerde bazaar

    Geplaatst door: vive la france op
  • voorspelling was 33 miljoen het werdt 135 miljoen. ach ja waarom zeuren om een paar tientjes. met de omleiding om den bosch gebeurt dadelijk hetzelfde en dan is het geld op en licht er weer jarenlang een half kanaal.

    Geplaatst door: rekenwonder op
  • ach ja dromen doen we allemaal.
    het is mij duidelijk dat ze niet even terplekke zijn gaan kijken .

    Geplaatst door: zomaar op
  • Heb ik dit goed begrepen is in 2016 de tekening en het bestek klaar

    oude rat in het vak

    Geplaatst door: luteijn.p op
  • Zo,
    Het mooie kanaal ligt er
    Nu nog het werk naar het water krijgen.

    Geplaatst door: Wouter op
  • Paris Here we come

    Geplaatst door: zoef de haas op

Reageer